www.v-i-a.pl

Firma VIA Technika Obróbki Powierzchniowej została założona jako spółka z o.o. w roku 2006. W pierwszych latach działalności skupiała się na obsłudze partnerów z niemieckiej grupy VIA. Dzięki wybudowaniu hali produkcyjnej oraz strategicznym inwestycjom w innowacyjną technologię spółka stała się w Polsce liderem w zakresie obróbki wibrościernej oraz mycia i odtłuszczania części metalowych. Praktycznie wszyscy klienci to firmy produkujące części dla sektora automotive, jednak spółka jest otwarta również na współpracę z producentami z branż AGD, przemysłowej czy medycznej.
 
Proces obróbki wibrościernej (trowalizacji) to mechaniczne usuwanie zadziorów oraz ostrych krawędzi po procesie tłoczenia lub wykrawania. Części po obróbce są gładkie, pozbawione wymienionych wad i gotowe do kolejnych procesów – spawania, łączenia, zgrzewania itd.

Odtłuszczanie przemysłowe przy użyciu technologii stosowanej w VIA zapewnia praktycznie bezodpadowe spawanie, przez co zlecający minimalizują koszty złomowania odpadów. „Oddaną partię towaru jesteśmy w stanie obrobić wciągu 24 godz., co jest bardzo ważnym czynnikiem dla naszych klientów” – zapewnia Cezary Brzozowski, prokurent spółki.

Początki działalności firmy Verbund Innovativer Automobilzulieferer (VIA) sięgają roku 1996, gdy w Lennestadt w Niemczech (Nadrenia Północna-Westfalia) powstała firma VIA Oberflächtechnik GmbH, specjalizująca się w obróbce powierzchniowej: procesach odtłuszczania i obróbki wibrościernej części metalowych. Jej założycielami i udziałowcami były m.in. firmy: Kirchhoff, Gedia, HMT, Fischer & Kaufmann i Schürholz, dostarczające części dla przemysłu motoryzacyjnego. Ideą było stworzenie jednej spółki zdolnej obsłużyć wszystkie firmy założycielskie, zapewniając najwyższą jakość i dając możliwość znacznego zredukowania kosztów. Istotne było także to, że procesy obróbki wibro oraz odtłuszczania to ważne etapy, które bezpośrednio wpływają na jakość wykończonych detali. Początkowo do obsługi wymienionych firm wystarczały trzy linie bębnów rotowibracyjnych oraz jedna linia myjki przemysłowej. To znacznie mniej niż gdyby każdy z zakładów produkcyjnych kupił urządzenia i technologię dla siebie.

Obecnie VIA w Niemczech obsługuje blisko 150 różnych klientów z branży automotive. Grupa zatrudnia ok. 250 pracowników, z czego 20 jest zatrudnionych w spółce w Polsce w Komornikach k. Środy Śląskiej na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W 2015 r. grupa VIA wygenerowała blisko 12 mln euro obrotu. Wkład polskiego oddziału to 1,2 mln euro. Jego obrót stale rośnie i biznes rozwija się bardzo dynamicznie. Jeszcze w 2016 r. firmie udało się pozyskać nowe projekty, kolejne rozpoczną się w latach 2017–2018. Praktycznie wszystkie dotyczą branży motoryzacyjnej.
 
Nowoczesna technologia
VIA dysponuje czterema w pełni zautomatyzowanymi liniami do obróbki wibrościernej, tzw. bębnami rotowibracyjnymi. Korzysta z technologii niemieckiej firmy Rösler – lidera w zakresie rozwiązań do obróbki wibrościernej.

VIA posiada także najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie mycia i odtłuszczania części. Dwie maszyny – pierwsza na bazie rozpuszczalnika wodnego, a druga węglowodorowego – zapewniają możliwość odtłuszczenia blisko 150 t części metalowych na dobę.
 
Najnowsza inwestycja – węglowodorowa maszyna odtłuszczająca – jest rozwiązaniem bardzo innowacyjnym. Jej zalety to:

  • osiągnięcie wysokiego napięcia powierzchniowego >42 mNm,
  • szybki tok pracy: ok. 6 t części na godz,
  • pełna automatyzacja procesu,
  • możliwość mycia przy użyciu ponad 20 programów,
  • duże kosze myjące – wielkości gitterboxów (bardzo dobre rozwiązanie dla firm produkcji seryjnej, wielkowolumenowej).

VIA w Polsce dysponuje własnym pojazdem, ale w zakresie transportu korzysta również z zalet outsourcingu. Obsługuje transporty na trasach A4, S3, DK94, a także dojeżdża do klientów czeskich i niemieckich. Dzięki położeniu na Dolnym Śląsku kooperacja w wymiarze transgranicznym nie sprawia problemów. Logistyka wewnętrzna odbywa się z wykorzystaniem systemu zarządzania – VIA posiada certyfikat ISO 9001.

Outsourcing
„Branża automotive znana jest z tego, że kładzie szczególny nacisk na zapewnienie najwyższych standardów zarówno w obrębie produkcji, jak i w całej sferze okołoprodukcyjnej. Przekazanie zadań czy procesów do realizacji firmie zewnętrznej dla jednych jest koniecznością, dla innych pragmatycznym wyborem. W obu wypadkach celem, który przyświeca takiej decyzji, jest zapewnienie najwyższej jakości oraz redukcja kosztów. Firma, która korzysta z outsourcingu, może się skoncentrować nad swoim core business, bo to w nim tkwi wartość firmy – przekonuje Cezary Brzozowski. – Nie ma problemu, gdy decydujemy się powierzyć sprzątanie, ochronę czy catering firmom zewnętrznym. Więcej trudu trzeba sobie zadać przy wyborze obsługi podatkowej, finansowej, prawnej czy kadrowej. Jeśli zaś chodzi o wyspecjalizowanych usługodawców, to tu wybór niejednokrotnie jest trudniejszy. To, kto nam będzie dostarczał części, komponenty czy procesy, bezpośrednio przekłada się na jakość produktów finalnych. Szczególnie w branży automotive, gdzie często jest mowa o bezawaryjności, pewności, zaufaniu, wybór partnera biznesowego jest tak istotny. Dlaczego BMW czy Mercedes są liderami branży? Bo współpracują z najlepszymi. I nie jest to tylko relacja B2B, ale niejednokrotnie układ partnerski, gdzie obie firmy znajdują się w sytuacji win-win”.

„Guccio Gucci mawiał: «Jakość pamięta się o wiele dłużej niż cenę» – cytuje Cezary Brzozowski i dodaje: – Przewrotnie można powiedzieć, że jeszcze do niedawna jedynym kryterium przy podjęciu decyzji o rozpoczęciu współpracy z firmą outsourcingową były koszty. W branży motoryzacyjnej (i nie tylko) widać jednak wyraźnie, że nie jest to już jedyne kryterium. Koncerny samochodowe i producenci OEM dążą do zapewnienia usług na jak najwyższym poziomie. Nie chodzi tylko o samą specjalizację pracy. Jakość determinowana jest poprzez dostęp firm outsourcingowych do specjalistycznej wiedzy, nowoczesnych technologii czy innowacyjnych rozwiązań. Niejednokrotnie wąska specjalizacja sprawia, że firma jest liderem na rynku, co dla drugiej strony daje gwarancję wysokiej jakości odbieranych usług. Dzięki temu staje się ona bardziej elastyczna, oszczędza czas i zasoby ludzkie, a przez to jest bardziej wydajna”.

Współpraca na zasadzie outsourcingu najczęściej jest podejmowana długoterminowo. Złożone projekty niejednokrotnie wymagają szeregu inwestycji, takich jak zakup odpowiednich maszyn czy stworzenie warunków magazynowo-logistycznych. Powierzenie części procesów firmie zewnętrznej realnie zmniejsza nakłady inwestycyjne związane z uruchomieniem projektu, co znacznie ułatwia prace własne. Korzystają na tym działy zakupów, HR czy kontroli jakości danej firmy. Outsourcing, obok widocznej redukcji kosztów, przyczynia się także do umocnienia pozycji firmy, która na taki krok się zdecydowała.

„Outsourcing procesów obróbki wibrościernej oraz odtłuszczania części metalowych jest dość nowatorską usługą na polskim rynku. Trend powierzania tych procesów na rynkach zachodnich powoli przenika jednak także do nas. Polscy menadżerowie coraz częściej dostrzegają zalety płynące z outsourcowania tych procesów. Innowacyjne technologie oraz bardzo duża wydajność urządzeń sprawiają, że kooperacja z VIA w Polsce spłaca się już w pierwszych tygodniach współpracy” – podsumowuje Cezary Brzozowski.

Współpraca z firmami w Polsce i za granicą
Dziś główni partnerzy VIA to m.in. Gedia Poland, HMT Polska, Fiuka Polska, Schürholz Polska, Westfalia (Czechy), FlammSyscomp (Niemcy), Metalis Polska, Gestamp Wrocław, Haerter Technika Wytłaczania, Azpiaran Doga, Bozamet.

Dla Gedia Poland VIA poddaje obróbce oraz odtłuszczaniu blisko 250 referencji. Codziennie przyjmowane są dostawy blisko 50 t towarów. Strategicznym kontraktem okazał się projekt realizowany przez Gedia Poland dla firmy BMW. Dla VIA oznacza to blisko 60 części różnego rodzaju o wielomilionowym wolumenie oraz zaplanowaną produkcję na najbliższe lata. Podpisanie kontraktu przełożyło się na dokonanie inwestycji w technologię hi-tech, dzięki której spółka VIA stała się krajowym liderem w zakresie oferowanych procesów.

Wieloletnia współpraca oraz zaufanie zaowocowało powierzeniem spółce VIA bardzo dużego projektu realizowanego przez Fiuka Polska dla TRW. Złożony proces produkcyjny (obróbka wibrościerna, mycie części oraz kontrola 100%) zdeterminował kolejną inwestycję. VIA jest aktualnie w trakcie rozbudowy zakładu produkcyjnego o kolejne 1000 m2. W nowo wybudowanym obiekcie powstaną na potrzeby klienta wydział kontroli jakości oraz strefa magazynowania. Jednocześnie VIA planuje zatrudnić sześciu nowych pracowników. Początek projektu przewidziany jest na listopad 2016 r.

W tym roku VIA nawiązała współpracę z FlammSyscomp GmbH. Klient był bardzo zadowolony z wysokiej jakości świadczonych usług i, co niezmiernie ważne, z konkurencyjnej w stosunku do rynku niemieckiego ceny. Również rozwiązanie kwestii transportu i logistyki miało tu kluczowe znaczenie: części dostarczone do spółki VIA z Niemiec trafiają bezpośrednio do odbiorcy finalnego w Polsce.

Lepsi od konkurencji
„VIA posiada najnowocześniejszą technologię zarówno do odtłuszczania, jak i do obróbki wibrościernej. Nie bez znaczenie pozostaje fakt posiadania zaplecza produkcyjnego w postaci dużej powierzchni produkcyjnej w strefie ekonomicznej, pracy w systemie trzyzmianowym, zatrudnienia fachowego, przeszkolonego w Niemczech personelu oraz możliwości obróbki blisko 180 t części na dobę – tego w Polsce nie jest w stanie zapewnić żadna inna firma – z dumą wylicza Cezary Brzozowski i dodaje: – Dysponując dużymi i wydajnymi maszynami, jesteśmy w stanie być konkurencyjni cenowo. Najwyższej klasy technologia zapewnia usługi na najwyższym poziomie. Firmy Höckh i Rösler to światowi liderzy w zakresie swoich rozwiązań”.
 
Nowe inwestycje
Pod koniec 2015 r. zapadła decyzja o rozbudowie zakładu produkcyjnego. Nowe realizacje oraz projekty klientów zdeterminowały i przyśpieszyły inwestycję. Rozbudowa rozpoczęła się w maju 2016 r. Jej założenia to:

  • powiększenie powierzchni produkcyjnej o hale 1000 m2,
  • rozbudowa części socjalnej (dodatkowe szatnie, nowe sanitariaty, powiększenie kuchni dla pracowników),
  • rozbudowa powierzchni biurowej 300 m2 (w tym: strefa gościa: recepcja, serwerownia, pomieszczenia biurowe, sala konferencyjna dla 12 osób),
  • nowe miejsca parkingowe oraz strefa zieleni wokół zakładu produkcyjnego (ok. 600 m2).

Nowe pomieszczenia mają zostać oddane do użytku w listopadzie 2016 r. Koszt inwestycji to blisko 3 mln zł.

Dzięki inwestycji w nowo wybudowanych halach pojawi się strefa kontroli jakości i przeniesiony zostanie wydział obróbki wibrościernej. Jeszcze w roku 2016 VIA zakupi kolejną linię do obróbki wibrościernej. Na lata 2017–2018 zaplanowano także zakup nowej maszyny odtłuszczającej (za blisko 6 mln zł) oraz maszyny do obróbki wibrościernej.