ORLEN Petrobaltic zaoszczędził milion złotych na logistyce morskiej w 2024 roku

Autor:
|
Źródło informacji: Orlen Petrobaltic

Dzięki działaniom biura logistyki i dyspozytorów ORLEN Petrobaltic możliwa stała się optymalizacja operacji STS (Ship To Ship Transfer), która polega na połączeniu odbioru ropy z obu tankowców magazynujących surowiec na złożach B3 i B8. Strategia ta w 2024 roku przyniosła firmie oszczędności w wysokości 969 tysięcy złotych.

W Grupie Kapitałowej ORLEN Petrobaltic wydobycie ropy na Morzu Bałtyckim odbywa się na złożach B3 i B8. Transport surowca realizowany jest za pomocą rurociągów do tankowców magazynujących, które następnie przekazują ropę na tankowce zewnętrzne transportujące surowiec do Naftoportu w Gdańsku.

Piotr Wierzbicki, szef biura logistyki i dyspozytorów ORLEN Petrobaltic, podkreśla: „Operacje STS prowadzimy od 2014 roku. Wcześniej każdy załadunek tankowca wiązał się z wstrzymaniem produkcji nawet na dwie doby. Obecnie stosujemy ten model jedynie podczas serwisów platform. Dzięki STS unikamy przerw w wydobyciu, spadku wydajności oraz problematycznego restartu złoża”.

Od dekady operacje STS pozwalają na transport ropy bez konieczności przerywania wydobycia. Warunkiem powodzenia tych operacji są korzystne warunki pogodowe: fala nie wyższa niż 2 metry oraz wiatr do 10 m/s. Kluczowe jest także precyzyjne planowanie, koordynacja między platformami, statkami i Naftoportem.

Marta Kudła, starszy trader w dziale handlu ropą ORLEN, wskazuje: „Dostawy ropy po przeładunku na morzu są bardziej skomplikowane niż transport ropy ładowanej w portach. Wymagają nie tylko spełnienia norm technicznych przez tankowiec, ale i sprzyjających warunków atmosferycznych”.

Andrzej Nowotnik, kierownik działu eksploatacyjno-ekonomicznego Technical Ship Management sp. z o.o., dodaje: „Chociaż operacje STS wiążą się z ryzykiem dodatkowych opłat demmurage fee w przypadku oczekiwania na poprawę warunków pogodowych, to w dalszym ciągu generują oszczędności. Łączone operacje STS pozwalają uniknąć podwójnych kosztów mobilizacji, które byłyby naliczane przy osobnym czarterze każdego tankowca”.

Współpraca pomiędzy biurem logistyki ORLEN Petrobaltic, Technical Ship Management i działem handlu ropą ORLEN pozwala na efektywne przeprowadzanie operacji STS. Kluczowe jest tu skoordynowanie harmonogramu wydobycia na obu złożach i odpowiednie planowanie kontraktów czarterowych. W konsekwencji armatorzy uwzględniają tylko jedną mobilizację tankowca, co redukuje finalne koszty transportu. To strategiczne podejście do logistyki pozwala na dalszą optymalizację operacji w ramach GK ORLEN.

Fot. Orlen Petrobaltic

Fot. Orlen Petrobaltic