Spino.pl: frezarka z sąsiedztwa – portal kooperacji dla branży metalowej
W dzisiejszych czasach dostęp do najróżniejszych usług i maszyn jest właściwie nieograniczony. Wyszukiwarki internetowe zalewają nas morzem wyników, kiedy wpiszemy w nie krótkie hasło. Ale jak znaleźć konkretną usługę w pobliżu naszej firmy albo gdzie wynająć określonego typu maszynę bez tracenia cennych godzin na przeszukiwanie – często zupełnie przypadkowych – podpowiedzi, jakie znajdziemy np. za pośrednictwem Google?
Przypuśćmy, że szukamy firmy oferującej usługi wykonywane za pomocą frezarki bramowej, najlepiej w okolicach Warszawy. Albo firmy zajmującej się relokacją w województwie podkarpackim. Lub prowadzimy firmę w Łodzi, a do realizacji ważnego zamówienia potrzebny nam będzie piec próżniowy. A może sami mamy wolne moce przerobowe i sprzęt, który możemy udostępnić? Pomocny może się okazać serwis informatyczny Spino.pl, który powstał, aby skomunikować ze sobą firmy funkcjonujące w przemyśle metalowym, obróbkowym, tworzyw sztucznych i szukające konkretnych usług bądź też je oferujące.
Serwis jest dzieckiem spółki Spino, która powstała w 2014 r. właśnie w celu realizacji projektu Spino.pl. Jak wyjaśnia Janusz Wyderka, współtwórca serwisu, pomysł wyniknął z braku możliwości bieżącej kooperacyjnej wymiany informacji pomiędzy firmami działającymi w branży metalowo-maszynowo-tworzywowej, a założeniem twórców było skumulowanie informacji dostępnych na setkach stron w jednym miejscu. „Ponad 20-letnie doświadczenie zawodowe i napotykane w tym okresie problemy związane z dotarciem do kooperacji, a więc informacji typu: kto, w jakim zakresie dysponuje parkiem maszynowym, poszukiwaną usługą, rodzajem wsparcia produkcji, profilem produkcji oraz oferowanymi towarami, takimi jak maszyny i urządzenia, komponenty, materiały czy narzędzia, sprawiły, że zaczęliśmy się zastanawiać, jak można temu zaradzić”.
System skierowany jest do dostawców materiałów produkcyjnych, materiałów eksploatacyjnych, komponentów produkcyjnych, narzędzi, maszyn i urządzeń. Przede wszystkim dotyczy firm świadczących usługi i działających w ramach kooperacji. Szczególnie w tym zakresie brakowało narzędzia do bieżącej wymiany informacji. Mogą z niego skorzystać posiadacze maszyn obróbczych z parkiem maszynowym, świadczący usługi utrzymania ruchu (naprawy, remonty, modernizacje, utrzymanie ruchu), producenci oprzyrządowania (np. form, tłoczników), firmy szkoleniowe, certyfikujące i wszelkie inne związane z funkcjonowaniem współczesnego przedsiębiorstwa w wymienionej branży.
Działalność portalu zainaugurowano niedawno, bo w zeszłym roku, ale zaglądając na stronę, już można zauważyć, że projekt nabiera tempa. Jak do tej pory do bazy serwisu zapisało się około 120 firm. „Po dokonaniu rejestracji system udostępnia bezterminowy nieodpłatny startowy poziom konta. Aktualnie trwa okres promocyjny i korzystanie w pełnym zakresie jest bezpłatne” – tłumaczy Janusz Wyderka.
Rzeczywiście, aby korzystać z pełni możliwości portalu, należy założyć na nim konto, ale w pewnym zakresie można z niego korzystać również bez logowania. W połowie marca 2017 r. uruchomiono bowiem dodatkową funkcjonalność „Szukaj”, dzięki której bez konieczności logowania otrzymuje się dostęp do profilów firm aktualnie zamieszczających w serwisie aktywne oferty (czyli oferujących swoje bieżące możliwości usługowo-towarowe). Możliwe jest również wyszukiwanie poprzez dostępne menu łącznie z wyszukiwaniem parametrycznym.
Jak przekonuje Janusz Wyderka, warto się jednak zarejestrować, gdyż użytkownicy zalogowani mają do dyspozycji znacznie większe możliwości, takie jak zapis ustawień i śledzenie-poszukiwanie dopasowania w czasie, wyszukiwanie poddostawcy w określonej maksymalnej odległości od własnej lokalizacji, możliwe wskazanie wielkości szukanego podmiotu (zatrudniony personel), sprawdzenie, jakie posiada systemy zarządzania, czy jest producentem, czy handlowcem, jaki dodatkowy rodzaj usługi poza dostawą świadczy. Ponadto zalogowany użytkownik otrzymuje m.in. możliwość poszukiwania z zaznaczeniem takich cech dostępności jak „od ręki” czy „planowana”.
Przeszukiwanie można zacząć od ogólnych wyników, a więc po kliknięciu w przycisk „Szukaj” otrzymujemy listę wszystkich firm z aktywnymi pozycjami ofert. Dodatkowo możemy zawęzić obszar poszukiwań, wybierając z menu parametrów konkretną maszynę lub usługę. Po jej wybraniu system dopyta nas jeszcze o szczegóły, podsuwając przykłady konkretnych rozwiązań zapisanych w bazie.
Spino.pl oferuje wiele dodatkowych udogodnień, które ułatwiają poruszanie się po serwisie i sprawne odnalezienie interesującej nas oferty. „Z tych najbardziej przydatnych mógłbym wymienić: pełną bieżącą osobistą kontrolę własnego profilu, np. możliwość aktywacji i dezaktywacji pozycji, jeśli okresowo jest nieaktualna (np. zajęta maszyna), administracyjne uzupełnianie na bieżąco menu o dodatkowe kategorie ofert, które nie zostały zawarte w menu systemu (indywidualne potrzeby użytkowników), możliwe tworzenie zapytań złożonych – pełna lub częściowa technologia, powiadamianie e-mailowe o zaistniałym dopasowaniu” – przekonuje współwłaściciel serwisu.
Wpisując w dowolną wyszukiwarkę internetową nazwę poszukiwanej przez nas maszyny bądź usługi, musimy się liczyć z tym, że w odpowiedzi otrzymamy setki mniej i bardziej pasujących rozwiązań, na których selekcję będziemy musieli poświęcić tak cenny dla wszystkich przedsiębiorców czas.
Jeśli jesteśmy zarejestrowanymi użytkownikami Spino.pl, możemy sprecyzować kryteria wyszukiwania, kierując się ogromną liczbą kategorii takich jak usługa, materiał, osiągi maszyny, odległość (możemy np. zawęzić obszar poszukiwania do kilku kilometrów) – już teraz jest ich około 600, a twórcy serwisu stale wprowadzają nowe
System za każdym razem wyszuka nam tylko te propozycje, które spełniają wszystkie parametry. „Sami decydujemy, które parametry są niezbędne, i tak ustawiane jest pierwotne zapytanie w wypadku wielokrotnego dopasowania – na bieżąco możliwe jest uzupełnianie o kolejne parametry” – tłumaczy Janusz Wyderka.
Korzystając z portalu, możemy więc znaleźć maszynę z uwzględnieniem nawet najbardziej precyzyjnych kryteriów, o ile oczywiście została ona zgłoszona do bazy. Na bieżąco możemy modyfikować swoje zapytanie, zarówno dodając nowe kryteria, jak i usuwając już istniejące. Dzięki temu możemy np. znaleźć firmę, która zrealizuje cały wymagany przez nas proces, a nie tylko jego poszczególne etapy
Twórcy portalu starają się na bieżąco reagować na potrzeby rynku i uwzględniać wskazówki jego użytkowników. „Po spostrzeżeniach obecnie zarejestrowanych zdecydowaliśmy o podjęciu prac mających na celu zwiększenie intuicyjności tworzenia oferty i dostępu do dopasowań. Wstawione zostały przykładowo interaktywne podpowiedzi jako jeden z elementów doskonalenia. Ponadto w planach jest poprawa sposobu zakładania zapytań i budowy systemu wsparcia dla użytkownika” – mówi Janusz Wyderka. „Podczas tworzenia systemu nagromadzone zostało bardzo wiele koncepcji i możliwości dalszego rozwoju. Kolejne to sugestie i wskazówki aktualnych użytkowników. Nie wszystko zostało wdrożone na etapie startowym – nowe funkcjonalności są wdrażane sukcesywnie” – podsumowuje.