W Ghanie uroczyście zainaugurowano pierwszą zbudowaną od podstaw linię kolejową o standardowym rozstawie szyn (1435 mm), łączącą morski port w Temie z portem śródlądowym w Mpakadan. W wydarzeniu wziął udział Prezydent Ghany Nana Addo Dankwa Akufo-Addo. Na nowej linii pasażerowie będą podróżować nowoczesnymi zespołami trakcyjnymi wyprodukowanymi przez firmę PESA z Bydgoszczy.
Linia Temie-Mpakadan o długości 97,7 km to pierwszy etap szeroko zakrojonego rządowego programu budowy blisko 4 tysięcy kilometrów nowoczesnych tras kolejowych. Inicjatywa ma na celu poprawę wewnętrznej mobilności transportowej oraz stworzenie możliwości eksportowych dla krajów sąsiednich poprzez dostęp do ghanijskich portów morskich.
Projekt przyniesie długofalowe korzyści społeczne i gospodarcze – zwiększy wydajność operacyjną portów, zmniejszy koszty transportu towarów, a także zachęci obywateli do korzystania z transportu publicznego. Szczególnie istotne jest to w kontekście szybko rosnącej populacji kraju – Ghana liczy dziś 33 mln mieszkańców, a aglomeracja Akry przekracza 6 milionów i w ciągu dekady może znaleźć się w czołówce największych miast Afryki.
Ten projekt to znacznie więcej niż tylko linia kolejowa, a korzyści społeczne i ekonomiczne jakie przyniesie będą miały długofalowy wpływ na rozwój Ghany. Nasi mieszkańcy będą mogli podróżować nowoczesnymi i komfortowymi pociągami, a przedsiębiorcy zyskują dzięki obniżeniu kosztów transportu towarów masowych, produktów rolnych i kontenerów, zwiększy się również wydajność operacji portowych w Tema, minimalizując czas oczekiwania statków i czas postoju kontenerów, zwiększając tym samym konkurencyjność portów Ghany
Prezydent Ghany Nana Addo Dankwa Akufo-Addo
W ramach podpisanej we wrześniu 2022 roku umowy ramowej PESA dostarczyła dwa nowoczesne pojazdy spalinowe typu 847 oraz BR 632, z opcją na dostawę kolejnych 10. Oba pojazdy trafiły do Ghany drogą morską przez port w Hamburgu. Po zakończonych testach i odbiorze przez klienta rozpoczęto regularne kursy przewozowe.
Zgodnie z kontraktem PESA będzie odpowiedzialna za serwisowanie pojazdów przez najbliższe trzy lata. Dostarczone składy to część nowej platformy eco-DMU – regionalnych pojazdów spalinowych, zaprojektowanych z myślą o eksploatacji na niezelektryfikowanych liniach. Rozwiązanie to idealnie odpowiada potrzebom afrykańskich przewoźników kolejowych.
PESA, będąca szóstym co do wielkości producentem pojazdów spalinowych na świecie, dostarczyła dotychczas ponad 450 pojazdów DMU, użytkowanych w krajach takich jak Polska, Niemcy, Czechy, Włochy, Litwa, Ukraina i Białoruś.
