Chorzowski zakład Alstomu z kontraktami dla Rumunii i Arabii Saudyjskiej

Autor:
|

Alstom oraz Rumuński Urząd ds. Reformy Kolei (ARF) niedawno zaprezentowali pierwszy pociąg regionalny Coradia Stream, który został dopuszczony w Rumunii do użytku komercyjnego. Jest to pierwszy z floty 37 pociągów zamówionych przez ARF, a także pierwszy od 30 lat nowy pociąg elektryczny dostarczony Rumunii.

„37 regionalnych pociągów elektrycznych wyprodukowanych przez Alstom zwiększy jakość transportu kolejowego na popularnych trasach, m.in. do Braszowa i Konstancy. Nowoczesne pociągi odegrają istotną rolę w transformacji Rumunii w kierunku zrównoważonej mobilności, zgodnie z naszymi aspiracjami dotyczącymi promocji ekologicznych i inteligentnych rozwiązań w obszarze globalnej mobilności”, podkreśla Gabriel Stanciu, dyrektor zarządzający Alstom w Rumunii, Bułgarii i Mołdawii.

Pociągi będą wyposażone w szczegółowy system liczenia pasażerów wykorzystujący precyzyjne czujniki, który dostarczy operatorowi dokładne dane o ruchu i pozwoli optymalnie planować eksploatację pojazdów.

Poza dostarczeniem taboru umowa między ARF i Alstom obejmuje również jego utrzymanie w okresie 15 lat, z opcją przedłużenia usług o kolejnych 15 lat. Aby zapewnić utrzymanie zamówionych przez ARF pociągów, Alstom rozpoczął w centralnej części Bukaresztu budowę centrum serwisowego o wartości 50 mln euro. Jego wyposażenie uwzględnia najnowocześniejsze maszyny i technologie, wykorzystywane w analogicznych obiektach w Europie, m.in. podpodłogową tokarkę do kół i cyfrowe urządzenia diagnostyczne. Pierwszy etap inwestycji, ze sprzętem niezbędnym do testowania i konserwacji floty, został ukończony w kwietniu 2024 roku. Docelowo powstanie obiekt o powierzchni 30 tys. m kw., będący nowoczesnym, w pełni wyposażonym centrum serwisowym.

Coradia Stream / Rumunia / Fot. Alstom

Coradia Stream / Rumunia / Fot. Alstom

Dodatkowo w Arabii Saudyjskiej w Rijadzie otworzono 176-kilometrową sieć metra – obejmująca sześć linii, 85 nowoczesnych stacji i siedem zajezdni. Powstałe metro pozwoli przekształcić transport publiczny, zmniejszyć ruch samochodowy oraz poprawić jakość powietrza. Sieć metra umożliwi obsługę nawet 3,6 mln pasażerów dziennie i tym samym pozwoli na zmniejszenie zależności od pojazdów prywatnych.

Zaangażowanie Alstomu objęło produkcję 47 pociągów Innovia dla linii pomarańczowej oraz 69 pociągów Metropolis dla linii żółtej, zielonej i fioletowej, zaprojektowanych z uwzględnieniem specyfiki Rijadu i zapewniających wysoką wydajność. Pociągi Metropolis wyprodukowane zostały przez chorzowski zakład Alstom Polska. Bezpieczeństwo i efektywność przejazdów zapewnia zaawansowany system srk Urbalis CBTC, wyprodukowany przez Alstom. Technologia hamowania regeneracyjnego HESOP pozwala na odzyskiwanie energii hamowania, zmniejszając koszty operacyjne i obniżając zużycie energii.

Projekt w Rijadzie jest setną linią metra zrealizowaną i uruchomioną komercyjnie przez Alstom w modelu „pod klucz”. Zintegrowana sieć metra w Rijadzie jest największą jednoetapową inwestycją tego typu w historii rozwoju kolei miejskiej i najbardziej kompleksowym projektem zrealizowanym dotąd „pod klucz” przez Alstom.

„Metro w Rijadzie to więcej niż sieć transportu. To symbol wizji przyszłości Arabii Saudyjskiej i jej zaangażowania w zrównoważony rozwój”,  powiedział Mohamed Khalil, dyrektor zarządzający Alstom w regionie Bliskiego Wschodu. Umowa uwzględnia konserwację taboru oraz instalacji stałych, takich jak układy torowe i systemy sterowania ruchem, sieci komunikacyjne, systemy informacji pasażerskiej oraz zasilania energią, co pozwoli zapewnić długoterminową niezawodność systemu.

metro w Rijad / Arabia Saudyjska / Fot. Alstom

metro w Rijad / Arabia Saudyjska / Fot. Alstom