Unilever sfinalizował strategiczną inwestycję w swoją fabrykę w Bydgoszczy, umacniając pozycję zakładu jako jednego z najważniejszych ośrodków produkcyjnych firmy na świecie. Projekt o wartości ponad 150 mln zł objął uruchomienie dwóch nowoczesnych linii do produkcji dezodorantów w sztyfcie oraz budowę w pełni zautomatyzowanego magazynu wysokiego składowania. Uroczyste otwarcie inwestycji odbyło się 21 maja z udziałem władz lokalnych oraz przedstawicieli globalnego kierownictwa Unilever.
Bydgoska fabryka to jeden z najbardziej kompleksowych zakładów Unilever na świecie, specjalizujący się w produkcji kosmetyków i artykułów higieny osobistej. Ponad 90% wytwarzanych tu produktów trafia na eksport, z głównymi rynkami zbytu w Wielkiej Brytanii, Niemczech i we Włoszech.
Zrealizowana inwestycja znacząco wzmacnia pozycję fabryki w globalnej sieci produkcyjnej firmy. Nowe linie do produkcji dezodorantów w sztyfcie odpowiadają obecnie za niemal 20% całkowitej produkcji zakładu. To pierwsze tego typu linie uruchomione przez Unilever w Europie.
Projekt charakteryzował się wysokim stopniem złożoności logistycznej – elementy technologiczne docierały do Polski zarówno drogą morską, jak i lotniczą. W realizację zaangażowano ponad 700 specjalistów spoza firmy, 50 dostawców i zrealizowano ponad 300 zamówień. W samej fabryce zainstalowano 5 km rurociągów, 30 km kabli, 150 ton stali oraz wylano 600 m³ betonu.
Integralną częścią projektu była budowa samonośnego, w pełni zautomatyzowanego magazynu wysokiego składowania o pojemności 9500 miejsc paletowych. Zastosowane rozwiązania – w tym 32-metrowe układnice oraz autonomiczne wózki transportowe – znacząco zwiększają efektywność operacyjną. Dzięki modernizacji czas załadunku jednej ciężarówki został skrócony z trzech godzin do jednej, zmniejszono zapotrzebowanie na rampy załadunkowe oraz liczbę wózków widłowych, co przekłada się na wymierne oszczędności i lepsze zarządzanie zasobami.
(…) zredukowaliśmy czas załadunku pojedynczego transportu z 3 godzin do zaledwie godziny. Jednocześnie zapotrzebowanie na rampy spadło z 4-5 do 2, a liczbę potrzebnych wózków widłowych ograniczyliśmy o połowę
Dorota Maskiewicz, dyrektor fabryki Unilever w Bydgoszczy
Bydgoski zakład wyróżnia się na tle innych fabryk Unilever wyjątkową elastycznością produkcyjną – obsługuje szerokie portfolio produktów, różnorodne formaty opakowań i typy etykiet, co czyni go jednym z najbardziej wszechstronnych zakładów w globalnej strukturze firmy.
Zakończona inwestycja stanowi nie tylko potwierdzenie długofalowego zaangażowania Unilever w rozwój lokalnej produkcji, ale także ważny krok w kierunku zwiększenia konkurencyjności i odporności łańcucha dostaw w skali międzynarodowej.
