Gdy w 1876 roku mały zakład kolejowy w Nowym Sączu po raz pierwszy tchnął życie w stalowe podwozia wagonów, nikt nie przypuszczał, że blisko 150 lat później firma stanie się wiodącym polskim producentem pojazdów szynowych w polskim sektorze kolejowym. Dziś NEWAG – producent dobrze znanych w całym kraju pociągów IMPULS – uruchamia projekty inwestycyjne, które celują w rozwój technologiczny.

Ponad 29 mln zł kosztów kwalifikowanych przeznaczono na zakup zaawansowanych maszyn oraz urządzeń do wytwarzania komponentów kolejowych. To nie jest kosmetyczna wymiana sprzętu: mówimy o ogromnej modernizacji linii produkcyjnych, przebudowie hal i wdrożeniu systemów, które pozwalają przenieść projektowanie i montaż pojazdów szynowych na zupełnie nowy poziom. Efekt? Krótszy czas realizacji zamówień i jeszcze wyższa powtarzalność jakości .

Czytaj więcej: Optymalizacja elementów złącznych w Rawickiej Fabryce Wyposażenia Wagonów RAWAG w modelu TCO wg Bossard

Druga część inwestycji, warta ponad 44 mln zł kosztów kwalifikowanych, skupi się na zwiększeniu mocy produkcyjnych i robotyzacji produkcji, ze szczególnym naciskiem na spawanie. Firma zamówi zrobotyzowane stanowiska do spawania laserowego.

Choć przedsiębiorstwo zatrudniające dziś około 1500 osób słynie z produkcji zespołów trakcyjnych i lokomotyw, to sukces NEWAG‑u opiera się na dwóch filarach: doświadczeniu i współpracy.

Czytaj więcej: MAEstro jest tylko jeden! w prasach do kolejowych zestawów kołowych

Szeroka sieć dostawców pozwala firmie błyskawicznie wdrażać nowe technologie, a dziedzictwo kilkunastu dekad produkcji taboru zapewnia know‑how, którego nie da się zdobyć z dnia na dzień.

Oba przedsięwzięcia realizowane są w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, prowadzonej przez Krakowski Park Technologiczny.

Linia produkcyjna firmy NEWAG / Źródło fot. KPT

Linia produkcyjna firmy NEWAG / Źródło fot. KPT