NCBR dofinansował kwotą 16,5 mln PLN polskiego hyperloopa

Firma Hyper Poland pozyskała dofinansowanie w kwocie 16,5 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w konkursie Szybka ścieżka. Dodatkowo firma zebrała do tej pory ponad milion złotych w kampanii crowdfundingu udziałowego na brytyjskiej platformie Seedrs.

Pieniądze z NCBRu zostaną przeznaczone na prace badawczo-rozwojowe nad napędem i zawieszeniem do wszystkich trzech etapów rozwoju technologii hyperloop. Środki zostaną wykorzystane do zbudowania stanowisk testowych, do badania napędu liniowego i lewitacji magnetycznej. W dalszym etapie, w Żmigrodzie na terenie należącym do Instytutu Kolejnictwa, powstanie pełnoskalowy prototyp pojazdu oraz tor o długości ponad 500 metrów, na którym pojazd typu magrail będzie mógł się rozpędzić do 300 km/h.

Hyper Poland jako jedyna firma na świecie opracowała sposób na to, jak przystosować istniejące, zwykłe tory kolejowe do potrzeb lewitujących, magnetycznych pojazdów kolejowych. Opracowana w Polsce technologia ma pozwolić na to, aby w istniejących już korytarzach kolejowych zamiennie poruszały się zwykłe pociągi oraz superszybkie pociągi magnetyczne. Takie wdrożenie technologii Hyperloop ma być kilkukrotnie tańsze niż w pierwotnym pomyśle, zakładającym budowę od zera infrastruktury próżniowej.

Dzięki dofinansowaniu znacząco zostaną przyspieszone prace B+R niezbędne do rozwoju technologii kolei magnetycznej typu hyperloop. Będziemy w stanie zbudować pełnowymiarowy tor testowy. Ponadto zakupimy niezbędny sprzęt oraz powiększymy nasz zespół o wybitnych specjalistów. Dotacja z NCBRu umożliwi nam zakończenie prac badawczo-rozwojowych napędu i zawieszenia systemu magrail oraz przejście do certyfikacji i wdrożeń pilotażowych. – mówi Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland.

Polska firma zajmująca się rozwojem projektu kolei magnetycznej jeszcze w 2019 roku rozpocznie testy lewitacji i napędu, podczas których zostanie sprawdzona zgodność parametrów lewitacji oraz silnika z modelami numerycznymi. Ponadto odbędą się testy kompatybilności elektromagnetycznej, podczas których zostaną porównane różnych algorytmy sterujące silnikiem oraz testy przeciążeniowe silnika polegające na analizie odpowiedzi toru na wymuszenia spowodowane przejazdem modelu testowego. Prace B+R w ramach grantu potrwają do połowy 2022 roku.