Producent opon Goodyear tworzy inteligentne przedsiębiorstwo
Czy uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja pomagają w sprostaniu nowym wymaganiom biznesowym? Jakie korzyści niesie zastosowanie cyfrowej platformy biznesowej SAP S/4HANA? Jeden z czołowych producentów opon na świecie – Goodyear – tworzy inteligentne przedsiębiorstwo przy wsparciu narzędzi SAP.
Z raportu 2020 State of Enterprise Machine Learning wynika, że obniżenie kosztów jest jednym z punktów, który nabiera na znaczeniu wraz z rozwojem firmy – twierdzi tak 38 proc. badanych. Natomiast w Artificial Intelligence Index Report 2019 58 proc. ankietowanych dużych przedsiębiorstw deklaruje, że korzysta ze sztucznej inteligencji w co najmniej jednej z wykonywanych funkcji. Obie te kwestie są ze sobą sprzężone – zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w przedsiębiorstwie przyczynia się do optymalizacji kosztów.
Goodyear ewoluuje cyfrowo
Trzeci pod względem wielkości światowy producent opon Goodyear przy wsparciu narzędzi od SAP tworzy inteligentne przedsiębiorstwo. Dotychczas marka korzystała z odrębnych systemów ERP w poszczególnych regionach, których celem było wspieranie własnych jednostek biznesowych, jednak marka zdecydowała się na przejście na platformę SAP S/4HANA.
Pracujemy w 52 fabrykach rozmieszczonych na terenie 22 krajów. Narzędzia od SAP pomagają nam w scentralizowaniu naszej wewnętrznej struktury wsparcia, zharmonizowaniu architektury aplikacji w każdym z naszych zakładów produkcyjnych. SAP także zapewnia nam pomoc w zdefiniowaniu oraz ułożeniu strategicznych działań, by Goodyear dążyło w kierunku inteligentnego przedsiębiorstwa – Horst Ebert, wiceprezes Global IT z Goodyear
Jednym z czynników, dla których twórca takich brandów jak Dębica, Goodyear, Dunlop, Fulda i Sava zdecydował się na ujednolicenie wewnętrznych narzędzi jest zapowiedziane przez SAP wygaszenie wsparcia dla SAP ERP Central Component do 2025 r. – platformy, z której dotychczas korzystali. Nowe rozwiązania torują przed Goodyear’em wizję inteligentnego przedsiębiorstwa, które sprawnie odpowiada na potrzeby biznesowe i rynkowe.
Wizja lepszego jutra
Marka Goodyear oceniła możliwości i korzyści, które osiągnie po wprowadzeniu SAP S/4HANA, po czym zdecydowała się na podjęcie odpowiednich kroków. Pierwsze z narzędzi wprowadzonych w struktury firmy dotyczą kwestii finansowych. Już w 2019 r. marka wdrożyła podstawy techniczne, a obecnie system jest przystosowywany do przejęcia nowych procesów. Dzięki temu rozwiązaniu Goodyear wprowadza globalne standardy i jednocześnie uzyskuje wgląd w dane finansowe w czasie rzeczywistym.
W kwestii wdrożenia nowego systemu zdecydowaliśmy się na zastosowanie podejścia hybrydowego – ponieważ w strukturach Goodyear wykorzystujemy wiele systemów ERP – często jest to uzależnione od zróżnicowań na rynkach, które wynika z odmiennego położenia geograficznego. Pierwszym wdrożeniem w obrębie całej organizacji, którego się podjęliśmy, była implementacja funkcjonalności dotyczących finansów na platformie S/4HANA. Chcieliśmy ten proces zglobalizować i ujednolicić. Jednak nie przenosimy wszystkich naszych procesów biznesowych do jednego poziomu, a raczej dokonujemy konwersji danych wykorzystywanych przez nas w dotychczasowych systemach ERP – Horst Ebert, wiceprezes Global IT z Goodyear
System finansowy, to zaledwie początek cyfrowej ewolucji marki Goodyear. Producent opon planuje wprowadzić jak najwięcej rozwiązań chmurowych w strukturach swojej organizacji, by usprawnić procesy biznesowe, ujednolicić standardy i procedury, by zapewnić większą elastyczność i przejrzystość działań.
Aktualnie Goodyear korzysta ze wsparcia SAP w zakresie zarządzania i monitorowania finansów, jednak na ten rok planowane jest także wdrożenie wsparcia w zakresie scentralizowanych zakupów. Marka jest zainteresowana także SAP Analytics Cloud, by wykonywać analizy w czasie rzeczywistym i usprawnić proces planowania. Ponadto rozwiązania SAP Success Factors, SAP Concur, SAP Fieldglass również są integrowane przez Goodyear, a zapotrzebowanie na takie narzędzia jest w trakcie wewnętrznej oceny.
Rozwiązania te nie są wdrażane w chmurze publicznej, a w Enterprise Cloud – wewnętrznej chmurze korporacyjnej. Takie działanie pozwala na skoncentrowaniu się na wewnętrznych możliwościach usprawnienia kluczowych dla firmy procesów, oddając zakres zarządzania platformą dostawcy, czyli marce SAP.
Narzędzia, które dają więcej
Po zaimplementowaniu rozwiązania dostępność do informacji okazała się niesamowita. Po raz pierwszy w historii możemy korzystać z porównywalnych danych z całego świata z pełną przejrzystością szczegółów nawet najniższego szczebla. Nasi specjaliści finansowi nie muszą już podejmować decyzji na podstawie raportów z przeszłości. Dziś dane o tym co dzieje się w branży, otrzymują w czasie rzeczywistym. Pozwala im to na podejmowanie lepszych decyzji popartych najświeższymi informacjami. Co więcej, precyzja systemu finansowego jest naprawdę imponująca. Do nowego systemu wprowadziliśmy 5 mld rekordów pozycji dziennika uniwersalnego, a różnica zaokrągleń wyniosła zero – Horst Ebert, wiceprezes Global IT z Goodyear
Wdrożenie jakichkolwiek dostępnych cyfrowych rozwiązań mija się z celem. Jednak wprowadzenie narzędzi odpowiadających na potrzeby przedsiębiorstwa może przynieść szereg korzyści, które następnie przełożą się na osiągane wyniki. Jednym z najważniejszych czynników do zaplanowania wdrożenia odpowiedniego systemu jest dobre rozumienie.
Dzięki pełnemu przyswojeniu funkcji narzędzia, można w pełni wykorzystać jego potencjał. Zaś na etapie implementacji konieczne jest wsparcie kadry zarządzającej i przygotowanie pracowników do korzystania z nowego systemu. Wewnętrzne wyszkolenie specjalistów IT zapewnia przedsiębiorstwu pewność, że inteligentne rozwiązanie, z którego korzystają, jest eksploatowane w 100 procentach i zapewnia maksymalny zysk.