W Rybniku może wkrótce powstać obiekt, który stanie się jednym z ważniejszych punktów na kolejowej mapie Europy. Alstom podpisał list intencyjny z DB Cargo Polska w sprawie utworzenia nowoczesnego centrum serwisowego lokomotyw. Inwestycja ma szansę uzupełnić kompetencje istniejącego już zakładu w Toruniu, gdzie serwisowane są lokomotywy Traxx, i tym samym znacząco wzmocnić zdolności obsługowe firmy w Polsce.

Nie chodzi tu jedynie o kolejny punkt techniczny na mapie – to odpowiedź na wyraźnie rosnące zapotrzebowanie rynku na kompleksowe usługi utrzymania floty, które stają się podstawą niezawodności w coraz intensywniej rozwijającym się transporcie intermodalnym.

Wystarczy przyjrzeć się twardym danym: w ciągu ostatnich dwóch lat Alstom zakontraktował z polskimi przewoźnikami dostawę aż 61 lokomotyw Traxx Universal trzeciej generacji. To oznacza, że w nadchodzących latach po polskich torach, a także na korytarzu wschodnim, będzie kursować coraz więcej pojazdów wymagających regularnego i wyspecjalizowanego utrzymania. Od 2000 roku na świecie włączono do eksploatacji ponad 6 tysięcy lokomotyw Alstom, a obecnie firma zapewnia serwis dla ponad 2 450 maszyn, w tym ponad 600 wielosystemowych Traxx, zdolnych do pracy zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Pojazdy rocznie pokonują łącznie ponad 300 milionów kilometrów w 20 krajach Europy, stając się żywym dowodem na to, jak technologia i modułowa konstrukcja przekładają się na wydajność i niskoemisyjny transport.

W Polsce Alstom zatrudnia dziś ponad 4,7 tys. osób, co jasno pokazuje, że rozwój infrastruktury serwisowej nie jest tylko technologiczną koniecznością, ale także czynnikiem wspierającym gospodarkę i lokalny rynek pracy. Nowe centrum w Rybniku może być inwestycją, która nie tylko podniesie standard utrzymania lokomotyw, ale i wpisze się w szerszy trend transformacji transportu kolejowego – od niezawodności technicznej po odpowiedzialność środowiskową.

„Rozwiązania Alstom od wielu lat wspierają operatorów kolejowych w realizacji ich strategicznych celów, przyczyniając się do rozwoju zrównoważonej i niskoemisyjnej Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Przewoźnicy w regionie coraz bardziej inwestują w nowoczesny, energooszczędny tabor. To z kolei przekłada się na rosnące zapotrzebowanie na kompleksowe rozwiązania serwisowe. Alstom aktywnie odpowiada na te potrzeby, oferując klientom wsparcie techniczne” – podkreśla Beata Rusinowicz, dyrektor zarządzająca Alstom w Polsce.

„– „List, który podpisaliśmy dziś z firmą Alstom, to zapowiedź silnej, międzynarodowej współpracy. Współpracy, która zawiązuje się tu – w Polsce. Znaczenie naszego kraju na kolejowej mapie Europy sukcesywnie wzrasta – nieprzypadkowo list intencyjny podpisaliśmy na targach TRAKO, gdzie celebrujemy m.in. polskie rozwiązania taborowe i technologię, która zmienia kształt i kierunek rozwoju kolei. Nasz rybnicki zakład produkcyjno-naprawczy jest jednym z najnowocześniejszych w tej części Europy, a jego atrakcyjna lokalizacja gwarantuje optymalne warunki dla utrzymania i przeglądów produkowanych przez Alstom lokomotyw TRAXX” – deklaruje Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska.

Fot. Alstom