W przemyśle różnica między firmą, która jedynie reaguje na problemy, a tą, która potrafi je przewidzieć i szybko im przeciwdziałać, coraz częściej zależy od… środka smarnego.
Odpowiednio dobrany olej lub smar potrafi nie tylko ograniczyć zużycie energii, ale też wydłużyć żywotność przekładni, sprężarek czy łożysk, co w praktyce oznacza realne oszczędności i mniej przestojów. Nie są to obietnice bez pokrycia.
W ostatnich latach inżynierowie Mobil pomogli m.in. producentowi ceramiki osiągnąć ponad 270 000 EUR oszczędności, a producentowi papieru ograniczyć o 12°C temperaturę pracy przekładni po zmianie środka smarnego1.
Takie historie potwierdzają, że inwestycja w wysokiej jakości syntetyczne oleje to decyzja o znaczeniu strategicznym.
Dlaczego jakość ma znaczenie?
Jak podkreśla Przemysław Szczepaniak, specjalista ds. środków smarnych z ExxonMobil, rosnące wymagania wobec efektywności energetycznej, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju sprawiają, że inżynierowie ds. utrzymania ruchu muszą myśleć nie tylko o bieżącej pracy urządzeń, lecz także o ich długofalowej wydajności. „Znaczenie ma nie tylko sam produkt, ale też wiedza i doświadczenie stojące za nim. Dlatego nasi inżynierowie często wspierają firmy przemysłowe w identyfikowaniu punktów, w których właściwy dobór środka smarnego może przynieść wymierne efekty, zarówno w postaci niższych kosztów eksploatacji, jak i większej niezawodności sprzętu”.
Dla przykładu, wysokiej jakości syntetyczny olej przekładniowy, taki jak seria Mobil SHC™ 600, może odgrywać wiodącą rolę w planach konserwacyjnych operatora, oferując istotne korzyści w kwestii ochrony. Dzięki wyjątkowej stabilności termicznej i stabilności utleniania oleje serii Mobil SHC 600 mogą być eksploatowane nawet sześciokrotnie dłużej niż porównywalne alternatywy na bazie olejów mineralnych, co znacząco przyczynia się do obniżenia wydatków, a także ilości utylizowanego oleju. Indywidualny zestaw modyfikatorów zapewnia zwiększoną ochronę komponentów, podczas gdy syntetyczne oleje bazowe wyróżniają się niższą trakcją (tarciem wewnętrznym), co może przekładać się na większą wydajność i niższe temperatury pracy.
Dowiedz się więcej o olejach syntetycznych z serii Mobil SHC 600
Ta zdolność do redukowania temperatur roboczych w przekładniach poddanych dużym obciążeniom może skutkować potencjalnymi oszczędnościami energii na poziomie 3,6% lub umożliwić zwiększenie wydajności sprzętu1.
Nawet w wysokich temperaturach, środki smarne serii Mobil SHC 600 zachowują relatywnie wysoką lepkość i grubość powłoki. Jednocześnie wykazują wyjątkowo niską płynność w niskich temperaturach, w tym podczas rozruchu. I co nie mniej ważne, produkty te zapewniają długotrwałą ochronę przed rdzą i korozją oraz dobre właściwości w zakresie oddzielania wody i uwalniania powietrza. Wszystkie te czynniki pomagają obniżyć wymagania konserwacyjne w szerokim zakresie zastosowań przekładni przemysłowych. To nie są korzyści wyłącznie teoretyczne, ponieważ zostały udowodnione w rzeczywistych warunkach pracy.
Korzyści sprawdzone w rzeczywistych warunkach
Producent ceramiki poszukiwał sposobów na ograniczenie zużycia energii w procesie produkcji. Współpracując z zespołem serwisowym, inżynierowie Mobil zarekomendowali zastosowanie syntetycznego oleju przekładniowego Mobil SHC™ Gear oraz wprowadzenie regularnych analiz oleju. Dzięki temu rozwiązaniu wydajność energetyczna testowanych przekładni wzrosła o 2,4%, co przełożyło się na roczne oszczędności energii w wysokości 272 000 EUR2.
U innego klienta, papierni specjalizującej się w produkcji tektury falistej, pojawił się problem bardzo wysokich temperatur w przekładni tekturnicy. Kontrola wykryła temperaturę roboczą na poziomie 96,5°C, która wywoływała utlenianie środka smarnego. Inżynierowie Mobil zalecili zmianę mineralnego oleju przekładniowego stosowanego w tekturnicy na syntetyczny środek smarny Mobil SHC 630, opracowany specjalnie z myślą o odporności na utlenianie i wydłużeniu okresu eksploatacji.

Na skutek tej zamiany temperatura przekładni spadła o 12°C, okresy pomiędzy wymianami oleju wydłużyły się nawet sześciokrotnie, a komponenty przekładni zaczęły wykazywać znacząco zredukowane zużycie i powstawanie wżerów. Dzięki udoskonalonemu współczynnikowi tarcia2 środka smarnego obniżono także zużycie energii.
Jak pokazują powyższe przykłady, wszystkie starania pomogły w bezpieczny i skuteczny sposób zwiększyć produktywność, chroniąc przed spadkiem wydajności. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa, kosztów energii oraz zrównoważonej działalności najprawdopodobniej stawać się będą coraz bardziej rygorystyczne. Dlatego specjaliści ds. utrzymania ruchu powinni uwzględnić w swoich planach serwisowych syntetyczne oleje przekładniowe, takie jak Mobil SHC 600. To rozwiązanie, które łączy wysoką odporność na obciążenia, stabilność w ekstremalnych temperaturach oraz potwierdzoną skuteczność w rzeczywistych warunkach.

- Niniejszy dowód osiągniętych korzyści opiera się na doświadczeniach jednego klienta. Rzeczywiste wyniki mogą być inne w zależności od rodzaju urządzenia i jego konserwacji, warunków eksploatacji i środowiska pracy oraz wcześniej stosowanego środka smarnego. ↩︎
- Efektywność energetyczna odnosi się wyłącznie do działania oleju Mobil SHC™ 634 w porównaniu z olejem Mobilgear™ 600 XP 460 o tej samej klasie lepkości stosowanym jako olej obiegowy i przekładniowy. Zastosowana tu technologia umożliwia podniesienie sprawności energetycznej nawet o 3,6% w porównaniu do wartości referencyjnych przy testach w przekładni ślimakowej w kontrolowanych warunkach. Poprawa efektywności będzie różnić się w zależności od warunków eksploatacji oraz zastosowania. Należy zawsze zapoznać się z instrukcją obsługi sprzętu. ↩︎



