Grupa ORLEN wprowadza na rynek innowacyjną technologię produkcji energii technologię Multifuel – pierwsze na świecie komercyjne rozwiązanie umożliwiające w pełni zautomatyzowaną produkcję energii elektrycznej i ciepła z wodoru, gazu ziemnego lub ich mieszaniny w dowolnych proporcjach.

Technologia ta, opracowana we współpracy z firmą Horus Energia, nie tylko stanowi przełom w zakresie elastyczności paliwowej, ale także realnie wspiera ograniczanie emisji CO₂ w sektorze przemysłowym.

Dzięki możliwości integracji zarówno z nowymi, jak i już istniejącymi jednostkami wytwórczymi, system pozwala zwiększyć sprawność produkcji energii elektrycznej nawet o 5%, co przekłada się na konkretne korzyści ekonomiczne i środowiskowe. W kontekście przyspieszającej transformacji energetycznej, technologia ta może odegrać kluczową rolę jako narzędzie umożliwiające stopniowe przechodzenie na paliwa niskoemisyjne, bez konieczności rezygnacji z dotychczasowej infrastruktury. Warto podkreślić, że ORLEN i Horus Energia złożyli wniosek o objęcie tego rozwiązania ochroną patentową, co potwierdza jego unikalny i zaawansowany charakter technologiczny.

Skutecznie przekuwamy pomysły w konkretne rozwiązania rynkowe. Opracowaliśmy, przetestowaliśmy, a teraz rozpoczynamy wdrażanie i komercjalizację unikalnego na skalę światową systemu wielopaliwowego Multifuel. Jego zastosowanie umożliwia produkcję energii z nisko- i zeroemisyjnych źródeł, takich jak gaz ziemny i wodór, w zależności od ich dostępności. Nasze rozwiązanie to ważny krok w transformacji energetycznej, przybliżający nas do osiągnięcia neutralności emisyjnej w 2050 roku. Multifuel od początku rozwijaliśmy z myślą o szerokim zastosowaniu w przemyśle, by wspierać w ten sposób dekarbonizację polskiej gospodarki

Tomasz Jarmicki, dyrektor biura rozwoju i wdrożeń technologii gazowych ORLEN

Technologia Multifuel

System opracowany przez ORLEN to zaawansowana nakładka na silniki gazowe o mocy od 300 kWel do 2 MWel, umożliwiająca ich zasilanie gazem ziemnym, wodorem lub dowolną ich mieszaniną, przy pełnej kontroli składu paliwa w czasie rzeczywistym.

Najważniejszym wyróżnikiem systemu jest zastosowanie dwóch niezależnych układów zasilania zintegrowanych z systemem sterowania, co pozwala na płynną zmianę proporcji gazów bez konieczności wyłączania jednostki ani redukcji jej mocy.

W warunkach testowych, z wykorzystaniem ponad 500 kg wodoru, odnotowano wzrost sprawności produkcji energii elektrycznej o ponad 5% względem wartości referencyjnych dla standardowego silnika gazowego.

Potwierdzono również stabilność procesu spalania i bezpieczeństwo operacyjne przy zmiennych mieszankach paliwowych. Multifuel znajdzie zastosowanie w energetyce zawodowej i rozproszonej, m.in. w hubach energetycznych i klastrach energii, a także w sektorze infrastrukturalnym — w stacjach ładowania pojazdów elektrycznych, budownictwie wielorodzinnym, centrach handlowych i obiektach wymagających wysokiej niezawodności zasilania, oferując realne narzędzie do zwiększenia elastyczności i efektywności systemów energetycznych.

Fot. ORLEN