Jak napędy wspierają największy park rozrywki w Europie Energylandia?

Autor:
|

Energylandia to największy w Polsce i w Europie tematyczny park rozrywki, zlokalizowany w miejscowości Zator, na granicy dwóch największych aglomeracji południa, Śląska i Małopolski, niespełna pół godziny drogi z Katowic i Krakowa.

Park zajmuje powierzchnię ok. 43 ha, planuje jednak poszerzyć swój teren blisko pięciokrotnie aż do 200 hektarów. Park podzielono na sześć stref tematycznych: Bajkolandię, Familijną, Ekstremalną, Water Park, Smoczy Gród i otwarty w tym roku Aqualantis. Zwiedzający mają do dyspozycji 106 atrakcji przeznaczonych dla wszystkich grup wiekowych, w tym kolejki górskie, liczne karuzele i urządzenia ekstremalne, a także restauracje, bary, sklepy z pamiątkami, sceny oraz planetarium i kino 7D. Powstają również gigantyczne hotele. Energylandia stałą się niezwykle popularna zarówno wśród dzieci jak i dorosłych.

Została otwarta w 2014 roku i od tego czasu, nawet przez chwile nie próżnuje – ciągle rozwija się i poszerza swoją listę atrakcji o dodatkowe strefy i obiekty. Rocznie odwiedzają ją tysiące turystów chcących doświadczyć rozrywki na najwyższym światowym poziomie. W 2019 roku park odwiedziło 1,6 mln osób. Imponujący postęp działań Parku łączy się z projektowaniem i budową coraz to nowszych roller coasterów. 14 lipca 2021 r. Energylandia obchodziła 7 urodziny, podczas imprezy z dumą ogłoszono, iż Park jest obecnie numerem 1 w Europie i 2 na świecie pod względem ilości roller coasterów! Jest ich tu aż 18.

Ogromna większość urządzeń zapewniających rozrywkę i ekstremalne doznania do swojego działania wymaga napędów elektrycznych. Na dostawcach silników i przekładni, które wprawią wszystko w ruch, spoczywa olbrzymi odpowiedzialność.

Od poprawnego działania napędów zależy bezpieczeństwo zwiedzających oraz sprawne i nieprzerwane działanie atrakcji.

➡ Napędy NORD DRIVESYSTEMS miały już ugruntowaną pozycję w parku i sprawdziły się już we wcześniejszych atrakcjach funkcjonujących w Energylandii. W „Speed”, czyli najwyższym i najszybszym wodnym coasterze na świecie z 2018 roku pracuje 30 napędów SK9032.1 – IEC100, dostarczonych wytwórcy atrakcji przez Szwajcarski oddział NORD.

Szybkość wagoników pędzących 110 km/h z konstrukcji sięgającej 60 metrów połączona została z dwoma przejazdami przez taflę wody, dając niezapomniane przeżycia.

➡ Kolejnym zastosowaniem był napęd Zadry, czyli rekordowego i najwyższego na świecie drewnianego coastera. Zadra powstała w 2019 roku jest modelem hybrydowym, co oznacza, że budowano ją z dwóch materiałów: drewna i metalu. Wagoniki wznoszą się tu na wysokość niemal 64 m i spadają pod kątem 90 stopni w dół osiągając prędkość 121 km/h, pokonując szaloną trasę o długości 1316 metrów w 1 minutę i 50 sekund. W tej niesamowitej atrakcji pracuje 20 napędów SK32 VL – 112 MP/4 BRE60 HL, które dla producenta kolejki dostarczył amerykański oddział NORD.

Od lewej: Energylandia - Zadra / Energylandia - Speed

Od lewej: Energylandia – Zadra / Energylandia – Speed

➡ Przy budowie kolejnej atrakcji o nazwie Viking Ride jej projektanci skontaktowali się bezpośrednio z NORD Napędy, czyli polskim oddziałem z Zakrzowa pod Krakowem. Viking Ride  to atrakcja wkomponowana w Wioskę Wikingów i utrzymana w konwencji drewnianych tratw o kształcie smoków, które zabierając na pokład pasażerów płyną po trasie pełnej niespodzianek w scenerii pradawnej krainy Wikingów. Liczne niespodzianki i atrakcje jeszcze bardziej potęgują wrażenia podczas spływu.

Zadaniem jakie otrzymali inżynierowie było dostarczenie systemu napędowego który wysunie na brzeg 1,5 tonową, poruszającą się po wodnym torze tratwę. Napędy miały obracać gumowe koła o średnicy 58 cm, które w kontakcie z tratwą uniosą ją i przesuną na wyższy poziom. Najciekawsze zostawiliśmy na koniec – napędy musiały pracować całkowicie zanurzone pod wodą. Ten ostatni wymóg stawiał przed dostawcą napędów poważne wyzwanie. Urządzenia musiały być niezawodne, wodoodporne i bezpieczne.

Po konsultacjach pomiędzy projektantami, a działem technicznym Nord Napędy zdecydowano się na zastosowanie 12 sztuk kompletnych napędów składających się z motoreduktora SK9042.1 – IEC90 – TMU90S/4 -100  i przetwornicy częstotliwości SK 500E-221-340-A. To sprawdzona w wielu branżach i aplikacjach seria falowników wektorowych z zaawansowanymi funkcjami sterowania i możliwościami rozbudowy o najwyższej klasy funkcje bezpieczeństwa zgodne z najbardziej wymagającymi przepisami dla urządzeń elektronicznych.

Solidna budowa i wbudowane filtry przeciwzakłóceniowe to gwarant wieloletniej i bezproblemowej eksploatacji. W wybranych jednostkach wykorzystano przekładnie walcowo-stożkowe z wałem pełnym ze względu na ich wysoką sprawność. Reduktory napełniono węglowodorowym olejem syntetycznym z dodatkiem inhibitorów VCI (o działaniu antykorozyjnym), który umożliwiał długotrwałe magazynowanie nawet powyżej 9 miesięcy. Zastosowano również łożyska wzmocnione od strony napędu o zwiększonej nośności, pozwalające na przejmowanie większych zewnętrznych obciążeń promieniowych i osiowych.

Same wały oraz inne drobne elementy wykonano z nierdzewnej stali chromowo-niklowej V2A. Cały napęd posiadał stopień ochrony IP68 czyli mógł pracować w zanurzeniu.

Energylandia - Wiking ride

Energylandia – Wiking ride

Aby to osiągnąć zastosowano m.in. podwójne uszczelnienie oraz gamma-ring na specjalnej tulei pośredniej ze stali V2A, wklejane pokrywy łożysk oraz specjalne malowanie. Dobrana powłoka lakiernicza klasy C5 składa się z: podkładu nanoszonego metodą zanurzeniową, 2 warstw 2-składnikowego podkładu z fosforanem cynku na bazie żywicy epoksydowej i 2 warstw 2-składnikowego poliuretanowego lakieru wierzchniego. Tak dobrany system uszczelniający zapewnił jednostkom napędowym całkowite zabezpieczenie przed wnikaniem wody i działaniem korozji.

Współpraca przebiegła sprawnie i na tyle satysfakcjonująco, że Energylandia skorzystała również z usług Akademii NORD. Pod tą nazwą kryje się działalność szkoleniowa jaką prowadzi od kilku lat NORD w naszym kraju. Dysponując wieloletnim doświadczeniem wypracowanym przez kontakty z tysiącami klientów, a także wiedzą teoretyczną i praktyczną, specjaliści z polskiego oddziału NORD prowadzą szkolenia kierowane do projektantów, pracowników działów utrzymania ruchu oraz serwisantów.

➡ W ramach Akademii przekazujemy wiedzę dotyczącą zagadnień mechanicznych, doboru napędów, elektroniki sterującej oraz konserwacji i serwisu. W powstałym w 2019 roku nowym budynku firmy, na potrzeby działań szkoleniowych przygotowano 8 sal tematycznych wyposażonych w eksponaty, modele funkcjonalne i stanowiska komputerowe.

Aby odpowiednio dostosować wiedzę swoich pracowników zajmujących się konserwacją napędów, Energylandia zamówiła w NORD szkolenie serwisowe, specjalnie dostosowane do potrzeb pracowników parku rozrywki. Przeszkolone osoby otrzymały odpowiednie certyfikaty, a firma posiada teraz personel, który może sam na bieżąco wykonywać działania związane z bieżącym funkcjonowaniem i konserwacją napędów NORD Drivesystems.

Sprawnie działające produkty i oferta usług posprzedażowych zapewniła, że napędy firmy trafią również do kolejnej atrakcji, której uruchomienie jest planowane jeszcze w tym roku.