Sztuczna inteligencja przyszłością logistyki?

Sztuczna inteligencja przyszłością logistyki?

01/12/2017
Autor:
|

Jak wskazuje wydany przez McKinsey&Company we współpracy z Forbes raport „Rewolucja Al jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce”: „Na wdrożenie AI szybciej decydują się sektory, w których już trwają duże inwestycje w pokrewne technologie, takie jak przetwarzanie w chmurzeBig Data. Najbardziej prawdopodobne jest, że sztuczną inteligencję wprowadzą większe przedsiębiorstwa oraz branże, które wdrożyły już inne technologie cyfrowe. Dla nich rozwiązania AI to kolejna fala cyfryzacji. To może oznaczać, że w najbliższym czasie wdrożenie AI może jeszcze powiększyć lukę pomiędzy firmami zaawansowanymi cyfrowo oraz tymi, które zwlekają z innowacjami.”

Publikacja określa najbardziej zaawansowane technologicznie branże, w których sztuczna inteligencja znajduje swoje zastosowanie najwcześniej. Wśród nich „Rewolucja Al jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce” wskazuje w pierwszej kolejności sektor nowych technologii i telekomunikacja oraz usługi finansowe. Wysokie miejsce zajmuje także branża motoryzacyjna. Wszystko wskazuje na to, że również logistyka jest obecnie tym sektorem gospodarki, w którym wdrażane są zaawansowane technologie, pozwalające zmieniać oblicze również współczesnych zakładów przemysłowych. Dodowem tego jest m.in. uruchomiony w ostatnim czasie przez Amicę automatyczny magazyn wysokiego składowania.

Jeden pracownik
– Nowy magazyn wysokiego składowania jest zlokalizowany w sercu naszej firmy, czyli na terenie Fabryki Kuchni we Wronkach. Od września tego roku jest główną częścią nowego centrum dystrybucji, które rozbudowujemy w związku z dynamicznym rozwojem firmy i zwiększającą się liczbą rynków zagranicznych na których jesteśmy obecni. To właśnie stąd wysyłamy w świat produkty marek należących do naszej Grupy: Amica, Gram, Hansa i CDA – mówi Tomasz Pietrzyk, PR manager Grupy Amica.
amica_2_
Magazyn, za który spółka otrzymała Polską Nagrodę Inteligentnego Rozwoju 2017 posiada 6,5 tys. m kw. powierzchni. Obiekt zbudowany jest z ponad 46-metrowej konstrukcji. W trakcie realizacji inwestycji, której wartość szacowana jest na 60 mln zł, zużyto 2,2 tys. ton stali. Wewnątrz magazynu znajduje się obecnie 26 tys. miejsc paletowych, mogących pomieścić 230 tys. sztuk urządzeń dużego AGD. Posiada on w pełni zautomatyzowany system sterowania, który umożliwia układanie ok. 1,6 tys. artykułów na godzinę.

Ma to o tyle znaczenie, że zastosowane, zaawansowane technologicznie rozwiązania, pozwalają nie tylko szybciej, ale również bardziej sprawniej pakować oraz dostarczać produkty Amica do klientów. Warto w tym kontekście dodać, że zlokalizowani są oni nie tylko na terenie Polski, ale również w 55 krajach świata. Jednocześnie funkcjonowanie magazynu nadzorowane może być przez… jednego pracownika. – Magazyn Wysokiego Składowania to unikatowy budynek w skali Europy. Inwestycję podjęliśmy w ramach realizowanej od 2014 roku wieloletniej strategii „Hit 2023”, która zakłada m.in. znaczący wzrost produkcji, rozwój organizacyjny, zwiększenie zatrudnienia oraz usprawnienie systemu dystrybucji produktów do klientów.Nagroda, która otrzymaliśmy za tę inwestycję, to nie tylko uznanie naszych osiągnięć, ale i potwierdzenie skuteczności realizowanej przez nas strategii – podkreśla Marcin Bilik, wiceprezes zarządu ds. operacyjnych i logistyki w Grupie Amica.

Bezpieczny robot
Wprowadzanie nowych rozwiązań w obszarze logistyki ma o tyle znaczenie w kontekście polskiej gospodarki magazynowej, że nasz kraj jest na branżowym rynku coraz ważniejszym miejscem na mapie Europy jako całości. Jak wskazuje publikacja McKinsey&Company i Forbesa: „AI oferuje szeroki wachlarz możliwości optymalizowania działań w magazynach i sklepach. Polska, która aspiruje do roli jednego z centrów logistycznych Europy, posiada łączną powierzchnię magazynową przekraczającą 11 mln m2, której roczny przyrost w latach 2013-2016 sięgał 15 proc. Dlatego Polska powinna uważnie przyglądać się najnowszym rozwiązaniom w dziedzinie AI. Przykładem może być firma Swisslog, która od czasu wprowadzenia autonomicznych pojazdów zmniejszyła czas operacji na magazynach o 30 proc. Firma DHL wprowadziła w 2016 roku zautomatyzowane wózki, które przemieszczają się po magazynie wraz z pracownikami, pozwalając im uniknąć ciężkiej pracy fizycznej. Uczenie maszynowe może także zoptymalizować działania merchandisingowe i dobór asortymentu aż o 50 proc.”

Duże znaczenie dla polskiej logistyki będzie mieć w tym kontekście możliwość implementacji najbardziej nowoczesnych rozwiązań, które stosowane są już w skali globu. Wśród nich w pierwszej kolejności wymienić należy magazyn Pumy, który we współpracy z firmami Magazino, Gigaton i ITG otwarto w niemieckiej miejscowości Schwaig. Jest to pierwszy, w pełni zautomatyzowany magazyn, w którym za transport towaru odpowiada nowy, inteligentny robot TORU, stworzony bezpośrednio do pracy w tego typu placówkach.
for
Jak informuje producent: „TORU został zbudowany jako robot z percepcją, który potrafi dostrzec i interpretować środowisko pracy oraz podejmować decyzje na podstawie danych z kamer, licznych czujników i sztucznej inteligencji (AI), odpowiadającej m.in. za rozpoznawanie obrazów. Taka konfiguracja ma umożliwić robotowi samodzielne uczenie się, dostosowanie do topologii magazynu i sprawne funkcjonowanie we współdzielonym z ludźmi środowisku pracy. TORU nieustanie przetwarza dane o otoczeniu, co pomaga w dalszym rozwoju współpracy między maszyną a człowiekiem. Już teraz robot, jeśli zbliży się zbyt mocno do człowieka, automatycznie zwalnia lub całkowicie staje w miejscu. System był poddany szczegółowej inspekcji przez niemieckie stowarzyszenie ubezpieczeniowe, specjalizujące się w odpowiedzialności cywilnej pracodawców, by zagwarantować bezpieczeństwo we współdzielonym z TORU miejscu pracy.”

Im pełniej tym lepiej
– W fabrykach przyszłości aktywność człowieka ograniczona będzie do koniecznego minimum, a większość zadań wykonywanych będzie przez roboty. Nad całą pracą czuwać będą zaawansowane systemy komputerowe obdarzone sztuczną inteligencją. Już w tej chwili magazyny i hale produkcyjne naszpikowane są technologią a proces automatyzacji postępuje. Napędza go synergia internetu rzeczy, uczenia maszynowego, nowoczesnych systemów ERP i technologii blockchain. Wytwórcy, którzy nie podejdą na poważnie do cyfryzacji i automatyzacji fabryk za swoją opieszałość mogą słono zapłacić, a w niektórych przypadkach nawet zniknąć z rynku – podkreśla Piotr Rojek z firmy DSR, dostarczającej nowoczesne rozwiązania IT dla produkcji.
industry-2630304_960_720
W związku z tym wdrażanie nowych technologii staje się nie tylko odpowiedzią na rosnące potrzeby rynku w kontekście efektywności i sprawności realizacji procesów logistycznych, ale przede wszystkim możliwością sprostania nowym wymaganiom, które stawia przed branżą coraz nowocześniejsza konkurencja. Dlatego też kolejnych inwestycji, takich jak ta we Wronkach, z całą pewnością należy się spodziewać. Tym bardziej, że jak wskazuje „Rewolucja Al jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce”: „Firmy, które podjęły strategiczną decyzję o wdrożeniu AI w pełnej skali i w kluczowych sferach działalności, szybko dostrzegają wartość tej decyzji. Bazując na wynikach swojego badania, McKinsey Global Institute porównał marżę zysku deklarowaną przez przedsiębiorstwa na różnym etapie wdrażania AI. Badane firmy czynią to w różnej skali i na różnym poziomie cyfrowej dojrzałości (ocenianej na podstawie poziomu wykorzystania Big Data i przetwarzania danych w chmurze) oraz prezentują różne podejścia strategiczne w tej dziedzinie. Wyniki dowodzą, że przedsiębiorstwa, które podjęły strategiczną decyzję o budowie swojej wartości w oparciu o inwestycje w AI, osiągają znacznie wyższe marże niż firmy, które nie dokonują takich inwestycji.

Wskazuje to, że AI może dawać znaczącą przewagę konkurencyjną, ale jedynie tym firmom, które podejmą decyzję o znaczącym jej wdrożeniu. Jeżeli usunie się którykolwiek z kluczowych elementów – solidne fundamenty w postaci wysokiego poziomu cyfryzacji, wdrażanie AI na pełną skalę czy wpisanie AI w kierunek strategicznej działalności – zyski stają się o wiele mniejsze.”