PLL LOT zakupi 40 samolotów Airbus A220 z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 44 maszyny. Pierwsze samoloty dołączą do floty w roku 2027.
Nowoczesne, oszczędne, zaprojektowane z myślą o komforcie naszych pasażerów samoloty pozwolą nam skutecznie konkurować na europejskim niebie, umacniać pozycję preferowanego przewoźnika naszej części Europy i przygotować LOT do roli wiodącej linii lotniczej w Centralnym Porcie Komunikacyjnym
Michał Fijoł, prezes zarządu PLL LOT
Z punktu widzenia technologii, Airbus A220 wyróżnia się na tle konkurencji wyjątkowo udanym kompromisem pomiędzy ekonomią eksploatacji a zasięgiem operacyjnym. Przy maksymalnym zasięgu 6 700 km i konfiguracjach mieszczących od 100 do 160 pasażerów, A220 idealnie wpisuje się w potrzeby regionalne i krótkodystansowe przewoźników europejskich. Co istotne, nowa flota pozwoli LOT-owi pokryć całą swoją europejską siatkę połączeń bez potrzeby stosowania różnorodnych typów maszyn. Dla producentów komponentów, integratorów systemów i dostawców usług serwisowych oznacza to konieczność dostosowania się do bardziej zautomatyzowanych i zintegrowanych modeli utrzymania floty.
To zamówienie na 40 Airbusów A220 stanowi historyczny kamień milowy, ponieważ oficjalnie witamy Polskie Linie Lotnicze LOT w rodzinie Airbus. A220 odegra kluczową rolę w modernizacji floty LOT-u oraz strategii rozbudowy siatki połączeń. Samoloty A220-100 i A220-300 stanowią idealną kombinację dla tych potrzeb. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z LOT-em, wykorzystując globalną wiedzę Airbusa, aby wesprzeć program odnowy floty przewoźnika i zapewnić płynną integrację A220
Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes Airbusa ds. sprzedaży samolotów komercyjnych
Kwestie środowiskowe, które coraz mocniej determinują decyzje flotowe w globalnym lotnictwie, również odgrywają kluczową rolę w tej inwestycji. A220 oferuje do 25% niższe zużycie paliwa na pasażera względem poprzednich generacji, a także znacznie zredukowany poziom hałasu i emisji CO₂. Te parametry techniczne, osiągnięte m.in. dzięki zastosowaniu silników PW1500G z rodziny Pratt & Whitney GTF, stawiają A220 w czołówce najczystszych samolotów swojej klasy.
Warto również zwrócić uwagę na aspekt integracji przemysłowej i lokalnej wartości dodanej. Recaro, producent foteli do nowych samolotów, będzie dostarczać komponenty powstające w Polsce. To sygnał, że zamówienie LOT-u może stanowić dźwignię dla lokalnych firm z branży lotniczej i mechatronicznej, a jednocześnie wpisuje się w długofalową strategię zwiększania udziału naszego kraju w europejskim łańcuchu dostaw lotnictwa cywilnego. Im bardziej LOT i jego partnerzy będą dążyć do lokalizacji dostaw, tym większe możliwości rozwoju technologicznego i ekspansji zyskają polscy producenci.
Zarówno w warstwie strategicznej, jak i operacyjnej, wybór A220 ma potencjał stać się kamieniem milowym w transformacji PLL LOT w kierunku nowoczesnego, efektywnego przewoźnika gotowego do funkcjonowania w realiach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ujednolicenie floty regionalnej wyłącznie do maszyn jednego typu to nie tylko optymalizacja kosztów i uproszczenie serwisu technicznego – to także sygnał dla całego rynku, że elastyczność operacyjna i standaryzacja są dziś podstawą konkurencyjności. Dla inżynierów, projektantów, technologów i menedżerów operacyjnych oznacza to konieczność przemyślenia dotychczasowych modeli współpracy i koncentrację na rozwiązaniach skalowalnych, kompatybilnych z nowymi standardami przemysłu 4.0 i zintegrowanych systemów MRO.
Podpisanie umowy na silniki PW1500G oraz zapowiedź współpracy przy optymalizacji eksploatacji floty to kolejny ważny sygnał dla branży – wskazujący, że przyszłość lotnictwa cywilnego to nie tylko hardware, ale również zarządzanie danymi, diagnostyka predykcyjna i serwis oparty na analizie parametrów operacyjnych w czasie rzeczywistym.