Współpraca pomiędzy Wojskową Akademią Techniczną (WAT) a firmą Honeywell to przykład inicjatywy łączącej środowisko akademickie z przemysłem w obszarze nowoczesnych technologii, w tym lotnictwa, systemów obronnych i cyfrowych. Projekt, który zakłada m.in. wspólne badania, staże dla studentów oraz możliwość wspólnego nadzorowania prac dyplomowych, wpisuje się w szerszy europejski trend wzmacniania powiązań nauki i przemysłu w kontekście rosnącego zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę inżynierską oraz dynamicznych zmian technologicznych.

Jak czytamy w komunikacie, inicjatywa zakłada konkretne formy współpracy: realizację wspólnych projektów badawczo-rozwojowych, organizację warsztatów, seminariów i hackathonów, jak również wzajemny dostęp do infrastruktury edukacyjno-badawczej. Jej centralnym elementem jest uruchomienie programu stażowego, który ma umożliwić studentom i absolwentom WAT pracę nad realnymi projektami technologicznymi w strukturach Honeywell, przy jednoczesnym zaangażowaniu kadry inżynierskiej firmy w proces dydaktyczny uczelni. Współpraca ma koncentrować się na takich obszarach jak systemy radarowe, komunikacja i nawigacja, precyzyjne technologie pomiarowe, sztuczna inteligencja, kryptografia, transformacja energetyczna i zrównoważony rozwój.

Trzeba zaznaczyć, że choć deklaracje obu stron sugerują ambicje długofalowe i strategiczne, sama forma współpracy – jak dotąd – jest obecnie na poziomie wstępnym.

Podczas spotkania obu podmiotów, Anna Szewczyk, dyrektorka ds. inżynierii w Honeywell, stwierdziła:

Nasza współpraca z WAT to nie tylko inwestycja w rozwój technologiczny, ale także ważny krok we wspieraniu młodych talentów

fot. Katarzyna Puciłowska / WAT

Na tle innych europejskich modeli współpracy uczelni z przemysłem, porozumienie Honeywell–WAT wpisuje się raczej w standardowy, rozwojowy schemat, niż w pełni rozwinięte partnerstwo strategiczne. Przykładowo, brytyjski Rolls-Royce od wielu lat prowadzi sieć University Technology Centres, które działają przy najlepszych uczelniach (Oxford, Nottingham, Imperial College). Każde centrum jest zorientowane na konkretne technologie (np. materiały kompozytowe, aerodynamika), a ich działalność przekłada się bezpośrednio na innowacje wdrażane przez przemysł. Współprace te są intensywnie finansowane i instytucjonalnie zakorzenione.

Z kolei Airbus prowadzi rozbudowane programy wspólne z TU Delft (Holandia), TU München (Niemcy) czy ISAE-SUPAERO (Francja), które obejmują nie tylko prace dyplomowe i doktoraty, ale też dedykowane zespoły badawcze, wspólną infrastrukturę i projekty finansowane z programów unijnych (np. Horizon Europe). W Szwecji firma Saab i Linköping University od lat tworzą zintegrowany model, w którym inżynierowie i naukowcy wspólnie realizują projekty o znaczeniu strategicznym dla sektora obronnego, korzystając z tego samego zaplecza laboratoryjnego.

Na tle tych przykładów, inicjatywa Honeywell–WAT może być traktowana jako pierwszy etap potencjalnie szerszego partnerstwa. Ważne będzie, czy zostanie ona rozbudowana o trwałe mechanizmy współpracy, rzeczywiste wspólne zespoły badawcze oraz powtarzalne, mierzalne rezultaty. Jeśli tak się stanie, projekt może pozytywnie wpłynąć na lokalny ekosystem innowacji i przyczynić się do zwiększenia praktycznego wymiaru kształcenia inżynierów w Polsce.

Kooperacja obu podmiotów z pewnością ma duży potencjał, ale – jak w przypadku każdej inicjatywy z obszaru nauka–biznes – jej sukces zależy od długofalowego zaangażowania, przejrzystości celów oraz mierzalnych rezultatów, a nie tylko deklaracji i symbolicznych gestów.

Współpraca między obiema organizacjami została ratyfikowana przez rektora-komendanta WAT gen. bryg. prof. Przemysława Wachulaka oraz regionalnych liderów Honeywell, Kurta VandenBussche, wiceprezesa ds. inżynierii, Annę Szewczyk, dyrektorkę ds. inżynierii i Elizę De Campos Pegado, dyrektorkę ds. customer experience.