Konferencja „Places and Spaces”. Huby komunikacyjne to klucz do wzrostu gospodarczego regionów
Fot. Urban Land Institute

Konferencja „Places and Spaces”. Huby komunikacyjne to klucz do wzrostu gospodarczego regionów

11/12/2024
Autor:
|
Źródło informacji: ULI

Lotniska odgrywają bardzo ważną rolę w globalnej infrastrukturze, nie tylko ułatwiając podróże, ale również napędzając rozwój gospodarczy, przyciągając inwestycje i wspierając transformację regionów. Właśnie te kwestie były tematem przewodnim konferencji „Places and Spaces”, niedawno zorganizowanej w Warszawie przez Urban Land Institute. Na przykładach funkcjonującego Amsterdam Airport City oraz planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Polsce eksperci wskazali, w jaki sposób dobrze zaprojektowane huby komunikacyjne mogą przyciągnąć inwestorów, wspierają rozwój lokalny, tworzą miejsca pracy i poprawiają jakość życia mieszkańców.

Patrick Verhulst, dyrektor Amsterdam Airport City, podkreślił, że lotnisko Schiphol jest nie tylko punktem przesiadkowym, lecz centrum ekosystemu gospodarczego. Idea „aerotropolis”, zapoczątkowana w latach 90., znajduje dziś swoje odzwierciedlenie w Amsterdamie, gdzie biznes, transport i życie codzienne tworzą zintegrowaną całość. Dzięki ponad 300 bezpośrednim połączeniom lotniczym i sprawnej integracji z sieciami drogowymi oraz kolejowymi region ten przyciąga inwestorów z całego świata, zajmując drugie miejsce w Europie (zaraz po Londynie) pod względem atrakcyjności inwestycyjnej.

„Przykład Schiphol pokazuje, że infrastruktura transportowa może być podstawą wzrostu gospodarczego. W naszym przypadku widać to w rozwoju Park 20|20 – w pełni zrównoważonego parku biznesowego, Schiphol Trade Park – logistycznego centrum w Haarlemmermeer, a także zintegrowanego ekosystemu, w którym działają i współpracują różne podmioty związane z life sciences” mówił Verhulst.

Jednak sukces niesie ze sobą także wyzwania, takie jak ograniczona przestrzeń. Holandia przechodzi z etapu intensywnego wzrostu ekonomicznego do zrównoważonej, jakościowej gospodarki, ale rozwój infrastruktury jest kontynuowany. W planach jest rozbudowa połączeń transportu publicznego, takich jak linia metra łącząca Schiphol z centrum Amsterdamu i sąsiednim Hoofddorp. Po raz pierwszy naprawdę łączymy całą metropolię – stwierdził Verhulst, podkreślając znaczenie łączności w globalnej rywalizacji o inwestorów.

Fot. Urban Land Institute

Fot. Urban Land Institute

Czy podobne ambicje przyświecają Polsce? Obecnie w naszym kraju przygotowywany jest jeden z największych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat obejmujący budowę nowoczesnego lotniska oraz kolejowego i drogowego węzła transportowego. Jak podkreśla dr Filip Czernicki, prezes CPK – tworzymy system, który skróci dystanse w Polsce i regionie, przyciągnie inwestorów i da impuls do rozwoju gospodarczego.

CPK, z przepustowością początkową 34 mln pasażerów rocznie i możliwością rozbudowy do 60 mln, ma działać bez ograniczeń nocnych i osiągnąć neutralność węglową w momencie otwarcia. Projekt obejmuje również budowę kolei dużych prędkości, które zrewolucjonizują czas podróży między polskimi miastami łącząc Warszawę, Łódź, Wrocław, Poznań, a także w przyszłości stolice innych państw, np. Pragę.

Obecnie działające Lotnisko Chopina w Warszawie osiąga już maksymalną przepustowość. Nie ma na nim miejsca na obsługę zwiększającej się liczby podróżnych i na dalszy rozwój LOTu. Latem miejsca do odladzania są wykorzystywane do parkowania samolotów, a już tej zimy miejsc odstawczych będzie brakować. Dlatego CPK jest niezbędne – podkreślił dr Czernicki.

Dzięki budowie kolei dużych prędkości, podróż z Warszawy do Łodzi skróci się do 40 minut z ponad godziny, a do Wrocławia z czterech godzin do 100 minut. To prawdziwa zmiana jakościowa – dodał prezes CPK

Patrick Verhulst z Amsterdam Airport City dodał, że kluczowym elementem sukcesu jest łączność. – Lotnisko to serce aerotropolis, ale to połączenia z resztą regionu decydują o jego roli w gospodarce. Transport, dane i mobilność – to wszystko przyciąga inwestorów – podkreślił.