Siedem sposobów na lifting raportu okresowego Twojej spółki

Siedem sposobów na lifting raportu okresowego Twojej spółki

27/05/2014

Najważniejszy okres w pracy menedżera IR już za nami – wraz z końcem kwietnia zakończył się okres sprawozdawczy dotyczący raportów rocznych. W związku z tym prezentuję kilka wskazówek mających na celu uatrakcyjnienie raportów okresowych oraz wyjście naprzeciw oczekiwaniom inwestorów. Sądzę, iż przydadzą się już w najbliższej przyszłości przy publikacji wyników kwartalnych bądź półrocznych. Jeżeli zatem masz dosyć swego raportu, który z roku na rok wygląda tak samo, coraz bardziej zachowawczo i siermiężnie, i chciałbyś coś zmienić, lecz nie jesteś do końca przekonany, że to będzie słuszne, oto kilka porad, których wdrożenie pozwoli na wizualny oraz merytoryczny lifting raportu. Zatem bierzmy się do roboty!

Zadbaj o fotografie
Raport okresowy, który udostępnimy naszym interesariuszom w postaci pliku PDF, będzie z reguły dokumentem statycznym, o minimalnej interaktywności. Warto więc zadbać o jego stronę graficzną. Gdy prezentujesz wykaz najważniejszych osiągnięć swojej spółki, niech to nie będzie długa „blacha” tekstu.

Urozmaicaj swoje dzieło. Piszesz o nowej hali, budynku, linii produkcyjnej czy jakimkolwiek innym osiągnięciu? Zilustruj to! Fotografia lub infografika zamieszczona w pobliżu tekstu znacznie poprawia jego atrakcyjność, ułatwiając odbiór tekstu. Materiał dłużej pozostanie w pamięci odbiorcy tekstu (inwestora), a co za tym idzie, lepiej zostaną zapamiętane osiągnięcia spółki.

Nie zanudzaj czytelnika, lecz staraj się przyciągnąć jego uwagę! Nie masz firmowego banku zdjęć? To dobra lekcja na przyszłość, że warto o taki zadbać. Stwórz go zatem. Nie wszystkie fotografie musisz wykonywać samodzielnie (zwłaszcza gdy spółka prowadzi interesy w skali krajowej i międzynarodowej). Nawiąż pozytywne relacje z innymi pracownikami z różnych komórek. Praca IR-owca akurat nadaje się do tego doskonale. Dlaczego? M.in. z powodu obligatoryjnej agregacji danych – nie pochodzą one przecież jedynie od Ciebie. Dostarczają Ci ich różni ludzie. Dobre relacje zaprocentują ciekawymi materiałami. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, zacznij już od dziś!

Prosimy o uśmiech, czyli pokaż zarząd i radę nadzorczą
Kontynuujemy rozważania dotyczące zalet grafik i fotografii. Zrezygnuj z nudnego omawiania na łamach raportu okresowego składu zarządu i rady nadzorczej. W zamian za to pokaż ich wszystkim interesariuszom. Na pewno masz jakieś ciekawe materiały: uściski dłoni towarzyszące podpisaniu ważnych kontraktów lub istotnym wydarzeniom z życia spółki, uśmiechniętego prezesa, wspólnego zebrania zarządu itp. Jeżeli nie masz tego typu materiałów, warto pomyśleć o zorganizowaniu profesjonalnej sesji fotograficznej. Zdjęcia przydadzą Ci się wielokrotnie, nie tylko do uatrakcyjniania sprawozdawczości. Gdy jakieś medium będzie chciało przeprowadzić wywiad z osobą decyzyjną, Ty będziesz mieć jej zdjęcie i od razu udostępnisz je dziennikarzowi. Czyż nie ułatwia to życia obu stronom?

Wyjdź poza strefę komfortu – w raporcie podawaj więcej nieobowiązkowych informacji
Nawet gdy decyzją swoich zwierzchników prowadzisz IR w wariancie minimum, ograniczając się jedynie do wypełniania obligatoryjnych obowiązków sprawozdawczych, warto pokusić się o minimalne urozmaicenia. Jak to zrobić? Przykładowo: stosuj więcej wykresów – niech nie ilustrują one jedynie podstawowych faktów, takich jak np. segmenty sprzedaży spółki, zestawienia sprzedaży krajowej i zagranicznej itd. Napisz coś więcej. Zestaw swoją spółkę z konkurencją, zarówno w tabeli z liczbami, jak i na estetycznym wykresie. Postaw się w roli inwestora, analityka czy dziennikarza. O ile łatwiej będzie mu pracować, gdy dostarczysz efektowną ich syntezę? O ile łatwiej będzie zacytować podane przez Ciebie treści w materiale dziennikarskim?

Skracaj nagłówki punktów i podpunktów raportu
Gdy zajrzymy do biblii IR-owca, czyli „Rozporządzenia w sprawie informacji bieżących i okresowych […]” na pierwszy rzut oka widać, iż sam tytuł punktu (opis X, Y, Z, wynikając z a, b, c), napisany suchym, prawniczym językiem może zająć do pół strony A4 raportu.

Dlaczego zatem tego nie skrócić? Po co przepisywać z „Rozporządzenia” słowo w słowo tę prawniczą nowomowę? Nie musisz tego robić! Giełdowi regulatorzy tego nie wymagają – najważniejsze, by wypełnić zawartość punktów zgodnie z ich opisem. Sam opis możesz (i powinieneś!) skrócić do minimum.

Pisz prostym językiem. Nie każdy z inwestorów to ekspert z dziedziny prawa czy ekonomii. Zapamiętaj – nie łamiesz rozporządzenia, gdy skracasz nagłówek opisowy. Złamiesz je jedynie wtedy, gdy wraz ze skróceniem nagłówka do minimum ograniczysz wartość merytoryczną danego punktu. Reasumując – w danym punkcie musisz treściwie odpowiedzieć na pytanie z „Rozporządzenia”. Długość tytułu to kwestia poboczna. Najważniejsze, by był zrozumiały dla odbiorców raportu.

Siedem sposobów na lifting raportu okresowego Twojej spółki

Nie przepisuj słowo w słowo raportów bieżących
Gdy zestawiasz wszystkie umowy znaczące, ważne wydarzenia spółki z danego roku, które raportowałeś poprzez ESPI, nie przepisuj ponownie tych treści słowo w słowo. Nie warto. Inwestor z reguły nieźle posługuje się komputerem, internetem i posiadł umiejętność czytania ze zrozumieniem. Odeślij go poprzez aktywny hyperlink do pełnej treści, o której wspominasz. Nie rozszerzaj raportu okresowego do rozmiaru dawnej książki telefonicznej. Nie tędy droga. Niech znajdą się tam wybrane informacje, przedstawione w gustownej tabelce, z samymi najważniejszymi danymi, łatwymi do analizy. Warto rozważyć taką opcję.

Odrobina prywaty w raporcie – napisz coś o swojej komórce IR
Mimo że nie musisz tego robić (to możliwość, nie konieczność), rozważ „za” i „przeciw”. Podaj swoje imię i nazwisko, stanowisko w firmie, adres mailowy i telefon. Wyeksponuj te dane w odrębnym punkcie raportu, niech będą łatwe do odnalezienia na jego łamach. Jeżeli chcesz – dorzuć swoje zdjęcie, fotografie pozytywnie wpływają na proces budowania marki. Napisz, czym na co dzień zajmuje się dział IR, w jakich sprawach inwestor, dziennikarz czy analityk może nawiązać z Tobą kontakt, jak szybko zareagujesz na jego wiadomość, kiedy odbędzie się kolejne spotkanie z inwestorami, roadshow itd. Napisz to wszystko. Chociaż może się to wydawać nazbyt „łopatologiczne”, zapewniam, że bardzo się opłaci.

Wykres akcji? Jak najbardziej!
Zaprezentuj, jak kształtował się wykres akcji spółki w ciągu całego okresu sprawozdawczego. Zbierz odpowiednie informacje i komentarze od osób decyzyjnych, uzupełnij o swoje doświadczenia, po czym umieść je w newralgicznych punktach wykresu. Ważne wydarzenie, kontrakt stulecia, świetne wyniki w raporcie kwartalnym – to wszystko mogło wpłynąć na ewentualną zmianę kursu akcji. Niezłym pomysłem jest dorzucenie listy rekomendacji domów i biur maklerskich, jeżeli w ciągu roku sprawozdawczego tworzyły jakieś rekomendacje.

Ostateczną granicą udoskonalania raportu okresowego jest jedynie Twoja kreatywność oraz… sens tego, co chcemy osiągnąć dzięki wprowadzeniu wyżej wymienionych zmian. A zatem do dzieła, IR-owcu!