Zakład, zajmujący powierzchnię blisko 300 tys. metrów kwadratowych i zatrudniający 2,5 tys. pracowników, pełni funkcję globalnego centrum kompetencyjnego Alstom w obszarze inżynierii i produkcji.
Wytwarzane są tu nowoczesne wagony metra, tramwaje oraz pociągi regionalne, które służą mieszkańcom Europy i Bliskiego Wschodu. Dziś, tak jak 160 lat temu, chorzowski zakład pozostaje symbolem postępu technologicznego i innowacji, nieustannie wspierając rozwój lokalnych rozwiązań przemysłowych.
Jak podkreśla Beata Rusinowicz, prezes Alstom Polska, „160 lat działalności chorzowskiego zakładu produkcji taboru kolejowego to okres transformacji, rozwoju i innowacji. Dawny Konstal stał się punktem odniesienia dla lokalnej społeczności, budując w niej poczucie przynależności i wspólnoty. Dumę z naszego dziedzictwa przemysłowego i osiągnięć wielu pokoleń łączymy dziś z bieżącą pracą w międzynarodowym środowisku w oparciu o przełomowe w skali świata technologie. Naszą siłą niezmiennie są ludzie i ich niezwykłe talenty”.
Historia zakładu w Chorzowie
W latach 60. XIX wieku a dokładnie w 1864 roku uruchomiono Warsztaty Przetwórcze, które były częścią produkcyjną chorzowskiej Huty Królewskiej i zajęły przestrzeń dawnej walcowni stali. Początkowym zadaniem warsztatów było przetwarzanie stali wytwarzanej w hucie na różne akcesoria przeznaczone do torów i wyposażenia kolejowego.
W 1870 roku Huta Królewska wraz z Warsztatami Przetwórczymi przeszła w ręce hrabiego Hugo Henckela von Donnersmarcka, który był także właścicielem Huty Laura w Siemianowicach Śląskich. W 1871 roku powstało przedsiębiorstwo o nazwie Zjednoczone Huty Królewska i Laura Spółka Akcyjna dla Górnictwa i Hutnictwa z siedzibą w Berlinie. Warsztaty, po włączeniu do struktury tej firmy, zostały rozbudowane o nowe działy produkcyjne.
W tym samym roku uruchomiono wydział odkuwek oraz produkcji zestawów kołowych dla kolei, a w 1894 roku dodano dział produkcji mostów i konstrukcji stalowych. Rok później powstał wydział odpowiedzialny za produkcję wagonów kolejowych, który obejmował powierzchnię około 25 000 m², z czego 10 000 m² zajmowały hale montażowe. W ofercie produkcyjnej znajdowały się różnorodne wagony, m.in. pocztowe, cysterny do transportu nafty, smoły oraz piwa, specjalistyczne wagony garnkowe do przewozu kwasów, wagony do przewozu bydła, a także wagony przeznaczone do transportu gorących bloków stalowych.
W 1901 roku utworzono wydział produkcji elementów tłoczonych z blach, a w 1908 kolejne działy odpowiedzialne za produkcję sprężyn i rozjazdów kolejowych. W lipcu 1917 roku Warsztaty zostały oddzielone od Huty Królewskiej, ponieważ ich produkcja znacznie odbiegała od działalności huty surowcowej. Nowo utworzone samodzielne przedsiębiorstwo otrzymało nazwę Zarząd Warsztatów Huty Królewskiej.
Pochodzące z chorzowskiego zakładu konstrukcje stalowe były wykorzystywane do budowy strategicznych inwestycji infrastrukturalnych w całej Polsce. To właśnie tutaj powstały konstrukcje stalowe do ponad 100 imponujących mostów, z których wiele służy mieszkańcom do dziś, m.in. w Warszawie (most Poniatowskiego i most Gdański) i w Puławach (most im. Mościckiego).
Po II wojnie światowej zakład, znany wówczas jako Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych „KONSTAL”, był jedynym producentem tramwajów w Polsce. To z tej fabryki wywodzą się słynne wagony „n-ki”, „trzynastki”, „stodwójki” czy „stopiątki”. Łącznie z Chorzowa wyjechało blisko 7 tys. tramwajów, do dziś eksploatowanych w kilkunastu miastach i aglomeracjach miejskich w całej Polsce.
Oglądaj film: Aluminiowe platformy robocze dla branży kolejowej
Rozwój dzięki Alstom
W latach 90. XX wieku chorzowski zakład stał się częścią Grupy Alstom. Włączenie Konstalu do międzynarodowej organizacji Alstom stanowiło impuls do znaczących inwestycji, które objęły modernizację infrastruktury, rozwój nowych linii produkcyjnych oraz programy szkoleń i podnoszenia kwalifikacji pracowników. Jednym z najważniejszych etapów rozwoju zakładu było uruchomienie nowoczesnej linii do spawania aluminium, dzięki czemu dziś chorzowska fabryka jest europejskim liderem tej technologii i dostarcza aluminiowe pociągi na wiele rynków.
Od przejęcia zakładu, Alstom zainwestował w jego rozwój ponad 47 milionów euro do końca 2007 roku. W ramach tych inwestycji wdrożono m.in. zdalnie sterowane suwnice oraz trawersy umożliwiające transport całych wagonów między halami produkcyjnymi. Rok 2007 przyniósł wznowienie produkcji kompletnych pociągów, a zakład produkował także podwozia dla pojazdów TTNG na potrzeby SNCF. Było to wyjątkowe wydarzenie, jako że francuskie koleje po raz pierwszy zgodziły się na produkcję ich taboru poza Francją. Pod koniec 2007 roku zakład zatrudniał około 400 pracowników, liczba ta wzrosła do 516 w marcu 2011, a w połowie 2012 roku osiągnęła około 800 osób.
Obecnie Alstom jest wiodącym producentem i eksporterem taboru kolejowego w Polsce. W skali kraju zatrudnia ponad 4,5 tysiąca osób, z czego ponad połowa pracuje w Chorzowie. Alstom nieustannie rozwija zakład, zwiększając moce produkcyjne i zatrudniając wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Portfolio firmy obejmuje szeroki wachlarz produktów, w tym szybkie pociągi, pojazdy regionalne, metro, pociągi jednoszynowe, tramwaje, a także kompleksowe systemy kolejowe, usługi, infrastrukturę, systemy sygnalizacyjne i technologie cyfrowej mobilności.
Czytaj więcej: MAEstro jest tylko jeden! w prasach do kolejowych zestawów kołowych
Dookoła świata z Alstom w Chorzowie
Zakład Alstom w Chorzowie to jedna z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk koncernu na świecie. Specjalizuje się w projektowaniu i produkcji wagonów metra, tramwajów oraz pociągów regionalnych. Pełni również rolę centrum doskonałości w zakresie wytwarzania aluminiowych i stalowych nadwozi pociągów pasażerskich. W ostatnich latach zakład wyprodukował 2,4 tysiąca aluminiowych wagonów metra oraz wagonów dla kolei regionalnych.
Są to m.in.:
- pociągi regionalne Coradia Stream dla Niderlandów i dla Włoch
- pociągi z rodziny LINT dla Niemiec
- ponad 100 wagonów Metropolis dla Metra Warszawskiego
- blisko 70 składów dla Metra w Rijadzie
- 250 wagonów dla Metra w Dubaju
Czytaj więcej: Optymalizacja elementów złącznych w Rawickiej Fabryce Wyposażenia Wagonów RAWAG w modelu TCO
Elektryczne, bateryjne, jednopokładowe i piętrowce
Zakład Alstom w Chorzowie realizuje obecnie ambitne zamówienia dla międzynarodowych klientów:
- Koleje Metropolitalne w Dublinie: produkcja 31 akumulatorowo-elektrycznych (BEMU) i 6 elektrycznych (EMU) zespołów X’trapolis dla sieci DART+.
- Koleje Rumuńskie: dostawa 37 elektrycznych pociągów Coradia Stream.
- Niemiecki przewoźnik SFBW z Badenii-Wirtembergii: produkcja 130 piętrowych pociągów EMU Coradia Stream High Capacity.
Pociągi są projektowane i realizowane na zamówienie, w ścisłej współpracy z klientami, z myślą o wygodzie pasażerów oraz celach operacyjnych przewoźnika.