Zamówienia złożone ostatnio na silniki GTF firmy Pratt & Whitney, szczególnie te przeznaczone dla rodzin samolotów Airbus A320neo oraz A220, potwierdzają rosnące znaczenie tej technologii w nowoczesnym lotnictwie.
Silniki PW1500G GTF, montowane wyłącznie w maszynach A220, cieszą się dużym zainteresowaniem – dobitnym przykładem jest decyzja PLL LOT o zakupie 40 nowych egzemplarzy z tym właśnie napędem.

Sporą rolę w realizacji tych kontraktów odgrywa usytuowany w Tajęcinie zakład MTU Aero Engines Polska, który produkuje i montuje strategiczne komponenty, takie jak łopatki kierujące i wirujące oraz elementy turbiny niskiego ciśnienia.
„Zamówienie na silniki GTF Pratt & Whitney to około 30% z ponad 400 tys. części, które zamierzamy w tym roku dostarczyć do naszych klientów. Jest to ważna część naszego przychodu,” mówi Jan Florian, prezes zarządu MTU Aero Engines Polska. „To zamówienie niewątpliwie umacnia naszą pozycję i potwierdza, że jesteśmy godnym zaufania partnerem biznesowym. Pokazuje ono też, że nasz zakład działa w przewidywalny i stabilny sposób, gotowy do realizacji dużych kontraktów bez konieczności reorganizacji. Ten rekordowy sukces podczas Paris Air Show to świadectwo zaufania rynku do naszej firmy i dowód na naszą mocną pozycję.”
Silniki GTF, dzięki zastosowaniu przekładni redukcyjnej, umożliwiającej niezależną pracę wentylatora i turbiny niskiego ciśnienia, stanowią przełom w zakresie efektywności paliwowej, ograniczenia emisji spalin i redukcji hałasu.
MTU Aero Engines, posiadając udział na poziomie 15–18% w programie GTF w zależności od modelu, odpowiada nie tylko za produkcję, ale również projektowanie kluczowych elementów, w tym wysokoobrotowej turbiny niskiego ciśnienia, stopni sprężarki wysokiego ciśnienia oraz uszczelnień szczotkowych.
Jak podkreśla firma, realizacja produkcji części do silnika A220 to wynik ścisłej współpracy pomiędzy różnymi działami, od projektowania po działania operacyjne, co podkreśla integracyjny i inżynieryjnie zaawansowany charakter całego przedsięwzięcia.
Dodatkowo, około jedna trzecia silników PW1100G-JM przeznaczonych dla A320neo montowana jest w zakładzie MTU w Monachium, co dowodzi skali zaangażowania przedsiębiorstwa w ten strategiczny program napędowy.



