Panele pomostowe z kompozytu FPR skracają proces budowy

|

Lekkie panele pomostowe z kompozytu FPR znacznie skracają proces budowy i zapewniają maksymalną ochronę przed korozją.

Kładka, która powstała w Ozorkowie, łączy brzegi rzeki Bzury. Jest zlokalizowana w centralnej części parku miejskiego i już z daleka zauważalna jest ze względu na charakterystyczną bryłę i biały kolor.

Fot. Mostostal Warszawa

Fot. Mostostal Warszawa

Jest to drugi, po kładce w Nowym Sączu, zrealizowany przez nas kontrakt będący wdrożeniem opracowanej technologii w inwestycji komercyjnej – mówi Juliusz Żach, kierownik działu badań i rozwoju w Mostostal Warszawa.

Panele wyprodukowane zostały, pod nadzorem specjalistów Działu Badań i Rozwoju, w oparciu o know-how Mostostalu Warszawa, wypracowany przy wcześniejszych realizacjach mostów z kompozytów FRP. Zdobyte przy budowie kładki w Ozorkowie praktyczne doświadczenie, służy aktualnie przygotowaniu kolejnych innowacyjnych projektów.

Poza oryginalnymi cechami estetycznymi w kładce zastosowane zostały także unikalne rozwiązania techniczne i materiałowe. Na stalowej konstrukcji zamontowano płyty pomostowe wykonane z kompozytu FRP – laminatu włókien szklanych i żywicy epoksydowej. Na uwagę zasługuje także zastosowana na płytach pomostowych nawierzchnia wykonana z żywicy poliasparginowej z luminoforem. Jest to prawdopodobnie pierwsza tego typu aplikacja na świecie.

Nawierzchnia posiada właściwości fotoluminescencyjne – w ciemnościach emituje delikatne zielone światło. Podnosi to bezpieczeństwo użytkowania obiektu nocą i stanowi dodatkową atrakcję – mówi Lech Własak z działu badań i rozwoju Mostostalu Warszawa.

Fot. Mostostal Warszawa

Fot. Mostostal Warszawa

Podobnie jak przy poprzednich realizacjach, budowa wspierana była przez Obszar Infrastruktury Mostostalu Warszawa. Pomimo ograniczeń i utrudnień wynikających z koniecznej izolacji społecznej, budowa kładki ukończona została przed wyznaczonym na koniec czerwca 2020 r. terminem.


Dane techniczne kładki:
Długość przęsła:                             17,46 m
Rozpiętość teoretyczna:               16,94 m
Szerokość przęsła:                          3,12 m
Szerokość użytkowa:                     2,50 m
Wysokość konstrukcyjna:            1,47 m
Obciążenie użytkowe:                  5 kN/m2
Masa:                                               10 t