Wykonawcy dróg konsekwentnie wybierają asfalt [RAPORT]
Fot: awesomecontent / freepik

Wykonawcy dróg konsekwentnie wybierają asfalt [RAPORT]

23/07/2022
Źródło informacji: PSWNA
Kategoria: Budownictwo

Spośród 49 inwestycji realizowanych od lipca 2019 roku w formule Projektuj i buduj w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, aż w 36 przypadkach wykonawcy postawili na technologię asfaltową. Przy trzech realizacjach wybrano technologię betonową, a w pozostałych decyzja o wyborze technologii jeszcze nie zapadła.

Od 2019 roku na kontraktach realizowanych w systemie Projektuj i buduj, GDDKiA pozostawia wykonawcom elastyczną i komfortową możliwość wyboru rodzaju konstrukcji nawierzchni – asfaltowej lub betonowej. Najważniejsza dla organu jest jakość wykonania drogi, co jest skrupulatnie monitorowane w laboratoriach Dyrekcji. Z najnowszego zestawienia GDDKiA (ostatnie zestawienie pojawiło się w lipcu 2021 r. – przyp.) ponownie wynika, że rynek wykonawców dobitnie wskazuje na przewagę technologii asfaltowej nad betonową.

W ponad 90% inwestycji, na które GDDKiA do 5 kwietnia 2022 r. podpisała umowy, wykonawcy wybrali nawierzchnię asfaltową. Chodzi m.in. o trzy odcinki drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim, cztery odcinki S6 w woj. pomorskim (dwa w ramach Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej i dwa między węzłami Skórowo a Bożepole Wielkie). Nawierzchnię asfaltową wybrali również wykonawcy realizujący drogę ekspresową S19 w woj. podlaskim, lubelskim i podkarpackim. Chodzi m.in. o odcinki Białystok Południe – Ploski (woj. podlaskie), Lubartów Północ – Lublin Rudnik (woj. lubelskie) czy Miejsce Piastowe – Dukla (woj. podkarpackie).

– Nawierzchnie asfaltowe raz jeszcze potwierdziły dominację na polskim rynku drogowym. Wybór tej technologii przez ponad 90% firm wykonawczych realizujących inwestycje w formule Projektuj i buduj w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r. jest tego najlepszym dowodem. Wykonawcy doceniają liczne zalety takiej technologii np. szybkość realizacji, trwałość, funkcjonalność, bezpieczeństwo w użytkowaniu czy niższy poziom emitowanego hałasu. Nie bez znaczenia jest też to, że drogi asfaltowe są coraz bardziej ekologiczne. Obecnie może być ona całkowicie poddana recyklingowi, a sama produkcja nawierzchni, dzięki zastosowaniu nowych technologii, pozostawia coraz mniejszy ślad węglowy – mówi Andrzej Wyszyński, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Nawierzchni Asfaltowych.

PSWNA_infografika