Zakup 96 śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache w ramach kontraktu zawartego 13 sierpnia 2024 roku oraz o leasingu ośmiu maszyn w wersji AH-64D na potrzeby szkoleniowe, stanowi jeden z kroków w modernizacji polskich Sił Zbrojnych. Pierwsze egzemplarze nowoczesnych śmigłowców uderzeniowych w wersji AH-64D trafią do pododdziałów 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych.
Z perspektywy sektora przemysłowego, ważnym aspektem tej inwestycji nie jest wyłącznie sam zakup platform bojowych, ale szeroko zakrojony offset, który — zgodnie z zapowiedziami — ma obejmować transfer kompetencji serwisowych, modernizacyjnych oraz obsługowych do krajowych zakładów zbrojeniowych. Implementacja offsetu w tej skali stworzy bowiem realną możliwość technologicznego skoku dla krajowych producentów komponentów lotniczych, systemów diagnostycznych czy infrastruktury wsparcia technicznego.
Jak czytamy w komunikacie MON, proces wdrażania AH-64D, jako platformy szkoleniowej, nie jest jedynie elementem tymczasowym, ale pełni rolę krytycznego bufora szkoleniowo-logistycznego. Przygotowanie personelu technicznego i latającego w środowisku operacyjnym tych maszyn oznacza znaczne zwiększenie kompetencji operacyjnych już na etapie transformacji sprzętowej. Co więcej, udział polskich instruktorów przeszkolonych w USA to sygnał, że proces absorpcji technologii nie będzie kończyć się na poziomie sprzętowym, ale obejmie również kompetencje ludzkie — niezbędny czynnik dla dalszego rozwoju zaplecza technicznego i operacyjnego.
Dla inżynierów, technologów oraz firm pracujących w łańcuchach dostaw przemysłu obronnego, program Apache to szansa na długofalową współpracę z globalnymi koncernami zbrojeniowymi, a także na budowanie niezależnych kompetencji w obszarze materiałoznawstwa, systemów awionicznych, integracji danych czy też cyberbezpieczeństwa w lotnictwie wojskowym.
Wprowadzenie śmigłowców AH-64E w wersji docelowej oznacza również znaczące rozszerzenie zdolności rozpoznawczo-uderzeniowych polskiej armii, co — z punktu widzenia przemysłowego — wymusza zwiększenie interoperacyjności systemów wsparcia bojowego. Integracja z innymi platformami bojowymi, jak czołgi Abrams czy samoloty F-35, przekłada się bezpośrednio na konieczność rozwijania systemów komunikacyjnych, transmisji danych w czasie rzeczywistym, a także narzędzi do analizy danych i świadomości sytuacyjnej — a to są właśnie dziedziny, w których polski przemysł technologiczny może się aktywnie rozwijać.
Należy też zauważyć, że tempo realizacji tego programu — określanego jako jedno z najszybszych w historii modernizacji Wojska Polskiego — wymaga radykalnego przyspieszenia procesów certyfikacyjnych, kontrolnych oraz wdrożeniowych również po stronie przemysłu. Dla wielu podmiotów oznacza to konieczność przeorganizowania struktur zarządzania jakością, zwiększenia elastyczności produkcji oraz podniesienia poziomu automatyzacji i cyfryzacji procesów.
Zamówienie śmigłowców Apache to bez wątpienia jest olbrzymim kosztem dla państwa, ale patrząc na ten aspekt z perspektywy przemysłowej — to przede wszystkim inwestycja o charakterze zwrotnym. Warunkiem jest jednak pełne wykorzystanie potencjału offsetowego, skuteczne zbudowanie kompetencji lokalnych i zapewnienie długofalowej obecności know-how w kraju.