Elektryczna rajdówka Elimen E-RX1 do rallycrossu

Elektryczna rajdówka Elimen E-RX1 do rallycrossu

06/03/2019

Marka Elimen, która niedawno zadebiutowała na rynku z ultralekkim samochodem ciężarowym E-VN1, stawia przed sobą kolejne wyzwanie – elektryczne auto wyczynowe. Elimen E-RX1 jest samochodem przeznaczonym do rallycrossu – szybkim i zwrotnym, ale także zeroemisyjnym. Jego prototyp już jeździ, a w dopracowywanie go zaangażowany jest m.in. Leszek Kuzaj, legenda polskich rajdów. Projekt wspiera również John Taylor – pierwszy w historii mistrz Europy w rallycrossie.

Uwagę fanów elektromobilności zwrócił zaprezentowany niedawno Elimen E-VN1, czyli ultralekki samochód elektryczny dla logistyki. Jego prototyp zadebiutował na początku czerwca podczas II Międzynarodowego Forum Energetyka i Środowisko EKOZAKOPANE 2018. Wtedy też oficjalnie poinformowano o podpisaniu pierwszego zamówienia na ten model. Teraz marka intensywnie dopracowuje auto zupełnie innego typu. Elimen E-RX1 to pierwszy polski elektryczny samochód przeznaczony do rallycrossu.

Nad rozwojem E-XR1 czuwa zespół złożony z techników i technologów motoryzacji, specjalizujących się w konstruowaniu napędów elektrycznych i systemów szybkiego ładowania, a także utytułowany kierowca rajdowy – Leszek Kuzaj. Czterokrotny zwycięzca Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski jest czynnie zaangażowany w rozwój projektu. Jazdy testowe z jego udziałem odbyły się ostatnio na Torze Modlin.

Choć samochód jest jeszcze dopracowywany i na szybie widać naklejkę „prototyp”, E-RX1 jeździ i to już całkiem nieźle. Oczywiście cały czas kalibrujemy jego ustawienia – od geometrii po balans. Niewątpliwie jednak będzie to pełnokrwisty, wyczynowy samochód – twierdzi Leszek Kuzaj

Auto zyskało też uznanie Johna Taylora – legendy światowego rallycrossu, pierwszego mistrza Europy w tej dyscyplinie, który na początku lipca przyleciał do Modlina na prezentację Elimena. Samochód został pokazany na tamtejszym torze wyścigowym.

Świat idzie do przodu, a elektryczna rajdówka to świetny sposób, by nadal móc cieszyć się motorsportem i tymi niesamowitymi emocjami, które ze sobą niesie, ale bez zanieczyszczania powietrza – powiedział John Taylor podczas swojej wizyty w Polsce. – To, co lubię w tym samochodzie, to napęd na tylne koła i ogromny moment obrotowy, jaki mamy do dyspozycji non stop. Trzeba z wyczuciem operować pedałem gazu. To ekscytujące przeżycie dla kierowcy – dodał.

Fot. Elimen

Fot. Elimen

Taylor kibicuje też planom uruchomienia pierwszej polskiej ligi elektrycznego rallycrossu, która według twórców Elimena ma szansę wystartować jeszcze przed światową premierą eWRC, planowaną na 2020 rok. Zadeklarował również wsparcie swoją wiedzą i doświadczeniem, także marketingowym, przy promocji tej dyscypliny motorsportu w naszym kraju.

− Projekty związane z elektrycznymi pojazdami są dla nas ważne i przyszłościowe. Mają też bardzo duży potencjał wzrostu – zauważa Łukasz Blichewicz, prezes zarządu. – Staramy się je czynnie wspierać, aby pokazać, że są nie tylko pożyteczne, lecz także bardzo opłacalne z biznesowego punktu widzenia – dodaje.

Dane techniczne prototypu Elimen E-RX1:
moc maksymalna >300 KM
przyspieszenie 0-100 km/h < 4 sek. maks. moment obrotowy silnika = 350 Nm maks. moment obrotowy przenoszony na koła – 3000 Nm maks. prędkość > 160 km/h
masa własna – 1150 kg
zasięg pojazdu − dwa pełne wyścigi rallycross, ponad 150 km w jeździe miejskiej
czas ładowania baterii – ok. 30 min. (bez problemu można więc naładować ją między kolejnymi rundami wyścigów)