TEMA – Nasze przyczepy przewiozą każdy towar

|

Przyczepy bagażowe to niemal obowiązkowe wyposażenie każdego kierowcy, bo nie zawsze uda się pomieścić wszystko w bagażniku auta. Firma Tema sp. z o.o. ze Świdnika produkuje ich w tej chwili niemal 120 rodzajów. W zasadzie każdy znajdzie w jej ofercie coś dla siebie. I choć firma działa zaledwie od dwóch lat, funkcjonuje na wzmożonych obrotach. O firmie, jej produktach, sytuacji na rynku oraz zapotrzebowaniu na przyczepy rozmawiamy z Arkadiuszem Marcem, prezesem firmy Tema.

Tema sp. z o.o. jest bezpośrednim kontynuatorem wieloletniej tradycji produkcji niezawodnych, docenianych przyczep ze Świdnika. Pomówmy więc o historii. Jak to wszystko się zaczęło?
W latach 80. ZPC Świdnik wyprodukował pierwsze przyczepy. Od tamtego czasu na terenie zakładów rozwijano produkcję przyczep samochodowych, rozszerzając ofertę o nowe produkty. W roku 2011, jako kontynuator tradycji produkcji przyczep w Świdniku, powstała spółka Tema. Przeprowadziliśmy restrukturyzację przedsiębiorstwa, unowocześniliśmy park technologiczny i ciągle rozwijamy produkcję przyczep.

Wiadomo, że każda firma rozpoczyna swoją produkcję, wprowadzając jeden konkretny produkt. Obecnie w swojej ofercie macie 120 różnych typów przyczep. Proszę scharakteryzować waszą ofertę.
Tema posiada w swojej ofercie przyczepy samochodowe do przewozu towarów, tzw. bagażowe, zarówno lekkie niehamowane o DMC do 750 kg, jak i ciężkie hamowane do 2,5 t. W przyczepach bagażowych, oprócz standardowego układu jezdnego na osi skrętnej, jako jedyni w Polsce na taką skalę produkujemy przyczepy na wahaczach. Zawieszenie na dwóch lub czterech niezależnych wahaczach ma lepsze właściwości tłumienia nierówności dróg, dzięki czemu prowadzona przyczepa wykazuje doskonałe właściwości jezdne.

Produkujemy również przyczepy przeznaczone do przewozu pojazdów – motocykli, quadów oraz kilka modeli lawet do przewozu samochodów.

Nowością w naszej ofercie jest seria przyczep BOAT do przewozu łodzi. Wprowadziliśmy do produkcji całą gamę tych przyczep od DMC 550 kg do DMC 3,5 t. Największa przyczepa może przewozić łodzie o długości do 10,5 m.

Świdnik znany jest głównie z produkcji śmigłowców. Czy te bogate tradycje nie wpływają na działalność firmy Tema?
Nie. Absolutnie nam to nie przeszkadza. Prowadzimy całkiem inną działalność produkcyjną i z tego jesteśmy znani.

Czym powinna się charakteryzować dobra przyczepa?
Dobra przyczepa, oprócz wytrzymałości i dobrej jakości wykonania, powinna się charakteryzować odpowiednimi właściwościami jezdnymi. Przyczepa powinna się prowadzić lekko i nie drgać podczas jazdy.

Warto tutaj sprecyzować, że produkujecie przyczepy przeznaczone głównie do samochodów osobowych. Właściciele ciągników siodłowych raczej nic u was dla siebie nie znajdą.
Aktualnie produkujemy przyczepy jedynie do samochodów osobowych, aczkolwiek niewykluczone, że w przyszłości zajmiemy się produkcją przyczep także do innych rodzajów pojazdów.

Ale jesteście w stanie zbudować małą przyczepę praktycznie pod konkretne potrzeby klienta.
Tak, jeśli tylko jej parametry będą obejmowały nasze homologacje. Zakresy naszych homologacji w przyczepach bagażowych obejmują praktycznie wszystko, co można wyprodukować i co będzie zgodne z przepisami o ruchu drogowym.

Jak wygląda zapotrzebowanie na przyczepy w obecnych czasach? Mam na myśli kryzys, o którym bezustannie się mówi.
Zapotrzebowanie na przyczepy stale rośnie. Ostatnie zmiany w przepisach dotyczących homologacji przyczep, spowodowane wejściem w życie dyrektywy unijnej, zabroniły rejestracji przyczep produkowanych samodzielnie. W ubiegłych latach w Polsce rejestrowano kilkanaście tysięcy przyczep rocznie, które były produkowane w przysłowiowych garażach i dopuszczone do ruchu poprzez przejście badań w okręgowych stacjach kontroli pojazdów. Aktualnie można rejestrować tylko przyczepy, które posiadają homologację europejską.

Czy wiesz, że…
Na targach żeglarstwa i sportów wodnych BOATSHOW 2013 firma Tema zaprezentowała nową gamę przyczep do przewozu łodzi. Tę gamę przyczep wyróżnia najwyższa jakość podzespołów, maksymalna funkcjonalność oraz sprawdzona konstrukcja. Przyczepy podłodziowe produkowane przez firmę Tema są wykonane ze wzmocnionych profili, zastosowano w nich osie z wodoszczelnymi łożyskami w piastach – AL-KO WATER PROOF. Istnieje możliwość dowolnej konfiguracji przyczepy do potrzeb przewożonej łodzi: dostosowania długości przyczepy do łodzi, płynnej regulacji podpór, regulacji położenia osi dla dostosowania odpowiedniego obciążenia na haku, regulacji przednich obrysowych świateł i wiele innych opcji. Maksymalnie obniżony poziom załadunku oraz solidne mocowania dla łódek dają bezpieczeństwo i komfort transportowania łodzi.

Lubelszczyzna uznawana jest powszechnie za Polskę B. Odczuwacie na sobie skutki tego stereotypu?
Nie odczuwamy tego w żaden sposób. Produkcja przyczep stale rośnie. Myślę, że działamy akurat w tej dziedzinie przemysłu, która stale się rozwija, a to powoduje, że kryzys nam niestraszny.

Wasze przyczepy budowane są z solidnych materiałów. Pomówmy o nich.
Do wykonania przyczep lekkich o DMC do 750 kg stosujemy blachę DX51D+Z275, której grubość powłoki cynku wynosi 275g/m2 (klasa A). Materiał ten odznacza się bardzo dobrą odpornością na korozję i utlenianie, łączy dobry wygląd z wytrzymałością stali. Konstrukcja przyczep jest skręcana, co znacznie ułatwia wymianę elementów uszkodzonych podczas eksploatacji. Zastosowano śruby klasy 8.8. Specjalny system osi o sześciokątnych profilach AL-KO pozwala ponadto na lepszą, bardziej miękką amortyzację, poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy. Przyczepy wykonujemy na podzespołach znanych firm: AL-KO, Steelpress, montujemy oświetlenie firmy ASPOCK.

Przyczepy ciężkie wykonujemy przede wszystkim w konstrukcji spawanej ze stali czarnej, która jest następnie poddawana procesowi cynkowania ogniowego. Zawieszenie i układy najazdowe dostarczają nam renomowane firmy AL-KO oraz KNOTT.

Jakie są wasze rynki zbytu? Dla kogo produkujecie?
Na rynku polskim naszymi głównymi odbiorcami są dealerzy oraz sieci handlowe Castorama, Praktiker, PSB-Mrówka. Aktualnie 40% produkcji trafia na eksport. Mamy rozwiniętą sieć dealerską w Niemczech, na Białorusi, w Szwecji, we Francji, w Irlandii. Rozwijamy także sieć dealerską we Włoszech oraz w Danii.

120 typów przyczep to dość imponująca oferta. Macie jakieś pomysły na kolejne typy?
Oczywiście, cały czas wprowadzamy nowe produkty, których oczekuje rynek. Aktualnie pracujemy nad wprowadzeniem całej gamy przyczep na zawieszeniu opartym na resorach. Powinny one trafić na rynek na wiosnę przyszłego roku. Dział konstrukcyjny pracuje również nad przyczepami przeznaczonymi do przewozu towarów na paletach, tzw. przyczepami spedycyjnymi o długości do 8 m.

Przyczepy tylko z homologacją
Od czerwca 2013 r. żadna z okręgowych stacji kontroli pojazdów nie przeprowadzi badań technicznych przeczep wykonanych sposobem garażowym. To za sprawą nowej dyrektywy unijnej. Jednak istnieją dwa główne sposoby dopuszczenia nowych pojazdów, w tym przyczep, do ruchu: homologacja i dopuszczenie jednostkowe. O ile w wypadku jednej lub kilku przyczep dopuszczenie jednostkowe jest najtańszym i najłatwiejszym sposobem, o tyle homologacja jest jedyną sensowną drogą, gdy producent produkuje przyczepy na większą skalę. Przy czym w dzisiejszych czasach należy mówić już o homologacji europejskiej (Europejskiej Homologacji Całopojazdowej wg Dyrektywy 2007/46/WE), homologacje krajowe odchodzą bowiem do lamusa.
Producenci przyczep nie powinni się jednak tego obawiać: proces homologacji europejskiej jest bardzo podobny do procesu homologacji krajowej, a homologacja europejska daje dużo więcej. Po pierwsze, pozwala na swobodną rejestrację homologowanych przyczep w całej Unii Europejskiej (nie trzeba już robić oddzielnych homologacji w poszczególnych krajach), po drugie, pozwala swobodnie wybrać jednostkę homologacyjną. Ponieważ homologacje europejskie – jak sugeruje nazwa – są ważne w całej Unii Europejskiej, nawet producenci z Polski mogą taką homologację zrobić np. w Niemczech, Czechach czy Hiszpanii.