XEOS otworzył w Środzie Śląskiej zakład naprawy silników odrzutowych

Lufthansa Technik i GE Aviation uruchomiły nowy obiekt MRO, XEOS, w południowo-zachodniej Polsce, aby dokonywać przeglądu i naprawy silników GEnx-2B i GE9X.

Zlokalizowany w Środzie Śląskiej pod Wrocławiem obiekt został oficjalnie otwarty 30 września.
Budowa zakładu o wartości 250 milionów dolarów objęła 32 500 m2 rozpoczęła się w sierpniu 2017 roku.

Silniki GEnx-2B napędzają Boeinga 747-8. GE opracował GE9X dla nowej serii Boeinga 777X twinjet, a testy w locie mają się rozpocząć na początku 2020 r. XEOS spodziewa się, że rozpocznie obsługę tego silnika w 2021 r.

Do 2023 r. Zakład planuje serwisować ok 200 silników rocznie. W tym roku mają zostać przebadane 22 silniki odrzutowe.

Fot. Lufthansa Technic

Fot. Lufthansa Technic

Zakład w Środzie Śląskiej zatrudnia 300 mechaników, inżynierów, specjalistów logistyki i pracowników administracji, a docelowo ma pracować w firmie 600 osób.

Personel jest szkolony w Centrum Szkoleniowym XEOS na Bielanach Wrocławskich oraz w obiektach Lufthansa Technik i GE Aviation w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Całe szkolenie zajmuje 15 miesięcy intensywnego wchłaniania wiedzy.

Sercem całej inwestycji ma być komora testowa silników, której budowa się już rozpoczęła i zakończy się wg planów w pierwszym kwartale 2021r. Docelowo będzie ona przeznaczona do testowania największego silnika na świecie GE9X.

Silnik GE9X waży ponad 10 ton i będzie napędzał najnowsze dziecko Boeinga – następcę Boeinga B777-300 – model B777-900. Zakład w Środzie Śląskiej będzie jednym z dwóch obiektów, które będą zdolne naprawić i testować jednostki napędowe tych samolotów.

Lufthansa Technik jest właścicielem 51% przedsięwzięcia, a GE Aviation 49%.