FAST SA to stabilna i doświadczona organizacja obecna na rynku już od prawie 30 lat. Firma z Trójmiasta rozpoczynała swoją działalność w trudnych, lecz mobilizujących czasach transformacji. Jej historia jest ściśle związana z przemysłem stoczniowym i przede wszystkim tam rozwija dwa z trzech głównych filarów działalności – zabezpieczenia antykorozyjne oraz izolacje. Trzeci filar – wyposażenie wnętrz okrętowych, hotelowych i powierzchni komercyjnych – doskonale równoważy i uzupełnia obszary działania spółki FAST.
Rozmawiamy z Arturem Wojtaszkiem, Dyrektorem Rynku ds. Antykorozji, oraz Łukaszem Gucwą, Dyrektorem Rynku Morskiego ds. Wyposażenia Wnętrz i Izolacji w FAST.
„Polski Przemysł” tym razem poświęcił swój dodatek tematyczny dwóm dziedzinom – zabezpieczeniom antykorozyjnym oraz izolacjom. Tak się składa, że FAST specjalizuje się w obu. Jak to się stało?
Ł.G.: Na pewno nieprzypadkowo. Świadomie staramy się dywersyfikować źródła dochodu i rozkładać ciężar na wszystkie nasze filary biznesowe. Dzięki temu uniezależniamy się od presji działań konkurencji i minimalizujemy ryzyko w okresie gorszej koniunktury. Dodatkowo stawiamy na kompleksowość obsługi – po wejściu na statek jesteśmy w stanie zabezpieczyć go przed korozją, zaizolować, wyposażyć we wszystkie systemy i umeblować. Specjalizujemy się w realizacjach pod klucz. I mając świadomość swoich możliwości, doświadczenia i kompetencji, preferujemy takie projekty. Prowadząc wszystkie prace, sprawujemy nadzór nad całością i bierzemy pełną odpowiedzialność za cały projekt. Oczywiście nasz system zarządzania projektami, oparty na metodologii IPMA, pozwala także doskonale koordynować prace z wieloma kontrahentami. Generalnie dzięki bogatemu doświadczeniu dostosowujemy się do różnych sytuacji, możemy sobie pozwolić na każdą konfigurację realizacji kontraktu.
Rozumiem, że na pierwszy front wchodzi ekipa specjalistów od zabezpieczeń antykorozyjnych. W jakim ciekawym projekcie FAST ostatnio brał udział? Jakie są niuanse takiej realizacji?
A.W.: Dokładnie tak. Jednym z ciekawszych ostatnich projektów był zespół platform Johan Sverdrup, obsługujących pola naftowe u wybrzeży Norwegii. FAST, we współpracy z dwoma kluczowymi wykonawcami z Trójmiasta, był zaangażowany w realizację dwóch różnych modułów: użytkowo-mieszkalnego (Utylity & Living Quarter) oraz wchodzącego w skład platformy wydobywczej (Weldhead & Drilling Platform). Pracę nad tym projektem wyróżniały bardzo wysokie wymogi jakościowe na podstawie norm NORSOK M-501 Rev. 6 oraz niezwykle wymagające systemy oparte między innymi na etylokrzemianach.
System 1A i Resist 86 Jotun to produkt z wysoką zawartością cynku, którego tolerancja grubości jest bardzo rygorystyczna – przegrubienie systemu skutkuje koniecznością jego usunięcia poprzez piaskowanie. Kolejnym trudnym krokiem w tym systemie jest proces utwardzania – produkt wymaga bardzo wysokiej wilgotności i temperatury. Stosujemy do tego specjalne urządzenia wytwarzające mgłę wodną przy jednoczesnym zastosowaniu nagrzewania. W warunkach zimowych okres takiego utwardzania to nawet kilka dni. Należy zaznaczyć, że w tym czasie, z uwagi na bardzo wysoką wilgotność (95–100%), nie można kontynuować innych prac malarskich. W projekcie zastosowaliśmy też system specjalistycznych powłok biernej ochrony przeciwogniowej Chartek 7.
Proszę powiedzieć o tym systemie coś więcej.
A.W.: Chartek 7 to wysokiej jakości pęczniejąca epoksydowa farba ogniochronna.
Jest to dwuskładnikowy wyrób grubopowłokowy i bezrozpuszczalnikowy, który zapewnia doskonałą trwałość i ogniochronność łącznie z ochroną antykorozyjną.
Tego typu systemy mogą być aplikowane wyłącznie przez certyfikowanych pracowników za pomocą dedykowanych do tego typu produktów urządzeń – pomp. Kolejnym trudnym systemem jest NORSOK M-501 – system 4. Specjalna wylewka firmy Hummervoll aplikowana jest ręcznie przy użyciu specjalnych narzędzi. Te i pozostałe systemy aplikowane są na konstrukcjach w bardzo wymagającym harmonogramie, dlatego nie możemy sobie pozwolić na najmniejszy błąd, który mógłby mieć na niego wpływ.
Warto wspomnieć, że prace antykorozyjne na konstrukcjach wielkogabarytowych możemy prowadzić na własnym ciągu malarskim, w którego skład wchodzą dwie linie z niezależnymi komorami do czyszczenia i malowania, bądź na obiektach klienta. Infrastruktura usytuowana jest przy nabrzeżu, co umożliwia dogodny transport drogą morską.
Na czym polega ogniochronność tego systemu?
Ł.G.: Systemy biernej ochrony przeciwogniowej (PFP), oprócz działania antykorozyjnego, głównie pełnią funkcję izolacyjną, przeciwogniową. Ich fenomen polega na tym, że pod wpływem wysokich temperatur substancja na konstrukcji pęcznieje i, izolując ją od czynnika zniekształcającego, czyli ognia, zezwala na bezpieczną ewakuację ludzi, wydłużając ją w czasie. Tego typu rozwiązania stosowane są szczególnie w środowiskach wysokiego ryzyka, takich jak przetwórstwo ropy i gazu, w przemyśle petrochemicznym czy energetycznym. Stosowaliśmy ją między innymi na platformie offshore FPF1 należącej do korporacji Petrofac.
To ogromna jednostka, moc różnorodnych prac. Jak spółka FAST realizuje takie przedsięwzięcia?
Ł.G.: FPF1 to faktycznie pokaźna jednostka, jej parametry to 82 m długości, 75 m szerokości, 30 m wysokości i 26 639 t wyporności – po przebudowie w Gdańskiej Stoczni Remontowej trafiła na pola naftowo-gazowej firmy Greater Stella Area w brytyjskim sektorze Morza Północnego. Zakres prac obejmował kompleksowe wykonanie modułu mieszkalnego w systemie pod klucz – całościową realizację prac w zakresie izolacji, instalacji klimatyzacji i wentylacji (HVAC), instalacji elektrycznych, systemów rurowych, prac malarskich, aplikacji PFP, wyposażenia wnętrz wraz ze wszystkimi pomieszczeniami bytowymi. Nad takimi projektami zawsze czuwa dedykowany Project Manager, który nadzoruje i koordynuje pracę sztabu pracowników.
Mamy bardzo dobry system zarządzania projektami, świetnych fachowców, wieloletnie doświadczenie – w takich realizacjach czujemy się jak ryba w wodzie. FPF1 to generalnie ciekawy projekt, pokazujący spektrum naszych działań poprzez swoją kompleksowość. Zastosowaliśmy tam pełen zakres izolacji – od klasycznych skalnych na powierzchniach płaskich (ściany, sufity itd.), przestrzennych (rurociągi) – także tych tzw. odwrotnych, izolujących rurociągi od ciepła – po PFP właśnie. Miejscami obiekt jest izolowany dwutorowo – wewnątrz tradycyjnie, izolacjami skalnymi, na zewnątrz powłokami biernej ochrony przeciwogniowej. Generalnie w każdym naszym obszarze na bieżąco się certyfikujemy, szkolimy pracowników, modernizujemy park maszynowy. Można powiedzieć, że zarówno antykorozja, jak i izolacje nie mają dla nas tajemnic.
Nie działacie tylko na jednostkach morskich?
A.W.: Oczywiście, że nie. Ostatnio realizowaliśmy w najwyższych standardach jakościowych prace na olbrzymim obiekcie transformatora w ażurowej konstrukcji. Trudne, bardzo cienkie elementy do metalizacji przy użyciu drutu o zawartości 85% Zn i 15% Al, około 10 tys. m2 czyszczenia, a następnie malowanie kilku systemów w jednym czasie. Konstrukcja realizowana jest pod specjalnie przygotowanym namiotem, a bardzo wysokie wymagania względem eliminacji zapylenia konstrukcji przed malowaniem stanowią duże wyzwanie. DUST TAPE na poziomie 1 to warunki niemal szpitalne. Zabezpieczamy także na naszych ciągach malarskich elementy dźwigów, mostów, kładek i innych konstrukcji lądowych, z coraz częstszym zastosowaniem metalizacji natryskowej. Nasze realizacje można zobaczyć w całej Europie, mam na myśli np. przepiękny most Årstabroarna w Sztokholmie.
Czyli FAST angażuje się w międzynarodowe realizacje?
Ł.G.: Czasem realizujemy wręcz egzotyczne projekty. Jednym z nich był kontrakt na realizację kompleksowych prac z zakresu antykorozji, izolacji i wyposażenia wnętrz na specjalistycznej barce samopodnośnej do prac budowlanych Zourite, zbudowanej na zamówienie francuskiego armatora NRL-VIADUC należącego do grupy VINCI. Zakres prac obejmował kompleksową dostawę, montaż oraz dokumentację wyposażenia wnętrz, systemów elektrycznych, HVAC oraz systemów rurarskich. Miejscem pracy jednostki jest malownicza wyspa Reunion – położony na Oceanie Indyjskim departament Francji. Zgodnie ze swoim przeznaczeniem barka jest wykorzystywana do budowy najdłuższego francuskiego wiaduktu morskiego wzdłuż wybrzeża wyspy.
Faktycznie – w FAST dzieją się bardzo ciekawe rzeczy. Bardzo dziękuję za rozmowę.
A.W.: Dziękujemy i zapraszamy do współpracy przy równie interesujących projektach.