2.888 nowych samolotów

2.888 nowych samolotów

01/09/2015

Jak wynika z corocznego raportu  „Global Aerospace & Defense sector financial performance study”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, ubiegły rok był dla branży lotniczej rekordowy. Przychody przemysłu lotniczego i zbrojeniowego w ujęciu globalnym wyniosły w 2014 roku 682,2 mld dol. i były o prawie 2% wyższe w porównaniu do wyników z 2013 roku. Wzrost branża zawdzięcza rozwojowi lotnictwa cywilnego, w którym przychody wzrosły o ok. 8%. Jednocześnie przychody sektora wojskowego zmniejszyły się o 2%. – Jeszcze kilka lat temu przychody branży obronnej stanowiły dwie trzecie całego sektora. W tej chwili jest to 54%. Przy obecnej stopie wzrostu w ciągu dwóch lat proporcje pomiędzy sektorem sprzętu wojskowego, a samolotów cywilnych powinny się wyrównać – mówi Piotr Świętochowski, Dyrektor w Dziale Audytu Deloitte, ekspert ds. przemysłu obronnego, Deloitte.

„Global Aerospace & Defense sector financial performance study” wskazuje, że na dobry wynik wpłynęły przede wszystkim rosnący popyt na lotniczy transport pasażerski, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, Indiach oraz Chinach, a także konieczność wymiany przestarzałych maszyn na nowe, zużywające mniej paliwa. W związku z tym, w ubiegłym roku w sektorze lotnictwa cywilnego ustanowiono nowy rekord zamówień sięgający 2.888 samolotów (w 2013 roku było to 2.858). Jednocześnie, jak wskazuje Deloitte, producenci w tym czasie dostarczyli swoim klientom 1352 maszyn (wzrost ilości dostarczonych maszyn o 6,1% wobec 2013 roku). Niemniej portfel zamówień wzrósł o 14,4%. Dlatego też sukcesywnie, z roku na rok, rośnie liczba zamówień czekających w kolejce do realizacji – na koniec 2014 roku skumulowana liczba zamówionych samolotów wyniosła 12.175. Oznacza to, że utrzymując obecne tempo produkcji, portfel zamówień sięga dziewięciu lat. W tym roku ma zostać wyprodukowanych 1.393 samolotów, a w 2016 roku 1.422.