CKK Jordanki, czyli najnowocześniejsza sala koncertowa w Polsce
Toruń wzbogacił się o jedną z najnowocześniejszych sal koncertowych w Polsce.
Generalnym Wykonawcą, wartej 157, 97 mln zł (brutto) inwestycji jest konsorcjum: Mostostal Warszawa (Lider) – Acciona Infrastruktura (Partner). Uroczyste otwarcie zainaugurował koncert Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.
Centrum Kulturalno-Kongresowe na Jordankach w Toruniu zbudowano według projektu światowej sławy architekta – Fernando Menisa. Hiszpański projektant przyznał, że przy jego tworzeniu inspirował się gotycką architekturą Torunia, wpisanego na listę Dziedzictwa Kulturowego Unesco. Projektant wpisał nowoczesny obiekt z betonu i cegły w wiekową zabudowę miasta. Realizacja tego wyjątkowego przedsięwzięcia zajęła Mostostalowi Warszawa ponad dwa lata, a zakończona inwestycja ma szansę zapisać się w historii polskiej architektury jako najnowocześniejsza sala koncertowa w naszym kraju.
Oficjalnie otwarte!
Uroczystemu otwarciu Jordanek, które odbyło się 12 grudnia br., towarzyszył koncert Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Pod dyrekcją Jacka Błaszczyka wykonała ona IX Symfonię d-moll op. 21 Ludwika van Beethovena i specjalnie skomponowany na tę okazję utwór Piotra Mossa – Hommage a Toruń. Wydarzenie zgromadziło w Toruniu wielu honorowych gości. Przybył wicepremier prof. Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego. Obecny był projektant sali Fernando Menis. Z Nawarry przyjechał Konsul Honorowy Rzeczypospolitej Polskiej Angel Tellechea Goyena. Nie zabrakło przedstawicieli miast partnerskich Torunia, parlamentarzystów, samorządowców oraz wielu gości z ogólnopolskich i regionalnych instytucji kultury i nauki. Obecni byli także wykonawcy obiektu i osoby nadzorujące przebieg inwestycji.
Andrzej Goławski Prezes Zarządu Mostostalu Warszawa, odbierając z rąk Prezydenta Miasta Torunia specjalne podziękowania dla generalnego wykonawcy inwestycji –podziękował w imieniu konsorcjum wszystkim zaangażowanym w budowę Centrum: między innymi Prezydentowi Miasta Torunia – Michałowi Zaleskiemu, Marszałkowi województwa kujawsko pomorskiego – Piotrowi Całbeckiemu i Prezesowi CKK Jordanki Grzegorzowi Grabowskiemu oraz pracownikom Mostostal Warszawa zaangażowanym w realizację inwestycji – w szczególności: Arkadiuszowi Bińkowi, Dyrektorowi Kontraktu i Robertowi Kiezikowi, Kierownikowi Budowy.
„W każdym większym mieście Polski znajduje się obiekt wybudowany przez Mostostal Warszawa, który służy mieszkańcom i turystom, ale również wpisuje się w jego wyjątkowy charakter. Patrząc na Centrum Kulturalno-Kongresowe na Jordankach, jestem dumny i szczęśliwy, że wnosimy swój wkład również w rozwój Torunia. To kolejna inwestycja Mostostalu Warszawa, po Centrum Sportowym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Collegium Humanisticum czy Centrum Optyki Kwantowej, w tym przepięknym mieście. A dla nas wielka satysfakcja i powód do dumy!” – powiedział podczas uroczystości Andrzej Goławski, Prezes Zarządu Mostostal Warszawa.
Najnowocześniejsza sala koncertowa w Polsce
Centrum Koncertowe w Toruniu ma sześć kondygnacji i około 22 tys. m² powierzchni.
W jego wnętrzu znajdują się: sala ze sceną i kanałem dla orkiestry, widownia na 880 miejsc i scena plenerowa na 300 miejsc, a także pomieszczenia techniczne, administracyjne i socjalne. To koncepcja surowej betonowo-ceglanej sali, która częściowo zanurzona jest pod ziemią. Głównym założeniem projektu było stworzenie wielofunkcyjnego obiektu, który pozwoli na organizację różnorodnych wydarzeń: koncertów symfonicznych, jak i popowych, widowisk teatralnych, a także targów oraz pokazów mody.
Niespotykane rozwiązania
Przy budowie Centrum Kulturalno-Kongresowego zastosowano wiele niespotykanych dotąd w Polsce rozwiązań. Jednym z nich jest technologia wyłożenia fasady obiektu tzw. PIKADO. Pikado powstaje w ten sposób, że na jednej stronie szalunku przyklejana jest połamana i chaotycznie ułożona cegła. Między jego drugą stroną a cegłą wlewany jest beton, który wypełnia wszystkie szczeliny. Po utwardzeniu materiału betonowa powierzchnia jest skuwana w taki sposób, aby jak najmocniej ją odsłonić. Architekt chciał tym zabiegiem nawiązać do gotyckiej starówki Torunia. Ponadto – oprócz funkcji estetycznej – pikado stanowi istotny element akustyki budynku. Ciekawym rozwiązaniem jest również mobilna ściana pomiędzy dużą salą koncertową, a salą kameralną, która jest najwyższą ruchomą przegrodą w Polsce.