W obliczu zmieniających się realiów gospodarczych i geopolitycznych polskie instytucje podjęły działania mające na celu zwiększenie skuteczności wsparcia dla rodzimego biznesu na rynkach zagranicznych.
Efektem tego podejścia jest zainicjowanie wspólnej marki – Team Poland, pod którą sześć instytucji z Grupy PFR będzie oferować skoordynowaną ofertę produktową i doradczą. Pierwszą wspólną inicjatywą w tym formacie jest program Team Poland dla Ukrainy – skierowany do polskich firm zainteresowanych udziałem w procesie odbudowy gospodarczej Ukrainy.

Celem przedsięwzięcia jest zapewnienie przedsiębiorcom jednolitego, przejrzystego dostępu do kompleksowego wsparcia, które obejmuje zarówno narzędzia finansowe, jak i doradcze. Na dedykowanej stronie internetowej www.teampoland.eu/ukraina zgromadzono aktualną ofertę programów i usług, która już teraz obejmuje 35 produktów, a jej zakres będzie sukcesywnie poszerzany w miarę rozwoju potrzeb biznesu.
Inicjatywa ma na celu ułatwienie firmom podejmowania decyzji o zaangażowaniu w Ukrainie, poprzez konsolidację informacji i instrumentów w ramach jednej spójnej marki.
„Wierzymy, że naprawdę ambitnych celów nie osiąga się w pojedynkę. To jest też wniosek z udanych działań przeprowadzonych w tym roku przez polski biznes przy wsparciu PFR – m.in. skutecznej konsolidacji firm informatycznych w Ukrainie” – mówi Piotr Matczuk, prezes PFR SA.
„Wnosimy do projektu nasze instrumenty finansowe, zwolnienia podatkowe w specjalnych strefach ekonomicznych i doświadczenie w realizacji dużych inwestycji. Liczymy na konkretne kontrakty dla polskich firm” – mówi Wojciech Balczun, prezes ARP SA.
„Nasza strategia na lata 2025-2030 zakłada, że bank będzie wspierał ekspansję zagraniczną polskich przedsiębiorstw. Dołączenie do Team Poland jest dowodem, że realizujemy nasze plany. BGK chce do 2030 roku towarzyszyć polskim firmom już na 100 rynkach zagranicznych” – poinformował Mirosław Czekaj, prezes zarządu BGK.
„Jesteśmy liderem wsparcia odbudowy Ukrainy wśród agencji kredytów eksportowych, co przyczyniło się do uznania KUKE za najlepszą na świecie instytucję wsparcia eksportu w zestawieniu Global Trade Review. Ubezpieczamy eksport towarów z Polski do Ukrainy wartości niemal 2 mld zł rocznie, inwestycje bezpośrednie polskich firm oraz projekty w ramach odbudowy i udział w nich naszych podmiotów, oferując instrumenty ubezpieczeniowe i gwarancyjne dla firm i finansujących je instytucji” – podkreśla Janusz Władyczak, prezes KUKE SA.
„Wspierając MŚP w ekspansji zagranicznej, dostrzegamy, że kluczem do sukcesu jest dostęp do rzetelnych informacji, wiarygodnych partnerów i międzynarodowej sieci kontaktów. Enterprise Europe Network zapewnia to wszystko – od udziału w prestiżowych wydarzeniach B2B, przez wsparcie w nawiązywaniu relacji handlowych i technologicznych, po doradztwo w zakresie prawa unijnego i możliwości finansowania z programów UE. Dzięki obecności EEN również na Ukrainie, polskie firmy zyskują realną szansę na budowanie trwałych i partnerskich relacji z ukraińskimi przedsiębiorstwami. Naszą misją jest nie tylko dostarczanie informacji, ale przede wszystkim otwieranie firmom drzwi do międzynarodowych rynków” – wskazuje Katarzyna Duber-Stachurska, prezes PARP.
„W ciągu najbliższych miesięcy zorganizujemy kilkadziesiąt misji gospodarczych, zaczynając od Ukrainy. Nasze ukraińskie biura, zarówno w Kijowie i we Lwowie, są gotowe na wsparcie polskich przedsiębiorców. Jestem przekonany, że dzięki synergii wszystkich instytucji będziemy mogli jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby wszystkich firm zainteresowanych odbudową Ukrainy. To jeden z naszych głównych priorytetów” – zapowiada Andrzej Dycha, prezes PAIH SA.
W dniach 10-11 lipca 2025 roku marka Team Poland dla Ukrainy zostanie zaprezentowana w Rzymie w ramach wydarzeń towarzyszących Ukraine Recovery Conference.



