Nowe Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów PIMOT-u

Autor:
|
Kategoria: Wiadomości z kraju

Przemysłowy Instytut Motoryzacji otworzył w Warszawie Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów. Znajdują się w nim m.in. nowoczesna hala crash-testowa i 200-metrowy tor do badania infrastruktury drogowej. CBTiDP wyposażone jest w infrastrukturę badawczą, która ściśle ukierunkowana jest na badania związane z bezpieczeństwem czynnym i biernym środków transportu, a także badania symulacyjne, kompatybilności elektromagnetycznej oraz oddziaływania motoryzacji na środowisko. Inwestycja jest wspólnym przedsięwzięciem członków powiązania kooperacyjnego, skupionych wokół Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.

W trakcie uroczystego otwarcia Centrum zaprezentowano próbę zderzeniową pojazdu kategorii L7e – „ciężkiego czterokołowca drogowego” (masa pojazdu bez wyposażenia to 450 kg). Ma to o tyle znaczenie, że obecnie obowiązujące przepisy nie wymagają od producentów tego typu pojazdów przeprowadzenia badań dynamicznych (crash testów). Uprawnienia do kierowania nimi mogą uzyskać osoby 16-letnie w ramach kategorii B1.

Test przygotowany został zgodnie ze standardami Euro NCAP. Na betonowym bloku umieszczono barierę energochłonną typu „plaster miodu”, przed zderzeniem pojazd osiągnął prędkość 40 km/h. Warunki te odpowiadają przeciętnemu zdarzeniu drogowemu z innym pojazdem w terenie zabudowanym. – Przeprowadzony test zderzeniowy jednoznacznie wykazał, że czterokołowce nie zapewniają tego samego poziomu bezpieczeństwa co samochody osobowe – mówi Paweł Posuniak, Kierownik Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.

I dodaje: – Z uwagi na brak wymagań homologacyjnych w zakresie bezpieczeństwa biernego konstrukcji pojazdu oraz niewielkie wymiary, auta te nie chronią użytkowników nawet podczas zderzenia z prędkością poniżej dopuszczalnej w terenie zabudowanym. Szanse na przeżycie pasażerów podczas zaprezentowanego zderzenia są znikome. Samochody te często użytkowane są przez nieletnich, niedoświadczonych kierowców, co niesie za sobą dodatkowe zagrożenie wypadkowe.