Spółka ORLEN Paliwa zakończyła wartą ponad 150 mln zł rozbudowę Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie. Inwestycja znacząco zwiększyła zdolności operacyjne obiektu – jego pojemność magazynowa została podwojona, a możliwości przeładunkowe wzrosły o blisko 65%, osiągając poziom 400 tysięcy ton LPG rocznie.

Celem projektu było wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz zapewnienie stabilnych dostaw gazu płynnego dla klientów Grupy ORLEN. Terminal w Szczecinie odgrywa zasadniczą rolę w łańcuchu dostaw LPG, który obejmuje zarówno transport morski, jak i kolejowy. Obecnie ponad 35% tego surowca trafia do Polski drogą morską, co czyni inwestycję szczególnie istotną w kontekście rosnącego znaczenia importu z niezależnych kierunków.

W ramach modernizacji obiekt zyskał nową infrastrukturę techniczną, w tym dwa zbiorniki magazynowe o pojemności 2100 m³ każdy, wykonane w stoczni w Gdyni. Są to obiekty o długości 75 metrów i wadze 400 ton, co pozwoliło zwiększyć całkowity potencjał magazynowy terminalu do 8,7 tys. m³.

Znacząco rozbudowano również część kolejową obiektu. Terminal zyskał trzy nowe tory, nowoczesne stanowisko przeładunkowe dla cystern kolejowych, wagę oraz nową pompownię LPG. Taka konfiguracja infrastruktury logistycznej umożliwia bardziej efektyczne przyjmowanie i dystrybucję surowca, wspierając dywersyfikację źródeł zaopatrzenia oraz zwiększając elastyczność operacyjną.

Zrealizowana przez konsorcjum polskich firm, z firmą AGAT S.A. jako generalnym wykonawcą, rozbudowa terminalu wpisuje się w strategiczne działania Grupy ORLEN, zmierzające do integracji i wzmocnienia aktywów logistycznych oraz zwiększenia niezależności energetycznej Polski.

Nowe możliwości przeładunkowe i magazynowe terminalu w Szczecinie umożliwią zaspokojenie zapotrzebowania zarówno ze strony sektora transportowego – LPG w Polsce zasila około 2,5 miliona samochodów – jak i odbiorców przemysłowych oraz użytkowników indywidualnych, wykorzystujących gaz do celów grzewczych.

Fot. PAP MediaRoom