Polskie przedsiębiorstwo z bazą produkcyjną w Wielkiej Brytanii, Arrinera Racing, wybrało historyczny tor wyścigowy w Brooklands jako miejsce prezentacji dwóch prototypów wyścigowego samochodu klasy GT3, Arrinera Hussarya GT, w nowym wzorze malowania.
Tor w Brooklands, zbudowany w 1907 roku, był pierwszym na świecie permanentnym torem wyścigowym, w jego centrum mieściło się lotnisko, a na obrzeżu toru, od 1918 roku seryjnie produkowano samoloty.
Pierwszym Głównym Stewardem toru w Brooklands był pochodzący ze Lwowa Ernest de Rodakowski, ale to nie najważniejszy polski ślad w historii brytyjskiego motorsportu. Hrabia Eliot Zborowski i jego syn, Louis Vorow Zborowski, odegrali ogromną rolę w tworzeniu sportów samochodowych na Wyspach Brytyjskich. Przyznający się do polskiego pochodzenia Zborowscy byli majętnymi kierowcami wyścigowymi, których osiągnięcia są w Polsce mniej znane niż w krajach anglojęzycznych.
Eliot Zborowski, urodzony w New Jersey, zamienił wyścigowe konie na samochody, gdy przeniósł się do Europy w 1898 roku. W 1902 zajął drugie miejsce w wyścigu-maratonie z Paryża do Wiednia. Uznawano go za jednego z najlepszych wyczynowych kierowców europejskich, wiadomo, że przyjaźnił się ze sławnym Belgiem, Camille Jenatzym. Gdy w 1902 Selwyn Francis Edge wygrał wyścig o puchar Gordona Bennetta i zwyczaj nakazywał, by to zwycięska Anglia zorganizowała kolejny wyścig, okazało się to niemożliwe, gdyż na Wyspach obowiązywał jeszcze „The Red Flag Act” i sporty samochodowe były zakazane. Uważa się, że to właśnie Eliot Zborowski zaproponował, by wyścig odbył się w gościnnej Irlandii i aby jako zapłatę za uprzejmość Irlandczyków stanowił zielony kolor samochodów angielskiej reprezentacji. Stąd pochodzi najbardziej klasyczny kolor samochodowego lakieru – British Racing Green. Niestety Eliot zginął przedwcześnie, startując w 1903 roku w wyścigu górskim La Turbie pod Niceą jako fabryczny kierowca Mercedesa.
Jego syn, jeden z kilku najbogatszych nastolatków na świecie, odziedziczył po ojcu nie tylko fortunę ale również wyścigowego bakcyla. Zaangażował do pracy Clive’a Gallopa, najlepszego inżyniera Bentleya i zbudował pierwszy na świecie wyścigowy samochód z silnikiem lotniczym. Wyposażony w 6-cylindrowy silnik Maybacha o pojemności 23 litrów wóz o żartobliwej nazwie „Chitty Bang Bang” zadebiutował właśnie na torze w Brooklands. Zborowski startował w Indianapolis w fabrycznym Bugatti, potrafił utrzymać drugie miejsce w Grand Prix Hiszpanii, ale niestety zginął w 1924 roku na torze Monza, utrzymując się na trzeciej pozycji w Grand Prix Włoch. Podobnie jak ojciec, zginął za kierownicą fabrycznego Mercedesa, w dodatku skonstruowanego przez profesora Porsche. Wcześniej zdążył wesprzeć finansowo dwóch swoich przyjaciół, Bamforda i Martina, twórców marki Aston Martin.
Wyścigowe wyczyny Zborowskiego zainspirowały Iana Fleminga, twórcę powieści o przygodach Jamesa Bonda, do napisania książki dla dzieci zatytułowanej „Chitty Chitty Bang Bang”, którą w dzieciństwie czytał prawie każdy dorosły dziś Brytyjczyk.
Wyścigowe Arrinery Hussarya GT, które odwiedziły tor w Brooklands, noszą zieloną barwę nadwozia w hołdzie dwóm hrabiom polskiego pochodzenia, którzy odważnie torowali drogę rozwojowi sportu wyścigowego w Europie. Arrinera, gotowa do startów w klasie GT3, to idealny samochód dla tak zwanych „gentleman drivers”, wymagających kierowców amatorów, którym oferuje nowoczesne technologie, łatwość wyścigowej obsługi i ponadprzeciętne bezpieczeństwo.
Nawiązująca do pionierskiej roli hrabiego Zborowskiego w historii toru Brooklands wizyta polskich samochodów w tym historycznym miejscu ma znaczenie symboliczne. Zaprojektowane w Polsce, z wieloma elementami produkowanymi w naszym kraju. Samochody te to prawdziwe produkty globalny, przeznaczony dla wymagających kierowców wyścigowych na całym świecie. Montowane i testowane w hrabstwie Cambridgeshire samochody zademonstrują swoje możliwości na torach wyścigowych Europy w sezonie 2017. Pod koniec 2017 roku planowany jest debiut samochodu w ekstremalnej wersji, dopuszczonej do ruchu drogowego.
SPECYFIKACJA TECHNICZA / ARRINERA HUSSARYA GT3 Polski Samochód Wyścigowy
Rozbudowana aerodynamika, zawieszenie rodem z Le Mans, rozwiązania technologiczne poprawiające efektywność kosztową: idealny pakiet, aby wejść w świat wyścigów międzynarodowych w klasie GT3.
Wyposażenie standardowe:
Silnik
GM, seria LS7, 7008 cm3 V-8, tytanowe korbowody, tytanowe zawory dolotowe, sucha miska olejowa
Moc 505 KM (377 kW) przy 6000 obrotów
Moment obrotowy 652 Nm (481 lb.-ft.) przy 4800 obrotów
Osiągi silnika dostosowane do wymogów Balance of Performance
Sterownik silnika Cosworth SQ6 ECU z dedykowanym oprogramowaniem
Skrzynia biegów
Hewland LLC, sekwencyjna 6-cio biegowa z łopatkami przy kierownicy marki Shiftec, LSD, wyścigowe sprzęgło Tilton.
Konstrukcja
Rama przestrzenna wykonana ze stali lotniczej BS4 T51, Homologowana wg norm FIA ze specjalnymi elementami energochłonnymi.
Karoseria
Poszycie oraz elementy aerodynamiki wykonane z kompozytów włókna węglowego, wyścigowy system oświetlenia LED, pneumatyczny system air-jack, nadkola wykonane z Kevlaru – łatwo wymienialne.
Wnętrze
Dedykowana multifunkcyjna kierownica wykonana z włókna węglowego, regulowane wspomaganie kierownicy Woodward EPAS, nawiew na szybę czołową, pojedyncza centralnie umieszczona wycieraczka. Wykonany na zamówienie, zgodny z przepisami FIA, dostosowany do systemów HANS fotel Corbeau z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa.
System paliwowy
Podwójny zbiornik paliwa z certyfikatem FIAT o pojemności 110 litrów, uruchamiane indywidualnie pompy paliwowe
Elektronika
Wyświetlacz Cosworth IDC z wbudowaną funkcją rejestrowania danych
Regulowana kontrola trakcji
Prędkość w pit-lane ustawiana za pomocą przycisku.
System gaśniczy
Lifeline Zero360
Zawieszenie
Dedykowane przednie i tylne zawieszenie wielowahaczowe z amortyzatorami w układzie pushrod.
Czterofunkcyjna regulacja zawieszenia, amortyzatory oraz sprężyny marki Öhlins.
Hamulce
Tarcze hamulcowe Alcon, 380 mm średnicy, stalowe. Sześcio-tłoczkowe wyścigowe zaciski Alcon typu monobloc.
Wyścigowy system ABS Bosch M4 z możliwością regulacji.
Regulacja siły hamowania przód-tył
Felgi
Dedykowane felgi z centralną śrubą wykonane z kutego aluminium, Braid, 18 cali
Opony
Dunlop/Hankook/Pirelli/Michelin w zależności od serii wyścigowej
Wymiary
Długośc 4745 mm, szerokość 2050 mm, wysokość 1176 mm
Rozstaw osi 2735 mm
Rozstaw kół 1706 mm
Waga
1250 kg
Malowanie
Standardowo klient otrzymuje samochód oklejony folią w kolorze Cumulus White
Opcjonalnie:
Goodwood Blue
Zborowski Green
Bazowa cena zakupu: 229,000 dolarów amerykańskich (przy odbiorze z fabryki)
Opcje
Zdzieralne folie ochronne przedniej szyby “tear-offs”
Dodatkowe światła do wyścigów nocnych
oraz inne kolory oklejenia nadwozia
Obowiązkowy pakiet części zamiennych
Cena pakietu (nie wchodzi w skład ceny samego samochodu): 69,000 USD bez dostawy
Zawiera: Główny przedni i tylny element poszycia, jedna przednia i jedna tylna zwrotnica zestaw wahaczy 2×2, drążek kierowniczy, oświetlenie przód + tył, 2 x półoś, alternator, rozrusznik, chłodnica, zapasowy zestaw zawieszenia (amortyzator, sprężyna, stabilizator, gumowy odbój)