System igus d-rover umożliwia szybką transmisję danych w suwnicach RTG
System igus łączy się z suwnicami pozwalając na bezpieczną transmisję danych o dużych prędkościach.
Suwnice bramowe na kołach ogumionych są nieodzownym elementem instalacji portowych na całym świecie. Dzięki systemowi d-rover firmy igus, specjalizującej się w tworzywach sztucznych w ruchu tzw. motion plastics, można zapewnić szybką i bezpieczną cyfrową łączność z suwnicami RTG – i to przy drogach przesuwu wynoszących ponad 800 metrów.
Przeładunek kontenerów jest ważnym elementem logistyki w ogólnoświatowym handlu, zarówno w portach europejskich, jak i azjatyckich. Znajdują tu zastosowanie suwnice bramowe na kołach ogumionych, tzw. RTG (ang. rubber tyred gantry cranes), przy użyciu których można przenosić kontenery oraz ustawiać je obok siebie oraz na sobie. Coraz więcej suwnic RTG jest napędzanych nie silnikami wysokoprężnymi lecz wyłącznie energią elektryczną, co sprawia, że są połączone z systemami przesyłania energii i/lub danych. Z myślą o bezpiecznej transmisji danych, pozwalającej np. na przesyłanie obrazu z kamer HD umieszczonych na suwnicach RTG, firma igus opracowała system d-rover. Za pośrednictwem teleskopowego ramienia system ten szybko łączy się z suwnicą i umożliwia stałą transmisję danych z dużą przepustowością. Dzięki przewodom światłowodowym chainflex można zapewnić wysoką prędkość przesyłania danych, maksymalnie 10 Gb/s, przy drogach przesuwu ponad 800 metrów. Co więcej, system nie powoduje żadnych ograniczeń prędkości suwnicy RTG.
System e-rover do przesyłania energii do suwnic RTG
Oprócz systemu d-rover, firma igus oferuje też system e-rover umożliwiający doprowadzenie zasilania elektrycznego do suwnic, a tym samym pozwalający na obniżenie kosztów energii oraz emisji zanieczyszczeń. Gdy tylko suwnica RTG zostanie podłączona do systemu e-prowadnika, przestaje być napędzana przez silnik wysokoprężny. Do zasilania są stosowane przewody o przekroju 180 mm² na każdą fazę. Podłączanie do e-prowadnika odbywa się przy użyciu teleskopowego ramienia, które jest zamontowane w suwnicy RTG. Takie rozwiązanie ma dwie zalety. Po pierwsze umożliwia automatyczne podłączanie i pozwala na jednoczesne przesuwanie e-prowadnika, w którym są poprowadzone wszystkie przewody, wraz z suwnicą RTG. Dzięki temu zostaje zagwarantowane doprowadzenie energii oraz przesyłanie danych. Ponadto, system ten kompensuje nierówności poziome i pionowe oraz przesunięcia na drodze przesuwu.
Film z prezentacją systemu d-rover