Z początkiem czerwca Grupa Maspex uruchomiła w Tymbarku swoje najnowsze, piąte z kolei, centrum dystrybucyjno-logistyczne. Inwestycja, o wartości 165 mln zł, to nie tylko kolejny obiekt na mapie infrastruktury firmy – to logistyczny silnik napędzający jeden z najważniejszych zakładów produkcyjnych w Polsce.

Nowe centrum to obiekt wysokiego składowania o powierzchni ponad 6600 m², wyposażony w 27 tysięcy miejsc paletowych. Dzienna wydajność obsługi przekracza 8000 palet. Realizacja, która rozpoczęła się w październiku 2023 r. jest częścią szerokiego programu rozwoju, w ramach którego Maspex przeznaczył blisko 1 miliard złotych na inwestycje w latach 2024–2025.

Warto jednak spojrzeć na nowe centrum nie tylko przez pryzmat palet i powierzchni – ale jako element większej układanki, jaką jest rozwój zakładu w Tymbarku. Do tej pory Maspex zainwestował tu około 800 mln zł, obejmując tym zakresem rozwój produkcji, zaplecza surowcowego i logistyki. Efekty? Skok mocy produkcyjnych z 90 mln litrów w 1999 roku do ponad 360 mln litrów w 2024 roku oraz wzrost skali przetwórstwa owoców z 14 tys. ton do aż 70 tys. ton rocznie. To czterokrotne zwiększenie wydajności w ciągu dwóch dekad – przy jednoczesnym rozwoju sieci 160 dostawców surowców, głównie z ziemi limanowskiej i rejonu Sandomierza.

Firma od lat inwestuje w siłę marki Tymbark, przeznaczając na działania marketingowe już 850 mln zł – czytamy w komunikacie. Ta strategia przyniosła niesamowite rezultaty – udział marki w rynku wzrósł z 6% w 1999 roku do 43% obecnie, czyniąc Tymbark jedną z najsilniejszych i najlepiej rozpoznawalnych marek spożywczych w Polsce. Jej produkty trafiają dziś do konsumentów w ponad 50 krajach na całym świecie.

Przy tej inwestycji Grupa osiągnęła znaczący wzrost efektywności operacyjnej oraz wymierne korzyści środowiskowe i społeczne. Wskaźnikiem sukcesu jest z pewnością jedenastokrotny wzrost dziennej liczby palet wysyłanych bezpośrednio do klientów, co przekłada się na znaczne skrócenie czasu realizacji zamówień oraz zwiększenie dostępności produktów.

W centrum działa zaawansowana infrastruktura oparta na zautomatyzowanych rozwiązaniach – 7 układnic automatycznych umożliwiających dynamiczne operowanie paletami na dużych wysokościach oraz 6 pojazdów wahadłowych systemu SVL, które odpowiadają za szybki i bezkolizyjny transport towarów pomiędzy strefą składowania a obszarami kompletacji, pakowania i załadunku. Całość wspierana jest przez system 12 gondol monorail, poruszających się po pojedynczej szynie, które nieprzerwanie przewożą palety między centrum logistycznym a zakładem produkcyjnym.

Tak jak wcześniej wspomnieliśmy efekty wdrożenia są również widoczne w wymiarze środowiskowym i ekonomicznym. Automatyzacja pozwala na ograniczenie ruchu wózków widłowych i samochodów ciężarowych na terenie zakładu, co przekłada się na oszczędność 16,5 tys. motogodzin rocznie. Równocześnie, roczna emisja gazów cieplarnianych ulegnie znacznemu zmniejszeniu – o ponad 2600 ton CO₂, 29 kg metanu (CH₄) oraz ponad 33 tony podtlenku azotu (N₂O).

Warto też podkreślić, że mimo wysokiego stopnia automatyzacji, inwestycja miała pozytywny wpływ na lokalny rynek pracy – obecnie w zakładzie produkcyjnym i magazynie w Tymbarku zatrudnionych jest łącznie 730 osób. Nowe centrum logistyczne stanowi więc przykład udanego połączenia zaawansowanej technologii z odpowiedzialnością środowiskową i społeczną.

Krzysztof Pawiński, współwłaściciel i prezes zarządu Grupy Maspex: Nasza logistyka i magazyny wysokiego składowania są zautomatyzowane na najwyższym, dostępnym obecnie, światowym poziomie. Doinwestowanie naszych fabryk, centrów logistycznych i procesów technologicznych uważam za jeden z największych sukcesów. To jedna z kluczowych przewag biznesowych Grupy Maspex. Centrum w Tymbarku to przedsięwzięcie, które uelastyczni całą naszą strukturę logistyczną i rozszerzy nasze możliwości dystrybucyjne. Zakład produkcyjny w Tymbarku zawsze był w awangardzie technologicznej, czego przykładem były pierwsze linie aseptyczne, oczyszczalnia ścieków z biogazownią, czy farma fotowoltaiczna. Supernowoczesny magazyn będzie tego dopełnieniem.

Bogdan Tyrybon, dyrektor łańcucha dostaw Grupy Maspex: W nowo otwartym centrum logistyczno-magazynowym w Tymbarku zautomatyzowaliśmy wiele procesów, takich jak dostawa palet z zakładu produkcyjnego, składowanie palet, dostawa do miejsc pickingu, odbiór palet z pickingu oraz ich dostawa do doków załadunkowych. Efektem jest usprawnienie transportu produktów oraz zmniejszenie ruchu samochodów ciężarowych i wózków widłowych. Dzięki temu znacząco ograniczamy hałas i emisję spalin.

Dariusz Czech, dyrektor generalny Zakładów Beverages Grupy Maspex: Zakład w Tymbarku to miejsce mocno zakorzenione w lokalnej społeczności i tradycji. Duży nacisk kładziemy na współpracę z lokalnymi dostawcami, od których trafiają do naszego zakładu owoce do przetwórstwa. Pracownicy to również przedstawiciele lokalnych społeczności – wielu z nich związanych jest z firmą od lat. Maspex aktywnie angażuje się w lokalne inicjatywy społeczne i edukacyjne, dzięki czemu nasza obecność w Tymbarku wykracza poza działalność gospodarczą. Symbolem przywiązania do miejsca jest bocian, który od lat wraca na teren zakładu – dla wielu to znak, że Tymbark jest wspaniałym miejscem nie tylko dla ludzi, ale też dla natury.