![Dużo teorii, mało praktyki. Tak studenci oceniają uczelnie [Wyniki raportu Inżynierowie 4.0] Dużo teorii, mało praktyki. Tak studenci oceniają uczelnie [Wyniki raportu Inżynierowie 4.0]](https://polskiprzemysl.com.pl/wp-content/uploads/inzynier-4.0-1-980x512.jpg)
Dużo teorii, mało praktyki. Tak studenci oceniają uczelnie [Wyniki raportu Inżynierowie 4.0]
Z badań przeprowadzonych przez firmę ABB wynika, że niemal co piąty student kierunków inżynierskich w Polsce uważa programy edukacyjne za niedostosowane do potrzeb rynku pracy i nowoczesnego przemysłu. Przyszli inżynierowie wskazują m.in. na brak dostępu do nowych technologii oraz zbyt małą współpracę uczelni z sektorem biznesu.
Firma ABB postanowiła zbadać, jak studenci kierunków technicznych oceniają przydatność i jakość programów nauczania oraz ich dostosowanie do wymagań dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.
Z raportu „Inżynierowie 4.0” wynika, że mniej niż jedna piąta studentów kierunków takich jak robotyka, informatyka czy mechatronika uznaje programy za zbyt archaiczne. Choć na pierwszy rzut oka wyniki nie są alarmujące, nawet spośród studentów pozytywnie oceniających program (82 proc.), wielu wskazuje na szereg problemów.
Teoretyk bez praktyki
Badanie pokazuje, że polscy studenci kierunków inżynierskich teoretycznie wychodzą z uczelni przygotowani do wyzwań, jakie stawia przed nimi Przemysł 4.0, oparty głównie na automatyzacji i cyfryzacji. Dwie trzecie badanych uważa, że posiada odpowiednią wiedzę do podjęcia pracy w zawodzie, a jedynie 7 proc. nie czuje się do tego przygotowana. Jednak mimo skoncentrowania programów na kluczowych kompetencjach, takich jak zaawansowane umiejętności cyfrowe (85 proc. respondentów), wiedza studentów pozostaje głównie teoretyczna.
Dlaczego?
Aż 77 proc. studentów uważa, że uczelnie nie dysponują odpowiednią infrastrukturą, a 2 na 3 wskazują na brak dostępu do nowoczesnych technologii. W efekcie jedynie co czwarty student ocenia swoją znajomość systemów i urządzeń jako wystarczającą. To pokazuje, że mimo solidnych podstaw teoretycznych, młodzi inżynierowie często nie są gotowi do pracy w rzeczywistym środowisku przemysłowym, gdzie praktyka jest równie ważna co teoria. Choć wiele uczelni technicznych nawiązało współpracę z firmami technologicznymi, aby wypełnić tę lukę, to strukturalne braki i wolne tempo dostosowywania się do zmian technologicznych pozostają wyzwaniem.
Jak mówi Tomasz Wolanowski, wiceprezes ABB w Polsce:
Od lat współpracujemy z czołowymi uczelniami technicznymi w Polsce. Z naszych doświadczeń wynika, że absolwenci mają solidne podstawy do pracy w tzw. nowych technologiach. Z drugiej strony kompetencje wymagane w Przemyśle 4.0 – a lada moment w Przemyśle 5.0 – zmieniają się nieustannie i to, co wczoraj było przydatne, dziś może być już zbędne. Uczelnie muszą szybko reagować na te zmiany, szczególnie jeśli chodzi o sztuczną inteligencję i biegłość cyfrową, siłą rzeczy stawiając głównie na praktykę i znajomość konkretnych systemów
Studenci: więcej biznesu w edukacji
Jakie działania mogłyby lepiej przygotować studentów do pracy zawodowej? Studenci oczekują działań, które przynoszą bezpośrednie korzyści zamiast mglistych obietnic na przyszłość.
Większość (84 proc.) postuluje wprowadzenie bardziej praktycznych zajęć. Kluczową rolę mogłaby tutaj odegrać ściślejsza współpraca uczelni z biznesem – ponad 3/4 studentów oczekuje patronatów firm nad konkretnymi kierunkami, a niemal 2/3 widzi wartość we współprowadzeniu zajęć przez przedstawicieli branży.
Firmy nie tylko korzystają z wyników pracy młodych inżynierów, ale także aktywnie kształtują ich kompetencje, dostosowując umiejętności do potrzeb rozwijającego się rynku. To obustronna korzyść, a w szerokiej perspektywie jeden z filarów rozwoju nowoczesnej gospodarki – podsumowuje Tomasz Wolanowski
Nowe podejście do edukacji – bardziej otwarte na współpracę z firmami, które same tworzą rozwiązania dla Przemysłu 4.0 – może stać się solidnym fundamentem dla nowej generacji specjalistów, dobrze przygotowanych na wyzwania przyszłości.
O badaniu:
Badanie przeprowadzone przez firmę badawczą Selectivv Data Tank w III kwartale 2024 roku objęło 700 studentów z pięciu wiodących uczelni technicznych w Polsce: Politechniki Warszawskiej, Łódzkiej, Wrocławskiej, Krakowskiej oraz AGH. Do precyzyjnego doboru respondentów wykorzystano narzędzia geolokalizacyjne, potwierdzając obecność studentów na kampusach. Ankiety przeprowadzono online, zgodnie z zasadami etyki i przepisami RODO.