Design maszyn / Maszyny też mogą mieć duszę

Design maszyn / Maszyny też mogą mieć duszę

08/09/2014

„Design to nie wygląd. Design to sposób, w jaki coś działa” – mówił Steve Jobs. O tym, dlaczego w tworzenie stosowanych w przemyśle rozwiązań warto tchnąć ducha wzornictwa, nawet jeśli chodzi o maszynę do gięcia drutu, rozmawiamy z Wojciechem Szwarcem, projektantem tworzącym dla wielu polskich firm i właścicielem firmy Szwarc Design.

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest wzornictwo przemysłowe.
Wzornictwo przemysłowe jest działalnością twórczą mającą na celu nadanie produktom określonych cech. Dzięki pracy projektantów wzornictwa produkty w świadomy sposób zaspokajają konkretne potrzeby użytkowników, uzyskując funkcjonalną, intuicyjną i atrakcyjną formę.

W Szwarc Design, projektując nowy produkt, koncentrujemy się na tworzeniu innowacyjnych rozwiązań w branży klienta. Przeprowadzamy analizy konkurencji i trendów oraz badania dotyczące grupy docelowej. Poszukujemy rozwiązań, które będą lepsze niż oferowane do tej pory.

Dla nas innowacja jest istotą wzornictwa.

szwarc-design1_PP_24

Projekt wzorniczy obudowy napawarki laserowej na bazie istniejącej konstrukcji

A jakie korzyści płyną z bardziej innowacyjnego podejścia do tworzenia produktów?
Wypracowanie innowacji jest czasochłonne, lecz proces ten przeprowadzony efektywnie może przyczynić się do sukcesu, jakim jest osiągnięcie długoterminowej przewagi konkurencyjnej. Świadomie zaprojektowane produkty cieszą się uznaniem klientów i przynoszą wymierne korzyści dla producenta.

Co zrobić, kiedy zasoby ludzkie nie pozwalają na duże pole manewru w zakresie wzornictwa?
Stopień wykorzystania wzornictwa powinien odpowiadać potrzebom biznesowym firmy. Jednak rozwój oferty produktów jest procesem złożonym. Dlatego oferujemy producentom naszą specjalistyczną wiedzę dotycząca wzornictwa. Świadczymy nie tylko usługi projektowe, lecz także doradcze.

Firmy świadomie powinny podjąć decyzję, jaki zakres wdrożenia wzornictwa wpiszą w strategię swojej firmy. Od najwęższego – stylizacji – przez częściowe wdrożenie wzornictwa na wybranych etapach powstawania produktu, po wzornictwo skierowane na wygenerowanie innowacji poprzez wprowadzenie projektanta wzornictwa w cały proces kreowania nowego produktu.

Jakich problemów dobre wzornictwo pozwoli uniknąć w przyszłości?
Świadome budowanie oferty produktowej firmy minimalizuje ryzyko błędnej komunikacji marki z konsumentem. Dobrze zaprojektowane produkty są intuicyjne, a przyzwyczajenie do „wygodnych” produktów tworzy więź z marką, przez co konsument w przyszłości z niechęcią będzie myślał o zmianie na produkt innego producenta. Położenie nacisku na kreowanie innowacyjnych rozwiązań zmniejsza ryzyko utraty konkurencyjności na szybko zmieniającym się rynku.

Dlaczego w przemyśle tworzącym rozwiązania głównie B2B warto poświęcić więcej czasu, by zaprojektować coś poza podstawową funkcjonalnością maszyny, która przecież wyląduje na hali produkcyjnej i nad jej pięknem nikt nie będzie się zastanawiał?
Zacznijmy od tego, że projektowanie nie jest tylko nadawaniem atrakcyjnej formy maszynie, bo coś takiego nazywa się stylizacją. Jednak nawet patrząc na sam wizerunek produktu, znajdujemy co najmniej kilka argumentów.

Z wielu powodów producenci przywiązują coraz większą uwagę do tego, jak wyglądają maszyny na hali produkcyjnej. Ich wizerunek wpływa na prestiż firmy w oczach potencjalnego partnera biznesowego, klienta czy inwestora. Wygląd maszyny, jej funkcjonalność oraz intuicyjność mają również wpływ na pracę operatorów, ich wydajność, bezpieczeństwo oraz samopoczucie.

szwarc-design2_PP_24

Urządzenie do termoformowania tworzyw sztucznych. Kompleksowy projekt produktu: Koncepcja idei, opracowanie sposobu działania, projekt elektroniki, projekt obudowy, realizacja prototypu, komunikacja wizualna produktu

Na jakim etapie warto się zwrócić o pomoc do takiej firmy jak wasza i co można dzięki temu osiągnąć?
Im wcześniejszy będzie etap, na którym nastąpi kontakt z nami, tym lepszego efektu można się spodziewać.

Niestety, producenci często trafiają do nas pod koniec procesu wdrażania nowego produktu. Wtedy nasza działalność ograniczona jest do projektu obudów w obrębie zaprojektowanych rozwiązań, nie możemy już znacząco wpłynąć na samą funkcjonalność, ergonomię i intuicyjność pracy na maszynie. Wtedy możemy tylko nadać urządzeniu atrakcyjniejszą formę.

Idealnie jest, gdy klient trafia do nas na etapie formowania założeń i analizy potrzeby, którą ma zaspokajać produkt. Istnieją wówczas znaczne szanse na wypracowanie nie tylko lepszych rozwiązań niż oferowane przez konkurencję, atrakcyjniejszego wizerunku produktu, ale przede wszystkim innowacji mającej największą wartość na rynku.

W taki sposób działają najbardziej konkurencyjne przedsiębiorstwa na świecie.

A ile to całe wzornictwo kosztuje? Dlaczego warto za to zapłacić?
Wbrew pozorom wzornictwo nie jest drogie. Szczególnie biorąc pod uwagę korzyści dla przedsiębiorstwa, jakie z sobą niesie. Dobrze zaprojektowany produkt skuteczniej i dłużej konkuruje na rynku. Lepiej się sprzedaje, a jego wartość rynkowa wzrasta.

W Szwarc Design, gdy projektujemy, nie zapominamy o uwzględnieniu ekonomiki produkcji.

Za pomocą wzornictwa staramy się obniżyć koszty produkcji, co także przynosi oszczędności dla producenta.

Atrakcyjnym rozwiązaniem jest również pozyskanie środków unijnych lub krajowych.

szwarc-design3_PP_24

12-osiowa giętarka drutu. Przeprojektowanie obudowy maszyny

A jak zdobyć takie finansowanie zewnętrzne?
W ubiegłych latach dostępna była cała gama dofinansowań przeznaczonych na wzornictwo, wdrożenia produktowe oraz badania i rozwój (od Bonu na Innowacje, przez Duży Bon, po Działanie 4.2 PO IG oraz środki Narodowego Centrum Badań i Rozwoju).

Na przełomie roku powinny już się pojawić środki z nowej perspektywy finansowej na lata 2014–2020, w której duży nacisk kładzie się właśnie na dofinansowanie badań i rozwoju oraz zawężenie współpracy pomiędzy przedsiębiorcami a jednostkami naukowymi.

W celu ułatwienia naszym klientom uzyskania dotacji związanych z wzornictwem przemysłowym w tym miesiącu uruchomiliśmy dział dofinansowań, który zajmować się będzie pozyskiwaniem środków – zarówno unijnych, jak i krajowych.

Na koniec zapytam o to, jaka przyszłość czeka wzornictwo przemysłowe w Polsce.
Podejście polskich przedsiębiorstw do wzornictwa szybko się poprawia. Polscy producenci są coraz bardziej świadomi, jednak firmy – niestety – decydują się głównie na najbardziej powierzchowny zakres wzornictwa, czyli stylizację produktów.

Jestem jednak optymistą i myślę, że w ciągu najbliższych lat przy współpracy z polskimi projektantami w naszych przedsiębiorstwach będzie powstawać coraz więcej innowacyjnych produktów.