Przygotowanie podłoża pod aplikację i cieniowanie lakieru samochodowego: standardy jakości w erze ultracienkich powłok

Przygotowanie podłoża pod aplikację i cieniowanie lakieru samochodowego: standardy jakości w erze ultracienkich powłok

08/04/2025
Artykuł promocyjny
Autor:
|

Kolor to jedna z tych cech samochodu, na który ludzie najpierw zwracają uwagę, gdy na niego patrzą.

Lakierowanie współczesnych aut to już nie tylko sztuka, ale precyzyjna technologia. Szczególnie wtedy, gdy na warsztat trafia kolor metaliczny lub perłowy, który wymaga najwyższego poziomu precyzji.

Doskonale wie o tym każdy lakiernik – wystarczy jedno niedopatrzenie w przygotowaniu powierzchni, a różnice w odcieniu czy widoczne granice cieniowania mogą zniweczyć całą pracę.

Nowoczesne lakiery zarówno metaliczne jak i perłowe, o ekstremalnie cienkich warstwach, wymagają niesamowitej precyzji – zarówno w dopasowaniu koloru, jak i w przygotowaniu powierzchni. W dobie sonicznych technologii nakładania lakieru, gdzie grubość warstwy bazowej może wynosić zaledwie 1–2 mikrony, margines błędu praktycznie nie istnieje.

Znaczenie przygotowania powierzchni – klucz przy kolorach metalicznych i perłowych

Grubość warstwy lakieru na samochodach jest coraz mniejsza, a co za tym idzie warstwa koloru/ lakieru bazowego również staje się cieńsza. Przygotowanie powierzchni przed lakierowaniem zatem odgrywa ogromną rolę w naprawach powypadkowych.

Dla ciekawostki: po pięciu latach intensywnych badań, w 2012 roku, Lexus opracował technologię sonicznego nakładania lakierów gdzie grubość warstwy bazowej w kolorach Sonic Titanum i Sonic Silver wynosiła 12 mikronów. A wszystko to dzięki zastosowaniu fal dźwiękowych.

Dzięki tej technice cząsteczki aluminium były bliżej siebie i układały się bardziej jednolicie. W kolejnych latach technologia została tak bardzo zmodyfikowana, że grubość warstwy bazowej nie przekraczała 4 mikronów. Natomiast obecnie warstwa lakieru kurczy się do bezprecedensowej grubości od 1 do 2 mikronów. Idealnym przykładem może być kolor Sonic Cooper z palety Lexusa.

Obecnie zawód lakiernika nieustannie musi mierzyć się z tym co wymyślają producenci samochodów. Cienkie metaliczne kolory „czytają” każdą niedoskonałość. Jeśli przygotowana powierzchnia jest nieregularna, posiada dużo niedoskonałości w postaci głębszych rys spowodowanych słabą jakością materiału ściernego to automatycznie efekt końcowy ich pracy będzie gorszy. Ziarno metaliku nie „ułoży” się równo przez co sprawi, że naprawa będzie widoczna.

Jeśli przygotowana powierzchnia jest zbyt gładka – mogą pojawić się problemy z przyczepnością w późniejszym czasie użytkowania. To wszystko sprawia, że szlifowanie powierzchni lakieru musi być idealnie wyważone.

Cieniowanie lakieru wymaga:

  • drobnej, równomiernej rysy,
  • braku przetarć powłoki lakieru bezbarwnego w miejscu cieniowania,
  • perfekcyjnego = niewidocznego przejścia między starą i nową powłoką.

Konsekwencje niewłaściwego przygotowania powierzchni

Szlifowanie powierzchni lakieru samochodowego musi być precyzyjnie wyważone – powierzchnia powinna mieć równomierną strukturę rysy, która zapewnia zarówno optymalne „ułożenie się” ziarna metalicznego, jak i odpowiednią przyczepność dla kolejnych warstw. Jeśli tego nie dopilnujemy, spowoduje to widoczne niedoskonałości:

  • Zbyt agresywna rysa szlifierska – pigment i metaliczne ziarno „łamią się” na mikrozałamaniach powierzchni, co skutkuje efektem plam, smug i niejednolitego koloru.
  • Zbyt gładka powierzchnia – problem z przyczepnością lakieru, który może prowadzić do łuszczenia się lub odspojeń w trakcie eksploatacji.
  • Brak równomierności – nieregularne podłoże powoduje nierównomierne odbicie światła, co szczególnie widać w odcieniach metalik i perła.

Jak to się mówi? Dostajesz to, co włożysz w szlifowanie i polerowanie. Same zadania raczej nie są bardzo trudne i skomplikowane, ale zajmują sporo czasu. Innymi słowy, jest to praca, której nie można przyspieszyć.

Czym jest krążek krążek Iridium™ Soft firmy Mirka

Szeroka gama gradacji produktu pozwala na uzyskanie idealnie przygotowanej powierzchni podczas większości etapów prac lakierniczych. Krążek oferowany przez Finów dostępny jest w gradacjach idealnych do etapów końcowych – od przygotowania gruntu po ostatni szlif pod cieniowanie czy polerowanie. Pracuje się nim szybko, równomiernie i bez potrzeby poprawiania po każdym przejściu.

Co go wyróżnia na tle konkurencji?

  • Uniwersalność: wydajne szlifowanie na sucho w ośmiu gradacjach od 400 do 2000 dla szerokiego zakresu zastosowań.
  • Elastyczna piankowa podstawa: miękka piankowa podstawa bez problemu dopasowuje się do krzywizn i konturów, zapewniając gładkie i równomierne szlifowanie.
  • Odporny na zatykanie: konfiguracja otworów Mirka Multifit zapobiega zapychaniu się i zapewnia czystsze miejsce pracy.
  • Długa żywotność: precyzyjna powłoka i specjalistyczne ziarna optymalizują wydajność, gwarantując trwałość materiału na wymagających powierzchniach.
  • Komfort: łatwość obsługi przekłada się na większą wygodę pracy, co redukuje zmęczenie użytkownika zarówno podczas szlifowania ręcznego, jak i maszynowego.
  • Przygotowanie gładkiej powierzchni: drobny wzór rysy zapewnia równomierne przygotowanie powierzchni do następnego etapu, np. gruntowania, lakierowania lub polerowania. Zapobiega widocznym zarysowaniom po wykończeniu powierzchni.
  • Produkt 2 w 1: przeznaczony do szlifowania ręcznego i maszynowego, zapewnia delikatne i kontrolowane szlifowanie, zapobiegając uszkodzeniu powłoki.

Nakładasz perłowy biały lakier bądź grafit? Srebro z cieniowaniem na dużych płaskich elementach? To są procesy, w których liczy się każdy szczegół – od struktury rysy po stopień wygładzenia krawędzi. Jak podaje producent, tutaj nowy krążek pokazuje swoją przewagę nad innymi.

Żyjemy w świecie gdzie każdy może powiedzieć i napisać co chce. Dlatego warto samemu przekonać się o możliwościach pewnych produktów. Firma poszła o krok dalej. Proponuje bezpłatne przetestowanie narzędzia w warsztacie. Wystarczy zamówić bezpłatną demonstrację i sprawdzić produkt u siebie podczas pracy.

Kliknij tutaj i zamów bezpłatną demonstrację nowego krążka Mirka

➡ Dowiedz się więcej o materiale ściernym Iridium Soft

Iridium-Soft_order demo banner_2025

Cieniowanie w dzisiejszej technologii lakierniczej to zaawansowany proces, wymagający nie tylko dopasowania koloru, ale przede wszystkim perfekcyjnego przygotowania powierzchni. W erze lakierów sonicznych o mikronowej grubości, nawet drobna niedoskonałość może oznaczać konieczność ponownej naprawy.

Wysoka jakość szlifowania lakieru, precyzyjna aplikacja i kontrola każdego etapu – to jedyna droga do niewidocznych przejść i fabrycznego efektu.