Zautomatyzowana produkcja aluminiowych ram rowerowych w podkarpackim AG Motors

Zautomatyzowana produkcja aluminiowych ram rowerowych w podkarpackim AG Motors

20/08/2019

AG Motors zrealizowało na Podkarpaciu dwie istotne inwestycje, które przyczynią się do przełomu w branży rowerowej zarówno w Polsce, jak i w Europie. Akredytowane Centrum Badawczo-Rozwojowe (CBR) oraz zrobotyzowana produkcja ram rowerowych warte są łącznie ponad 40 mln zł. Otwarte 7 sierpnia inwestycje wpisują się w wizję przemysłu 4.0 i powstały przy współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą, Instytutem Metalurgii Inżynierii Materiałowej PAN oraz Politechniką Rzeszowską.

Przemysł rowerowy 4.0
AG Motors jest inteligentną, zrobotyzowaną fabryką, która integruje ze sobą świat maszyn przemysłowych, wykorzystywanych do produkcji aluminiowych ram rowerowych i komponentów kompozytowych, ze światem cyfrowym. To połączenie produkcji z doświadczeniem IT oraz sprzężenie wszystkich niezbędnych sektorów, koniecznych do stworzenia i dostarczenia innowacyjnego produktu: od zaopatrzenia, przez projektowanie i produkcję, po transport. Dzięki takim działaniom firma posiada duży potencjał innowacyjny, a tym samym osiąga przewagę nad konkurencją, tworząc na potrzeby polskiego i europejskiego rynku rowerowego konkurencyjne cenowo produkty wysokiej jakości.

Technologia produkcji ram na zautomatyzowanych liniach to innowacja na skalę światową. W tym momencie jesteśmy pierwszą w Polsce, a drugą w Europie fabryką, która będzie tworzyć aluminiowe ramy rowerowe i komponenty kompozytowe. To niezwykle ważny moment dla całej branży rowerowej, bowiem inwestycja ta w istotny sposób pozwala skrócić proces produkcji roweru. Do tej pory ramy rowerowe produkowane były poza Europą. Nasz park maszynowy pozwala na wyprodukowanie ramy w całości w jednym nieprzerwanym procesie spawalniczym. Automatyzacja daje możliwość wprowadzenia powtarzalności, tempa produkcji oraz przede wszystkim wysokiej jakości produktu finalnego. Tworząc produkty w Polsce mamy pełną kontrolę zarówno nad jakością materiału i technologii, jak i nad samym procesem produkcyjnym. To ogromny krok w tworzeniu jak najwyższej jakości ram rowerowych. Ta zmiana daje nam również wpływ na czas realizacji zamówień dla naszych klientów oraz stabilność cen” – powiedział Wiesław Marek, prezes zarządu AG Motors.

Innowacyjne projektowanie
Zespół projektowy stanowi grupa fachowców działających w dziedzinach takich jak m.in.: modelowanie 3D, analiza MES, projektowanie konstrukcji i urządzeń, sztuka użytkowa i grafika produktowa. Wspierany przez nowoczesne programy do zarządzania projektami oraz najbardziej zaawansowane zaplecze IT zapewnia szybką realizację zadań. Najważniejszym projektem tworzonym przez specjalistów AG Motors jest nowatorska konstrukcja ramy rowerowej, która w całości będzie produkowana w Polsce.

Fot. AG Motors / Poziome zmęczenie ramy

Fot. AG Motors / Poziome zmęczenie ramy

Zautomatyzowana produkcja
Produkcja pozwala skutecznie wdrażać założenia opracowane przez projektantów i konstruktorów w Centrum Badawczo-Rozwojowym. Dzięki wykorzystaniu technologii haptycznej, czyli mechanicznego komunikowania się z użytkownikami za pomocą zmysłu dotyku przy użyciu zmieniających się sił, wibracji i ruchów, inżynierowie uzyskują pełną komunikację człowieka z maszyną, w wyniku czego możliwe jest wytworzenie dowolnego kształtu. To niezwykle ważny proces w samej produkcji, ponieważ dzięki niemu fabrykę opuszczają ramy rowerowe, charakteryzujące się dokładnością wykonania i powtarzalnością.

Zautomatyzowana linia produkcyjna i nowoczesny park maszynowy są w stanie osiągać niezwykle dużą wydajność w ciągu doby, nie tylko jeśli chodzi o produkcję ram, ale również o pozostałe elementy takie jak np. obręcze kół rowerowych. W ciągu doby jesteśmy w stanie wyprodukować ponad 4.000 szt. obręczy. To niezwykle ważne parametry w przypadku produkcji na skalę masową, którą rozpoczyna AG Motors” – podkreśla Wiesław Marek, prezes zarządu AG Motors.

Plany na przyszłość
AG Motors rozpoczyna działania dla branży rowerowej na skalę masową. W przyszłości zrobotyzowaną fabrykę opuszczać będą kolejne komponenty rowerowe, takie jak wsporniki siodełek czy kierownice. Obecnie trwają prace nad wdrożeniem do masowej produkcji ram kompozytowych.

AG Motors, jako jedyna firma w Europie, do produkcji ram wykorzystuje w pełni zautomatyzowane stanowiska spawalnicze. Uruchomiona w ramach inwestycji zrobotyzowana produkcja ram rowerowych pozwoli równolegle produkować 6 ram różnego typu. Oznacza to, że w ciągu doby fabrykę opuści nawet do 1,5 tys. sztuk ram rowerowych, co w skali roku daje potencjał produkcyjny ponad 400 tys. sztuk. Produkowane ramy docelowo mają trafiać na dynamicznie rozwijające się rynki europejskie.