Chlorek wapnia środkiem, który ogranicza pył na drogach, placach i parkingach

Chlorek wapnia środkiem, który ogranicza pył na drogach, placach i parkingach

02/05/2019

Grupa CIECH prowadzi intensywne działania, mające na celu popularyzację chlorku wapnia jako środka ograniczającego kurz i pył na drogach, parkingach, placach i podwórkach.

W wielu rozwiniętych krajach chlorek wapnia nie tylko ogranicza pylenie i kurz, ale jednocześnie przyczynia się do znacznego, bo sięgającego nawet 80 proc., ograniczenia kosztów utrzymania dróg dzięki jego właściwościom zwiększającym wytrzymałość i integralność nieutwardzonych nawierzchni. Stosowanie chlorku wapnia nie tylko zmniejsza koszty funkcjonowania np. samorządów czy instytucji, ale także wpływa na poprawę jakości życia mieszkańców.

W Polsce cały czas liczba nieutwardzonych dróg, parkingów, placów czy podwórek jest znacząca. Tymczasem nieutwardzone tereny, w tym drogi szutrowe, stanowią problem ze względu na niższą trwałość oraz wysokie koszty utrzymania. Drogi szutrowe mają negatywny wpływ na komfort życia mieszkańców z uwagi na wysokie zapylenie. Według badań każdy samochód poruszający się drogą nieutwardzoną może powodować ubytek ponad 600 kg materiału wierzchniego rocznie/km, co wiąże się z wysokimi kosztami częstej konserwacji dróg. Co więcej, kurz wpływa negatywnie na estetykę otoczenia, komfort życia oraz koszty ponoszone przez mieszkańców, m.in. poprzez konieczność czyszczenia elewacji i częstego mycia okien, zapychanie się filtrów w klimatyzatorach czy kurz dostający się do wnętrza pomieszczeń.

Dlatego dla osób i podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie tego typu nieutwardzonych powierzchni, Grupa CIECH, międzynarodowy koncern chemiczny z polskimi korzeniami, oferuje skuteczne i tanie rozwiązanie w postaci chlorku wapnia. Jest ono stosowane od lat w wielu krajach rozwiniętych – w Skandynawii, krajach alpejskich, Kanadzie czy USA.

Zastosowanie chlorku wapnia zapewnia długotrwałą ochronę dróg przed erozją nawierzchni, ogranicza tworzenie się wybojów i kolein oraz eliminuje pylenie. Redukuje ono koszt zakupu materiałów służących do wypełnienia i konserwacji dróg nawet o 80%, a koszty użycia sprzętu i siły roboczej – nawet o 50%. Przy regularnym stosowaniu zmniejsza także częstotliwość prac regeneracyjnych, nawet o 10 lat!

– To rozwiązanie, które jest w stanie pogodzić potrzeby mieszkańców w zakresie komfortu życia z możliwościami finansowymi miast, gmin, przedsiębiorstw czy osób fizycznych. Warto podkreślić, że zastosowanie chlorku wapnia jest bardziej opłacalne w porównaniu z innymi środkami służącymi do redukcji pyłów – np. emulsji olejowych czy wody. Chlorek wapnia jest również produktem przyjaznym dla środowiska naturalnego i przy odpowiednim użyciu nie ma negatywnego wpływu na rośliny i zwierzęta – mówi Hanna Giszter, dyrektor sprzedaży w Business Unit Soda w Grupie CIECH.

Grupa CIECH sprzedaje chlorek wapnia w postaci łatwo rozpuszczalnych w wodzie płatków, w workach polietylenowych o pojemności 25 kg lub workach typu „BIG BAG” o pojemności 1000 kg.

Czy wiesz, że...
Chlorek wapnia ma także inne zastosowania, m.in. doskonale sprawdza się w walce z oblodzeniem. Zimą produkt ten zapewnia nawet trzykrotnie dłuższy okres działania niż sól drogowa, szczególnie w temperaturach niższych niż minus sześć stopni. Według badań, w ciągu godziny roztwór wodny chlorku wapnia powoduje ubytek 10-cm warstwy śniegu, podczas gdy roztwór soli drogowej w tym samym czasie powoduje ubytek rzędu kilku milimetrów! W okresie zimowym Grupa CIECH sprzedaje kilkaset ton tego środka dziennie, a od kilku lat sprzedaż chlorku wapnia systematycznie rośnie. Chlorek wapnia produkowany jest w zakładach sodowych w Inowrocławiu.