Rok 2015 był dla spółki NEWAG rekordowy pod względem dochodów ze sprzedaży, które przekroczyły miliard złotych. Również rok 2016 jest dla producenta bardzo udany. Co pozwoliło firmie osiągnąć ten sukces?
NEWAG jest znanym i cenionym na europejskim rynku producentem taboru szynowego.
Spółka specjalizuje się w modernizacji i produkcji taboru kolejowego, tramwajów i pojazdów metra
. Historia firmy sięga roku 1876, a projektowane przez nią pojazdy, takie jak Impuls, pozwalają producentowi z Nowego Sącza dołączyć do ścisłej europejskiej czołówki pod względem konstrukcyjnym i jeśli chodzi o możliwości techniczne. Jest to możliwe dzięki wysokiej jakości zapleczu produkcyjnemu.
Mamy nowoczesne hale produkcyjne z oprzyrządowaniem i bazą testowo-diagnostyczną, umożliwiające precyzyjną i powtarzalną produkcję o wysokich parametrach technicznych – mówi Maciej Górowski, kierownik Działu Badań i Rozwoju NEWAG SA. – Dla zapewnienia najwyżej jakości korzystamy w procesie produkcji z maszyn sterowanych numerycznie, w tym zautomatyzowanego robota spawalniczego. Jednym z najnowszych przedsięwzięć jest uruchomiona światowej klasy lakiernia z komorami służącymi do przygotowania powierzchni oraz lakierowania końcowego, zgodnie z najwyższymi standardami jakościowymi w dziedzinie zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji stalowych. Wdrożyliśmy procesy technologiczne lakierowania w technologii chemoutwardzalnej i wodorozcieńczalnej. Jesteśmy w stanie spełnić rygorystyczne normy środowiskowe oraz wymagania dowolnego zamówienia
Bezpieczny Impuls
W tej chwili rodzina pojazdów Impuls jest – jeśli chodzi o zastosowane technologie –najnowocześniejszym produktem spółki. To efekt wieloletniego rozwoju konstrukcji, procesów technologicznych, testów i doświadczenia eksploatacyjnego. „Dzięki nim udało nam się wyprodukować pojazd klasy europejskiej, którego współczynniki niezawodności osiągają 99%. Do sukcesu tych pojazdów przyczyniło się również perspektywiczne patrzenie konstruktorów na rozwój wymagań stawianych przez przewoźników pojazdom szynowym, w wyniku czego produkty marki NEWAG są zgodne z wszelkimi wymaganiami klientów oraz najnowszymi europejskimi wymaganiami normatywnymi (TSI)” – podkreśla Łukasz Mikołajczyk, rzecznik spółki, i dodaje: – Impuls to również pierwszy zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce pasażerski, elektryczny zespół trakcyjny, który z powodzeniem osiągnął rekordową prędkość 226 km/h. Druga generacja Impulsów, która obecnie znajduje się na liniach produkcyjnych naszej firmy, będzie pierwszą rodziną elektrycznych zespołów trakcyjnych, dostarczonych poza granice naszego kraju – do Włoch”.
Konstruktorzy zatrudnieni w firmie NEWAG stworzyli rodzinę elektrycznych zespołów trakcyjnych, które z całą pewnością są jednymi z najnowocześniejszych pojazdów szynowych produkowanych nie tylko Polsce, lecz także w całej Europie. Są to komfortowe pojazdy niskopodłogowe z przestrzennym wnętrzem, wyposażone m.in. w pełny monitoring, klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, wi-fi i opcjonalnie w automaty do sprzedaży biletów oraz kasowniki. Impulsy zostały przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się (toaleta przystosowana dla niepełnosprawnych, pochylnie, wysuwane stopnie, windy, szerokie przejazdy, miejsca do przewozu wózków) oraz mają udogodnienia dla pasażerów podróżujących z małymi dziećmi i dla rowerzystów (przewijak, miejsca do przewozu rowerów).
Pojazdy te są i bezpieczne – spełniają restrykcyjne normy unijne TSI – i niezawodne (ich współczynnik dostępności wynosi 99%). Jednocześnie są one cały czas unowocześniane, a dążenie Działu Badań i Rozwoju firmy NEWAG do ciągłego rozwoju produktów umożliwiło opracowanie drugiej generacji Impulsów. Pierwsze trzyczłonowe pojazdy serii Impuls II zostaną dostarczone dla przewoźnika FSE w Bari, we Włoszech.
Europejska homologacja
Impulsy to nie jedyne w tej chwili nowe rozwiązania technologiczne w ofercie firmy NEWAG. Konstruktorzy i projektanci spółki stworzyli w ostatnim czasie również nowoczesne lokomotywy elektryczne Griffin oraz Dragon. „W tej chwili przewozy pomiędzy krajami Europy, w których obowiązują odmienne systemy zasilania trakcyjnego, stanowią dla przewoźników poważne i kosztowne wyzwanie. W związku z tym elektrowóz E4MSU Griffin, należący do platformy czteroosiowych lokomotyw elektrycznych, jest pierwszą w Polsce lokomotywą wielosystemową, która jest dostosowana zarówno do polskiego systemu zasilania prądem stałym o napięciu 3 kV, jak i do systemów zasilania prądem zmiennym o napięciu 15 kV lub 25 kV – stwierdza Maciej Górowski. – Spełnienie wymagań interoperacyjności i wielosystemowość tej lokomotywy umożliwiają uzyskanie homologacji w większości krajów europejskich”.
Kolejnym mocnym punktem w portfolio spółki jest lokomotywa elektryczna o handlowej nazwie Dragon, będąca pierwszą od ponad 25 lat w całości polską konstrukcją przeznaczoną do prowadzenia ciężkich składów towarowych. Elektrowóz ten cechuje się dużą siłą pociągową oraz bezpieczeństwem i ekonomią użytkowania, a także bogatym wyposażeniem i przede wszystkim bardzo wysoką niezawodnością (bezawaryjnością). Należy podkreślić, że lokomotywa Dragon już po roku eksploatacji osiągnęła współczynnik niezawodności na poziomie 99,3%. Jednocześnie dużym atutem potwierdzającym atrakcyjność oferty spółki NEWAG jest fakt, że wśród innych lokomotyw dostępnych na rynku europejskim Griffin i Dragon wyróżniają się konkurencyjną ceną.
W kolejnym obszarze działalności spółki, jakim jest budowa pojazdów szynowych, wieloletnie doświadczenia spółki NEWAG zaowocowały stworzeniem pierwszego pojazdu miejskiego, tramwaju typu 126 N Nevelo. Ten nowoczesny i komfortowy pojazd miejski może pomieścić 235 pasażerów. Przegubowa, trójczłonowa konstrukcja niskopodłogowa wykorzystuje najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, które zapewniają nie tylko niezawodność, lecz także niskie koszty eksploatacji. „Wprowadzanie do naszej oferty kolejnych pojazdów jest efektem możliwości technologicznych, zapewniających kompleksowe projektowanie i produkcję pojazdów szynowych z wykorzystaniem stalowych konstrukcji nadwozia i podwozia. Jesteśmy w stanie realizować wszelkie zamówienia związane z pasażerskim taborem kolejowym, tramwajowym oraz składami metra” – mówi Maciej Górowski.
Firma uczestniczy w szeregu programów badawczo-rozwojowych. Kilka lat temu w ramach jednego z nich zaprojektowała, a następnie wyprodukowała wspomniany tramwaj Nevelo, w którym zastosowano innowacyjne rozwiązania techniczne, m.in. w zakresie układu podwozia. Obecnie producent jest w trakcie realizacji kolejnego projektu badawczo-rozwojowego, w którego ramach powstanie pierwsza na świecie rodzina autonomicznych, rekonfigurowanych, bimodalnych pojazdów trakcyjnych przeznaczonych do realizacji przewozów w ruchu pasażerskim międzyregionalnym, regionalnym i aglomeracyjnym. „Przygotowujemy również kolejne wnioski do programów rozwojowych, m.in. w dziedzinie lokomotyw – podkreśla Maciej Górowski i dodaje: – Jednocześnie cały czas rozwijamy nasze zaplecze produkcyjne oraz optymalizujemy procesy technologiczne, aby stale zwiększać efektywność i jakość produkcji. Współpracujemy również z czołowymi światowymi producentami taboru szynowego, a także wiodącymi polskimi i zagranicznymi jednostkami naukowymi”.
Na pełnych obrotach
NEWAG SA ma za sobą rekordowy rok 2015, kiedy to przychody ze sprzedaży osiągnęły poziom 1,026 mld zł. Również ten rok będzie dla nowosądeckiej spółki bardzo dobry, tym bardziej że zakład cały czas pracuje na pełnych obrotach. Obecnie finalizowane są prace nad produkcją sześciu pojazdów dla Małopolski, w tym trzech elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu 45 WE oraz trzech typu 31 WE. Realizowany jest także kontrakt na dostawę pięciu pojazdów typu 36 WEb Impuls II dla włoskiego Bari, a także jednego pojazdu 36 WEa Impuls dla województwa opolskiego. Na początku września przedsiębiorstwo podpisało największy kontrakt w dotychczasowej działalności. W jego ramach spółka dostarczy 17 EZT dla województwa zachodniopomorskiego: 12 typu 36 WE oraz 5 typu 31 WE. Jednocześnie trwają prace projektowe związane z kontraktem na dostawę 20 trójczłonowych pojazdów metra dla Sofii. Kontrakt ten został podpisany w drugiej połowie 2015 r. i jest realizowany przez NEWAG w konsorcjum z Siemens AG z siedzibą w Wiedniu i Siemens EOOD z siedzibą w Sofii.
Nie może dziwić fakt, że firma planuje dalszą ekspansję, zarówno na rynku polskim, jak i na rynkach międzynarodowych, zwłaszcza że w ciągu najbliższych miesięcy zostaną ogłoszone kolejne przetargi. Według danych rynkowych do roku 2018 Polska będzie potrzebować nawet 100 pojazdów szynowych. Do wzięcia udziału w planowanej wymianie taboru spółka NEWAG będzie z pewnością dobrze przygotowana. „Jesteśmy przekonani, że ze względu na najwyższą jakość naszych pojazdów i ich niezawodność podpisanie kolejnych kontraktów na dostawę taboru na rynek krajowy to tylko kwestia czasu. A to z kolei pozwoli na ekspansję na rynki zagraniczne – opowiada Łukasz Mikołajczyk. – Myślę, że duże znaczenie ma w tym kontekście fakt, że do każdego klienta podchodzimy indywidualnie i po partnersku, przygotowując projekt pojazdu zgodnie z jego wymaganiami. Niekiedy sugerujemy klientowi inne, sprawdzone, według nas lepsze rozwiązania. Bywa też, że to pomysły zamawiającego przyczyniają się do rozwoju naszych rozwiązań projektowych. Mamy wdrożoną metodologię procesową przygotowania i zatwierdzania konfiguracji pojazdów, w tym sposobu prezentowania i zatwierdzania rozwiązań przez zamawiającego”.
Kierownik Działu Badań i Rozwoju podkreśla, że podstawowym elementem procesu projektowania i realizacji kolejnych umów jest zgrany i doświadczony zespół realizacyjny, a więc pracownicy spółki. Natomiast dla klienta najważniejsza jest szczegółowa analiza stawianych przez niego wymagań i zaoferowanie produktu zgodnego z potrzebami, tym bardziej że największymi projektami realizowanymi przez NEWAG są zadania związane z kompleksowym projektowaniem pojazdów, praktycznie rzecz biorąc od zera. „Są one najbardziej skomplikowane i złożone, gdyż dotykają wszystkich dziedzin związanych z projektowaniem i produkcją. Stopień skomplikowania, a raczej obszerności projektu jest oczywiście zależny od typu pojazdu. O innych zakresach i wymaganiach mówimy w projekcie lokomotywy, a o innych w wypadku zespołu trakcyjnego, wagonu czy tramwaju. Inaczej wygląda również zakres pracy nad nowym pojazdem, a inaczej nad modernizacją starszego. Nasza firma realizuje również prace związane z procesem utrzymania pojazdów (przeglądy okresowe i naprawy awaryjne) – to te mniejsze projekty. Do najmniejszych natomiast można zaliczyć prace związane z drobnymi modyfikacjami w ramach istniejących pojazdów – mówi Maciej Górowski i podsumowuje: – Do wszystkich zadań podchodzimy z maksymalnym zaangażowaniem. To pozwala nam cały czas się rozwijać”.
Spółka NEWAG obecnie należy do ścisłej europejskiej czołówki producentów taboru szynowego. Jako jedna z najstarszych firm kolejowych w Polsce (początki działalności to rok 1876) potrafi przełożyć swoje wieloletnie doświadczenie na tworzenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Obecnie, mając ogromną wiedzę z zakresu modernizacji i produkcji taboru kolejowego i szynowego, NEWAG specjalizuje się w:
· produkcji i modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych – spółka skonstruowała pierwszy polski pojazd szynowy, który przekroczył prędkość 226 km/h;
· produkcji spalinowych zespołów trakcyjnych;
· modernizacji lokomotyw spalinowych – według danych z roku 2014 NEWAG ma blisko 100% udziałów w krajowym rynku;
· produkcji i modernizacji lokomotyw elektrycznych – w portfolio spółki znajdują się m.in. pierwsza od ok. 30 lat elektryczna lokomotywa polskiej konstrukcji Dragon, a także pierwsza polska wielosystemowa lokomotywa elektryczna Griffin;
· produkcji tramwajów – takich jak nowoczesny Nevelo;
· produkcji pojazdów metra.