Jak negocjować z operatorami energii?

Jak negocjować z operatorami energii?

23/10/2014

Uwolniony rynek energii elektrycznej daje wiele możliwości dla przedsiębiorców w wyborze sprzedawcy energii elektrycznej. Może np. urządzić przetarg wewnętrzny, w ramach którego wybrać może najkorzystniejszą dla siebie ofertę. W tym przypadku – na co zwracają uwagę eksperci Energii dla firm – warto spojrzeć nie tylko na cenę, ale również na szczegółowe warunki proponowanej umowy. Znaczenie w tym przypadku ma m.in.: czas płatności, okres rozliczeniowy oraz warunki techniczne usługi. Jednocześnie jednak część zapisów, ze względów regulacji prawnych, nie podlega zmianie. – Jednym z takich punktów jest okres rozliczeniowy, który jest zgodny z wybraną przez klienta, podczas podpisywania umowy na dystrybucję energii, grupą taryfową. Zatem przedsiębiorca może mieć wpływ  na długość okresu rozliczeniowego jedynie poprzez wybór grupy taryfowej,  i nie może go wynegocjować podczas podpisywania umowy na sprzedaż energii – mówi  Grzegorz Pawłowicz, ekspert Energii dla Firm.

W trakcie indywidualnych negocjacji klient negocjować może ceny, przede wszystkim wysokość stawki za energię czynną (ilość energii rzeczywiście zużywanej), a także comiesięcznie doliczaną opłatę handlową. Jak podkreśla specjalizująca się w tego typu negocjacjach Energia dla Firm: niektórzy sprzedawcy oferują gwarancję stałej ceny lub gwarancję najniższej ceny w przypadku jeśli klient znajdzie korzystniejszą ofertę. Cenniki zazwyczaj są osobnym dokumentem, a nie integralną częścią umowy, co może ułatwić negocjacje. Warto pamiętać, że negocjacjom podlega również termin płatności – może być 14 lub 32 – dniowy, jednak tutaj często wynik zależny jest to od wielkości firmy.