Polscy inżynierowie z Aptiv tworzą inteligentny system monitorowania kierowcy

Polscy inżynierowie z Aptiv tworzą inteligentny system monitorowania kierowcy

15/05/2019

Sztuczna inteligencja, kamery 2D i 3D oraz rozpoznawanie gestów kierowców – to tylko kilka z innowacji, nad którymi pracują inżynierowie z Centrum Technicznego Aptiv w Krakowie. Firma będzie rozwijała te technologie przy wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

 
Rozwijany w Centrum Badawczo-Rozwojowym Aptiv system Interior Sensing Platform (Platforma Monitorowania Wnętrza) jest oparty na sztucznej inteligencji, a jego głównym zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa drogowego, między innymi poprzez wykrywanie spadku koncentracji kierowcy. System monitoruje wnętrze pojazdu i przy pomocy czujników – wspieranych przez oprogramowanie – nie tylko sprawdza czy kierowca patrzy na drogę, ale także rozumie czy kierowca jest fizycznie i emocjonalnie dostępny, czyli np. czy nie jest skupiony na trzymanym w rękach smartfonie.

System Aptiv obsługuje wiele funkcji, w tym personalizację i identyfikację na podstawie twarzy kierowcy oraz sterowanie gestami i wzrokiem. W razie wykrycia niebezpieczeństwa np. zasypiającego kierowcy, system może również wykonać działania, które pomogą zminimalizować ryzyko wypadku. Np. w sytuacji, gdy system zauważy, że kierowca często zamyka oczy, powiadomi go o spadku koncentracji i zasugeruje przystanek lub kawę.

Dodatkowo, kamery 3D zwiększą bezpieczeństwo systemu poduszek powietrznych, wysyłając informacje do wewnętrznego komputera na temat pozycji pasażerów i tego, czy między nimi a poduszkami powietrznymi są jakieś niepożądane obiekty. Technologia Aptiv umożliwia także wykrywanie, klasyfikowanie i ostrzeganie o obiektach pozostawionych w samochodzie, zarówno dzieciach, zwierzętach, jak i wartościowych przedmiotach. Pierwsza generacja systemu Aptiv jest obecnie wykorzystywana w całej gamie pojazdów BMW o różnym poziomie autonomiczności.

„Wszystko, co robimy, ma jeden cel – zwiększyć bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i pieszych” – mówi Tomasz Miśniakiewicz, prezes Aptiv w Polsce. „Nasze systemy rozpoznawania gestów i wykrywania stanu kierowcy to owoc naszego wieloletniego doświadczenia i kompetencji z zakresu uczenia maszynowego. Ta technologia zmienia reguły gry. Dzięki naszej współpracy z producentami, uczelniami i organizacjami badawczymi wdrażamy system, który zaoferuje wyższe standardy bezpieczeństwa i lepsze doświadczenie pasażerów w trakcie jazdy.”

System Aptiv będzie w stanie określić, czy kierowca może przejąć kontrolę nad pojazdem, czy jest rozkojarzony i jak pojazd powinien się dostosować. Jeśli system wykryje, że kierowca jest zajęty, to zwiększy swoją czułość i zacznie wcześniej ostrzegać np. o zbliżaniu się do sąsiedniego pasa ruchu, obiektu przed pojazdem, czy wcześniej rozpocznie hamowanie ─ wyjaśnia Gabriel Buchała, Dyrektor Centrum Technicznego Aptiv w Krakowie

Poprawa bezpieczeństwa na drogach to jeden z długoterminowych celów UE. Unijna „Wizja Zero” zakłada, że do 2050 roku uda się do niemal zera ograniczyć liczbę ofiar śmiertelnych i rannych. Instytucje UE pracują obecnie nad nowymi regulacjami, zgodnie z którymi od 2022 r. w europejskich pojazdach staną się obowiązkowe nowe technologie bezpieczeństwa, m.in. ostrzegające kierowcę w przypadku zmęczenia lub rozproszenia uwagi. Już dzisiaj Aptiv dostarcza technologie, które spełniają lub przekraczają wiele wymagań zawartych w planowanych unijnych przepisach dotyczących bezpieczeństwa na drogach.

Projekt Interior Sensing Platform jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Inteligentny Rozwój 2014-2020. Będzie on realizowany przez najbliższe dwa lata. Budżet projektu wynosi prawie 30 milionów złotych, z czego kwota dofinansowania to niemal 17 milionów.

Aptiv inwestuje w rozwój technologii aktywnego bezpieczeństwa od ponad 20 lat, od 5 lat obserwując szybki wzrost popularności swoich rozwiązań wśród producentów i konsumentów. Rozwiązania Aptiv, oparte na skalowalnych i wysoko wydajnych systemach obliczeniowych, mają zastosowanie w pojazdach o poziomach autonomiczności od 1 do 5 i na wszystkich rynkach, od konsumenckiego po floty pojazdów użytkowych.

Centrum Techniczne Aptiv w Krakowie działa od 2000 roku i zatrudnia ponad 1800 inżynierów i 700 specjalistów korporacyjnych. Jest to największe i najbardziej innowacyjne laboratorium R&D firmy na świecie. Powstały w nim m.in. pierwszy system sterowania gestami dla motoryzacji oraz technologie aktywnego bezpieczeństwa.