STRABAG: nasuw mostu na S-5 gotowy

Autor:
|
Kategoria: Wiadomości z kraju

Jak informuje Spółka: „Na budowie drogi ekspresowej S5 na odcinku Korzeńsko – Wrocław, realizowanej przez konsorcjum Budimex – STRABAG Infrastruktura Południe, zakończyła się skomplikowana operacja nasuwania elementów ustrojów nośnych jednego z najdłuższych mostów w ciągu tego odcinka drogi.

Most powstaje w Żmigrodzie nad rzeką Barycz. Jego długość to 748 metrów. Ustroje nośne obiektu firma STRABAG wykonała metodą nasuwania podłużnego, która polega na budowaniu segmentów począwszy od jednej ze skrajnych podpór mostu, „doklejaniu” ich do wykonanych już wcześniej segmentów i przepychaniu całej konstrukcji w kierunku przeciwległego przyczółka.

fot_strabag_3

Każdy ustrój nośny składał się z 29 segmentów o długości od 17 m do 28 m. W trakcie końcowego nasuwania ciężar konstrukcji wynosił prawie 25 000 ton. Przesuwanie obiektu odbyło się przy pomocy specjalnych urządzeń hydraulicznych oraz łożysk ślizgowych, które zredukowały potrzebną do przesunięcia konstrukcji siłę do 750 ton.

Do głównych zalet technologii nasuwania podłużnego należą korzyści ekonomiczne i czasowe. Zastosowane przez STRABAG rozwiązanie pozwoliło na sprawną realizację robót, uniknięcie ingerencji w wartościowy – z ekologicznego punktu widzenia – Park Krajobrazowy „Dolina Baryczy” i zminimalizowanie wpływu budowy na czynną magistralną linię kolejową E-59 na odcinku Wrocław – Poznań.

STRABAG zakończył nasuwanie podłużne na wschodniej i zachodniej nitce mostu. Prace konstrukcyjne na ustrojach nośnych trwały od stycznia bieżącego roku. Koszt budowy mostu wynosi 109,5 mln zł brutto.

Obiekt mostowy stanowią dwie równoległe estakady mające po trzy pasy ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pas awaryjny. Każda z estakad posiada 13 przęseł o rozpiętościach od 48 do 80,3 metra. Wysokość konstrukcyjna ustroju o przekroju skrzynkowym wynosi 3,61 metra.

Trasa drogi ekspresowej S5 w obrębie mostu przebiega w łuku poziomym o promieniu 2.620 metrów i łuku pionowym o promieniu 14.500 metrów. Obiekt przekracza rzeki Barycz i Młynówkę oraz magistralną linię kolejową E-59 Wrocław – Poznań, krzyżując się z nią pod kątem ok. 17 stopni.”