Truckers Life i cudna dziewczyna

Truckers Life i cudna dziewczyna

27/05/2014

Kierowcy to jedna z najliczniejszych grup zawodowych w Europie. Według danych Instytutu Transportu Samochodowego tylko w naszym kraju zawodowym prowadzeniem pojazdów zajmuje się prawie 700 tys. osób. Mimo że jest to tak liczna grupa zawodowa, kierowcy są wciąż traktowani jako ostatnie i najsłabsze ogniwo w łańcuchu transportowym. Tymczasem zależy od nich naprawdę bardzo wiele.

Zawodowi kierowcy z uwagi na środowisko pracy narażeni są na wiele czynników szkodliwych i uciążliwych. To z kolei powoduje zaburzenia zdrowia i niekorzystnie wpływa na zdolność prowadzenia pojazdu. W 2011 r. Zakład Zdrowia Publicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego opublikował wyniki prowadzonych analiz potrzeb zdrowotnych zawodowych kierowców. Okazało się, że prawie 70% zawodowych kierowców cierpi na choroby układu kostno-stawowego, a 40% kierowców uskarża się na schorzenia sercowo-naczyniowe. W dodatku prawie 1/3 kierowców narzeka na dolegliwości ze strony układu pokarmowego (32%), a aż 18% zadeklarowało problemy psychologiczne pojmowane jako uczucie napięcia i umysłowego przeciążenia czy agresywne zachowania.

A przyczyny? Są dość oczywiste. Stres zawodowy, siedzący tryb życia, brak aktywności ruchowej, bierny odpoczynek i niewłaściwa dieta. Dodatkowo 80% badanych kierowców zawodowych cierpiało na nadwagę i otyłość. Skutkiem dla firm transportowych jest przede wszystkim mniej wydajna praca.

Truckers Life – zmieniamy świat kierowców
Wszystkie te czynniki sprawiły, że Fundacja Trans.org postanowiła wyjść naprzeciw kierowcom i pomóc im w zasadniczej zmianie jakości życia. W ten sposób powstała kampania społeczna „Truckers Life”, oparta na dwóch filarach. Pierwszym z nich jest promocja sportu i aktywności ruchowej wśród zawodowych kierowców. Stworzenie mody na ćwiczenia wśród kierowców, m.in. poprzez budowanie świadomości ryzyka schorzeń układów kostno-stawowego, krążenia czy pokarmowego, a więc najczęstszych przypadłości osób, które zawodowo siedzą za kółkiem.

Kierowcy, by ćwiczyć, potrzebują miejsca i czasu. O to jednak bardzo trudno. Bardzo często ich jedynym odpoczynkiem jest postój na parkingu.

Siłownie treningowe dla kierowców
W ramach „Truckers Life” Fundacja Trans.org zaczęła budować sieć zewnętrznych siłowni treningowych (typu outdoor) zlokalizowanych w miejscach odpoczynku kierowców, czyli na największych parkingach dla ciężarówek w Europie.

„Dzięki uruchomieniu obiektów kierowcy mają możliwość aktywnego wypoczynku, prewencji schorzeń związanych z siedzącym trybem pracy, a także wyrobienia właściwych nawyków ćwiczeniowych”. Pokazowy obiekt powstał na terenie największej stacji sieci BP w Polsce, w miejscowości Mostki, przy drodze krajowej nr 2 na trasie Świebodzin–Świecko. W 2011 r. jeszcze bez siłowni obiekt zdobył tytuł „Najlepszej stacji paliwowej roku”.

Siłownia składa się z 5 podwójnych urządzeń, na których jednocześnie może ćwiczyć 10 kierowców. Kierowcy mogą korzystać z siłowni całkowicie nieodpłatnie przez 12 miesięcy w roku. Pierwszym kierowcą, który miał okazję przetestować urządzenia, była kobieta – Iwona Blecharczyk – popularna w internecie jako Trucking Girl. Na co dzień zawodowo prowadzi ciężarówkę w jednej z belgijskich firm transportowych. Od roku 2011 Iwona przemierzyła niemal całą Europę. Swoimi doświadczeniami z drogi dzieli się na oficjalnym kanale w serwisie Facebook, który aktualnie liczy 80 tys. fanów. Bez wahania została ambasadorem projektu.

Truckers Life i cudna dziewczyna

Iwona Blecharczyk – ambasador projektu truckerslife.eu

„Siłownie zewnętrzne to doskonały pomysł i wielki ukłon w stronę nas – kierowców. To idealne rozwiązanie, by aktywnie spędzić czas, rozruszać się, a nawet współzawodniczyć z sobą. Taki obiekt to świetna sprawa, jeśli chodzi o weekendy” – mówi Iwona.

Z jej udziałem powstały już pierwsze filmy instruktażowe oraz poradniki z zestawami ćwiczeń, które specjalnie na potrzeby kampanii opracował Paweł Zaremba – szef Akademii Sportu i Biznesu z Krakowa, mistrz świata w sportach walki. Są dostępne na stronie projektu „Truckers Life”. Do końca roku Fundacja planuje uruchomić kolejne 21 obiektów.

Pomoc medyczna DocStop – pomysł prosto z Niemiec
Drugim filarem „Truckers Life” jest błyskawiczna pomoc medyczna kierowcom będącym w trasie, nazywana DocStop. Idea jest dość prosta. Kierowca, który w trakcie jazdy źle się poczuje, dzwoni na gorącą infolinię ADAC i podaje swoje aktualne położenie oraz kierunek jazdy. Dyspozytor na infolinii wskazuje kierowcy najbliższą placówkę medyczną, w której ten może uzyskać podstawową pomoc. Na infolinii kierowca otrzymuje także informację, gdzie może bezpiecznie zostawić swój pojazd, w czasie gdy będzie u lekarza. W placówce medycznej kierowca otrzymuje potrzebną pomoc bezpłatnie i bez kolejki. Wystarczy, że okaże Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz potwierdzi, że korzysta z inicjatywy DocStop.

Na rynku niemieckim projekt z powodzeniem funkcjonuje nieprzerwanie od kilku lat. W ramach inicjatywy współpracuje już ponad 700 placówek medycznych, w tym szpitali, klinik i samodzielnych praktyk lekarskich. Prawie 1000 parkingów jest oznaczonych logo DocStop jako biorące udział w projekcie. Polska jest czwartym krajem, w którym będzie obecna inicjatywa DocStop. Oprócz Niemiec projekt działa także w Holandii i Danii. Pilotażowy projekt DocStop zostanie już niebawem uruchomiony w Świebodzinie. Do końca roku ma w nim brać udział mniej więcej 40 placówek medycznych na terenie Polski.

Zdrowy kierowca – inwestycja dla firmy
Wydawać by się mogło, że projekt jest adresowany do kierowców i to oni czerpią z niego najwięcej korzyści. Okazuje się jednak, że nie tylko oni, bo zdrowy kierowca to wymierna inwestycja dla firmy, która może zaowocować licznymi korzyściami biznesowymi. Zdrowy kierowca to mniej straconych dni z powodu niezdolności do pracy, a to w prosty sposób przekłada się na mniejszą liczbę straconych zamówień. Zdrowy, wypoczęty kierowca to także kierowca bezpieczniejszy na drodze, co jest bardzo ważnym aspektem prowadzenia transportowego biznesu. Otóż każdego roku w całej Europie dochodzi przynajmniej do kilkudziesięciu wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych, których bezpośrednią przyczyną jest zła kondycja zdrowotna kierowców. Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy dysponuje statystykami mówiącymi o tym, że przyczyną 10–15% ciężkich wypadków drogowych są zmęczeni kierowcy.

Podsumowując: mniej wypadków to także mniej samochodów w naprawie i rzadsza potrzeba dochodzenia i monitorowania konsekwencji.

Pierwsza siłownia dla kierowców
Lokalizacja:
Mostki (stacja BP), niedaleko Świebodzina
5 urządzeń do ćwiczeń,
10 stanowisk treningowych,
120 m2 powierzchni.