Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z Korporacją Budowlaną DORACO na realizację inwestycji „Przebudowa wejścia do portu w Łebie”, która jest częścią projektu „Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Łebie”. Wartość przedsięwzięcia, współfinansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, to około 132 miliony złotych brutto. Zakończenie prac zaplanowano na sierpień 2026 roku.
Celem projektu jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa żeglugi i zwiększenie funkcjonalności portu. Obecna infrastruktura nie spełnia wymagań obsługi morskich farm wiatrowych – głównymi przeszkodami są płycizny i silne falowanie, zwłaszcza w czasie sztormów.
Jak zaznacza Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, inwestycja przyniesie korzyści wszystkim użytkownikom portu, w tym Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa, poprawiając warunki pracy i manewrowania jednostek.
W ramach przebudowy powstanie m.in. nowy falochron wyspowy po stronie wschodniej o długości około 260 metrów, a zachodni zostanie przedłużony o kolejne 91 metrów. Planowana jest także budowa ostrogi od zachodu, toru podejściowego o szerokości 40 metrów, obrotnicy o średnicy 160 metrów oraz instalacja nowoczesnego oznakowania nawigacyjnego. Elementem prac będą też nowe osadniki redukujące zapiaszczenie.

Inwestycja zostanie zrealizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Oznacza to, że DORACO przygotuje zarówno dokumentację projektową, jak i całość robót budowlanych.
Dzisiejsze podpisanie umowy i fakt, że w 65 tygodni wybudujemy 3 obiekty hydrotechniczne, wykonamy roboty czerpalne i oświetlenie nawigacyjne, to nie przypadek; to suma ponad 30 lat doświadczeń DORACO i wiedzy naszych ekspertów, którzy wiedzieli, jak sprostać oczekiwaniom i potrzebom inwestora – podkreśliła Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO. Zbudowaliśmy zasoby ludzkie i technologiczne, które realizują naszą strategię obecności w projektach offshore, a przebudowa wejścia do Portu w Łebie to kolejny z nich. DORACO jest w tej chwili obecne w projektach na całym polskim wybrzeżu, wspierając transformację energetyczną Polski od strony generalnego wykonawstwa. Obsługa potrzeb farm wiatrowych na morzu będzie dzięki temu komfortowa i bezpieczna od strony lądu. To co wybudujemy lub zmodernizujemy w portach, będzie działało na rzecz realizacji projektów na wodach Bałtyku!
Prace budowlane poprzedzi dokładna identyfikacja i usunięcie obiektów ferromagnetycznych, w tym potencjalnych pozostałości militarnych. Proces będzie prowadzony pod nadzorem archeologicznym i z uwzględnieniem najwyższych standardów ochrony środowiska. Równolegle z głównym etapem inwestycji powstanie również koncepcja drugiej fazy rozbudowy portu – z przedłużeniem falochronu wschodniego i rozbudową portu zewnętrznego.
Projekt stanowi jeden z filarów infrastrukturalnych wspierających rozwój czystej energii na Bałtyku.