W przestrzeniach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbyła się premiera RTE 3.0 – najnowszego bolidu wyścigowego stworzonego przez zespół AGH Racing. To pierwszy w pełni elektryczny pojazd w historii zespołu, który wyznacza nowy kierunek rozwoju w ramach akademickiej inicjatywy AGH. 

RTE 3.0 to, w porównaniu z poprzednikami, znacząca ewolucja studenckiej konstrukcji. Pojazd, ważący zaledwie 225 kg został zbudowany na monocoque’u z włókna węglowego – ultralekkiej i niezwykle wytrzymałej strukturze nośnej stosowanej w profesjonalnym motorsporcie. Zastosowanie tej technologii zapewnia oczekiwane osiągi oraz wysoki poziom bezpieczeństwa kierowcy. 

Napęd stanowią cztery niezależne silniki elektryczne umieszczone bezpośrednio w kołach, sterowane przez autorskie algorytmy wektorowania momentu obrotowego. Łącznie generują 140 kW mocy (190 KM) oraz 1000 Nm momentu obrotowego, co pozwala bolidowi osiągnąć 100 km/h w zaledwie 2,5 sekundy. Za zasilanie odpowiada wysokowydajny akumulator 600 V o pojemności 7,86 kWh. 

Wydajność aerodynamiczna bolidu została znacznie zwiększona dzięki pakietowi generującemu ponad 3200 N siły docisku przy prędkości 120 km/h, co przekłada się na wyjątkową przyczepność i stabilność przy przeciążeniach sięgających 2,5 g. 

Bolid RTE 3.0 to nie tylko wyjątkowe osiągnięcie technologiczne – to również wyraz pasji, zaangażowania i umiejętności naszych studentów. AGH od lat wspiera młodych konstruktorów, którzy dziś budują przyszłość motoryzacji czy automatyki. To, co zobaczyliśmy podczas premiery RTE 3.0, to efekt synergii nauki, kreatywności i ciężkiej pracy zespołowej

prof. Jerzy Lis, rektor AGH

Po raz pierwszy w historii AGH Racing pojazd został także przygotowany do jazdy autonomicznej. System oparty na kamerach, skanerach laserowych oraz czujnikach inercyjnych analizuje otoczenie i optymalizuje tor jazdy wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji. Choć funkcjonalność ta jest jeszcze rozwijana, stanowi ona fundament przyszłych projektów zespołu. 

RTE 3.0 to efekt pracy ponad 120 studentów z różnych wydziałów Akademii Górniczo-Hutniczej łączących kompetencje z zakresu inżynierii mechanicznej, elektroniki, informatyki i zarządzania. W sezonie 2025 AGH Racing planuje udział w czterech rundach prestiżowych zawodów Formuła Student: w Holandii, Czechach, Niemczech i Polsce. Zespół będzie rywalizował z najlepszymi drużynami akademickimi świata w konkurencjach zarówno dynamicznych, jak i statycznych.

Fot. AGH