FedEx Express ogłosił wprowadzenie autonomicznego robota – FedEx SameDay Bot – który dostarczy zakupy ze sklepów jeszcze tego samego dnia. FedEx już współpracuje w tym zakresie z takimi firmami, jak AutoZone, Lowe’s, Pizza Hut, Target, Walgreens czy Walmart.
W USA, gdzie zadebiutuje nowe rozwiązanie, ponad 60 proc. klientów lokalnych sklepów mieszka w odległości nie większej niż 5 km od sklepu, co daje przedsiębiorcom szansę dotarcia do klientów na skalę lokalną. Dzięki robotowi, sprzedawcy będą mogli obsłużyć zamówienia składane w ich sklepach jeszcze tego samego dnia.
„FedEx SameDay Bot został zaprojektowany po to, by zredefiniować pojęcie lokalnej dostawy i pomóc sprzedawcom jeszcze lepiej spełniać zmieniające się oczekiwania klientów” – powiedziała Brie Caree, wiceprezes odpowiedzialna za marketing i komunikację w FedEx. „Ten robot to znakomite narzędzie, które rozwiązuje zawiłości i skraca czas dostaw w e-commerce do jednego dnia, będąc jednocześnie bezpiecznym i przyjaznym dla środowiska.” – dodała.
Robot FedEx został opracowany przy współpracy z firmą DEKA Development & Research Corp. oraz jej założycielem, Deanem Kamenem, autorem szeregu innowacyjnych projektów, takich jak Segway® czy iBot™.
„Ten robot dysponuje zdolnościami nieporównywalnymi z innymi pojazdami autonomicznymi” – mówi Kamen. „Konstrukcja urządzenia bazuje na iBot’cie, zaawansowanym systemie elektrycznego wózka inwalidzkiego, który umożliwia osobom niepełnosprawnym poruszanie się po trudnym terenie, a nawet wchodzenie po schodach. Mam nadzieję, że dzięki wykorzystaniu w nowych obszarach, iBot stanie się jeszcze bardziej dostępny dla osób, które moją problemy z poruszaniem się”.
Wdrożony przez FedEx Bot został zaprojektowany do bezpiecznego przemieszczania się po chodnikach, wzdłuż dróg i dostarczania niewielkich paczek do domów i biur
Urządzenie wykorzystuje m.in. rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa pieszych stosowane w iBotcie, jak również zaawansowane technologie autonomiczne, w tym LiDAR i liczne kamery, na bieżąco analizujące otoczenie. Zastosowane tu algorytmy uczenia maszynowego pozwalają robotowi wykrywać przeszkody i w porę ich unikać, wytyczając bezpieczną ścieżkę, z uwzględnieniem przepisów i zasad bezpieczeństwa. Zastosowane tu unikalne technologie umożliwiają również poruszanie się po nieutwardzonych podłożach, jak również pokonywanie krawężników, a nawet schodów. Dzięki temu, robot jest w stanie dostarczyć przesyłki pod same drzwi adresata.
Pierwsze testy nowego rozwiązania planowane są latem tego roku w Memphis, gdzie mieści się główna siedziba FedEx Express. W tej chwili firma oczekuje na niezbędne zgody władz miasta.
Pierwsze testy zostaną przeprowadzone w ramach usługi FedEx SameDay City, oferowanej w 1900 miastach w 32 krajach, realizowanej przez pracowników firmy za pomocą tradycyjnych pojazdów. Robot będzie stanowił uzupełnienie tej usługi.
„SameDay Bot jest najlepszym przykładem tego, jak w FedEx rozwijamy innowacyjne rozwiązania i doskonałej jakości usługi, bazując na istniejącym ekosystemie logistycznym FedEx. Cieszymy się, mogąc dzięki tej technologii jeszcze lepiej wspierać klientów. Pierwsze reakcje firm zainteresowanych wykorzystaniem naszego bota dają nam poczucie, że patrzymy właśnie na przyszłość e-commerce” – powiedział Brian Philips, prezes FedEx Office.
Robot FedEx wesprze sprzedawców z różnych sektorów. Pierwsza grupa klientów, która testowała prototyp, doceniła wartość, jaką to rozwiązanie może wnieść do ich biznesów.
Bot po raz pierwszy został zaprezentowany w programie The Tonight Show Jimmiego Fallona w stacji NBC. Prototyp urządzenia zostanie dostosowany do wymogów bezpieczeństwa i konkretnych oczekiwań klientów.