Uczniowie TAIR zbudowali sondę kosmiczną. Są w finale konkursu Europejskiej Agencji Kosmicznej

Uczniowie TAIR zbudowali sondę kosmiczną. Są w finale konkursu Europejskiej Agencji Kosmicznej

10/04/2022
|
Źródło informacji: TAIR

Uczniowie Technikum Automatyki i Robotyki są w finale międzynarodowego konkursu „CanSat 2022” organizowanego przez Europejską Agencję Kosmiczną. Polega on na samodzielnym konstruowaniu symulatorów sond kosmicznych oraz przeprowadzeniu za ich pomocą badań naukowych. Uczniowie TAIR utworzyli zespół o nazwie „Crater”, zbudowali sondę kosmiczną, której konstrukcja, sposób działania, parametry zostały wysoko ocenione, co pozwoliło zakwalifikować się do ścisłego finału konkursu. Do tegorocznej edycji stanęło kilkadziesiąt szkół średnich z całej Polski. Uczniowie TAIR o zwycięstwo rywalizują już tylko z pięcioma zespołami.

CanSat, od którego nazwę wziął konkurs, to sonda badawcza mieszcząca się w pojemniku wielkości puszki po napoju. Jej zadaniem jest przeprowadzenie badań i eksperymentów podczas lotu rakietą i w trakcie opadania na spadochronie. Uczestnicy konkursu stają więc przed nie lada wyzwaniem. Muszą w niewielkim CanSacie zaplanować rozmieszczenie wszystkich podstawowych systemów składających się na satelitę – zasilania, modułu komunikacji oraz komputera pokładowego. Konstrukcja sondy uczniów TAIR zdobyła uznanie jury, które zakwalifikowało zespół do ścisłego finału. Drużyna jest już po pierwszym etapie finału, który polegał na wyniesieniu sondy w powietrze za pomocą rakiety, następnie sonda musiała odseparować się od rakiety, zebrać dane, zrobić pomiary w powietrzu i bezpiecznie wylądować. Ten najważniejszy etap finału odbył się na Pustyni Błędowskiej. W przypadku sondy uczniów TAIR misja zakończyła się sukcesem.

– To było bardzo intensywne pół roku. Musieliśmy zaprojektować, dokonać obliczeń, zbudować sondę od podstaw. Jestem w zespole odpowiedzialny za konstrukcję i funkcjonalność sondy więc mogę szczerze powiedzieć, że jej budowanie zajmowało mi każdą wolną chwilę. Wyliczenia, dobór materiałów i części, lutowanie, projektowanie 3D, drukowanie 3D, składanie podzespołów, późniejsze testy, to wszystko równa się nieprzespane noce. Przed samym startem wprowadzałem jeszcze do sondy ostatnie poprawki w nocy, ale było warto! – mówi Jakub Kadłubaj, uczeń Technikum Automatyki i Robotyki, zespół Crater.

– Projekt pozwolił nam na rozwinięcie swojej wiedzy w wielu dziedzinach, m.in. programowania, projektowania 3D, druku 3D, obsługi dronów, elektryki i elektroniki, ale także lingwistyczne, bo całą dokumentację projektową sporządzaliśmy w języku angielskim. Wygląda na to, że podołaliśmy zadaniu. Wiedzę zdobytą podczas tego konkursu wykorzystam na pewno w przyszłych projektach, a kto wie, może kiedyś to doświadczenie pozwoli nam na pracę w Europejskiej Agencji Kosmicznej – dodaje Jakub Kadłubaj.

Biorące udział w konkursie drużyny doświadczają właściwie wszystkich faz profesjonalnego projektu kosmicznego. Zaczynając od wyboru celów misji, finansowania, promocji, zaprojektowanie CanSata, integracji komponentów, testowania systemu, raportowania, przygotowania do startu, proces startu, lotu, lądowania i późniejszą analizę uzyskanych danych naukowych.

– Staramy się codziennie na zajęciach w szkole, szczególnie tych praktycznych, szukać niestandardowych rozwiązań, wychodzić poza schematy i pobudzać w uczniach iskierkę innowatorów. Chyba się udało, patrząc na projekt sondy kosmicznej, którą stworzyli od podstaw, z niczego. To dla nich ogromny bagaż doświadczeń z pracą w środowisku międzynarodowym. Cieszymy się, że są w finale konkursu i trzymamy kciuki za zwycięstwo – mówi Bartosz Rzętkiewicz, dyrektor Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi.

– Konkurs był dla mnie zebraniem dużego bagażu doświadczeń. Dzięki niemu miałem okazję poszerzyć swoją wiedzę mechaniczną oraz elektrotechniczną i przy okazji poznać wiele kreatywnych osób. Sam finał był dla nas bardzo ważnym momentem. Był bardzo dobrze zorganizowany, a my przygotowani. Szkoda tylko, że trochę nie dopisała pogoda – mówi Kacper Czupryński, uczeń Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi, zespół Crater.

– Konkurs określiłbym krótko jako niesamowitą przygodę. Przeszliśmy wiele etapów, od fazy pomysłu, poprzez projekt, budowę aż po wyjazd na pustynię i wysłanie naszej sondy w powietrze. Bezcenne doświadczenia, które na pewno zostaną ze mną na długo i zaprocentują w przyszłości – mówi Paweł Witkowski, uczeń Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi, zespół Crater.

– Cieszę się że mogłem uczestniczyć w tym konkursie. To dla mnie ogromne wyróżnienie, szczególnie że zostaliśmy tak dobrze ocenieni przez jury konkursu i walczymy o zwycięstwo w konkursie. Dzięki zespołowi i naszemu udziałowi zdobyłem nowe umiejętności, rozwinąłem swoją wiedzę techniczną. Wiele zagadnień z wiedzy praktycznej i teoretycznej otrzymaliśmy w naszej szkole Technikum Automatyki i Robotyki, co wykorzystaliśmy podczas tego projektu. Finał był niesamowity. Wystrzelenie rakiety, lot sondy, długo na to czekaliśmy i było warto – mówi Gniewko Milczarski uczeń Technikum Automatyki i Robotyki, zespół Crater.

Każdy CanSat musiał odbyć dwie misje: podstawową (zebranie i analiza danych o ciśnieniu i temperaturze) oraz dodatkową (zaprojektowaną przez zespół). Zespoły są już po tym etapie, teraz czeka ich ocena wyników badań przeprowadzonych przez sondy i finałowa prezentacja/sprawozdanie z realizacji projektu. Kto stanie na podium? O wszystkim zdecyduje jury, które oceni projekty kompleksowo. Zwróci uwagę na raportowane postępów prac, pracę zespołów podczas kampanii finałowej oraz prezentacje finałowe. Zwycięzców poznamy najprawdopodobniej jeszcze w kwietniu.

Konkurs zaprojektowany został tak by uczniowie mogli rozwinąć swoje kompetencje miękkie, zdolność do pracy zespołowej i projektowej. Zespoły uczą się w konkursie poprzez doświadczanie. To model bardzo zbliżony do tego jaki działa w TAIR.

– W Technikum Automatyki i Robotyki stawiamy na praktykę i innowacje. Nasi uczniowie uczą się zawodu automatyka i robotyka od najlepszych naukowców, wykładowców, ekspertów na rynku i praktyków działających w dużych firmach. Na co dzień mierzą się z takimi tematami jak programowanie robotów, urządzeń przemysłowych, linii produkcyjnych itd. Zebrane w szkole, na szkoleniach, praktykach i kursach doświadczenie procentuje także w innych dziedzinach, czego dobrym przykładem jest udział w konkursie CanSat i wyniki jakie nasi uczniowie osiągają – mówi Wiesława Zewald, prezes Strefy Edukacji spółki, która zarządza TAIR.

Autorzy najlepszego projektu zostaną zgłoszeni przez Organizatora do reprezentowania Polski w Finałach Europejskich CanSat.