GERDA indywidualizuje produkcję dzięki Teamcenter i zdobywa rynek!
Przy pracy w Teamcenter Jan Jaworski, kierownik Działu Konstrukcji: „Bywają różne nałogi i takim może stać się Teamcenter”

GERDA indywidualizuje produkcję dzięki Teamcenter i zdobywa rynek!

19/03/2018
Artykuł promocyjny
|
gmsystem.pl

Firma GERDA Sp. z o.o., jako jeden z liderów w branży zabezpieczeń od ponad 30 lat wyznacza trendy w tej dziedzinie. Nieustannie udoskonalając swoje produkty skorzystała z rozwiązania PLM – Teamcenter, wdrażanego przez firmę GM System Sp. z o.o., do indywidualnej i łatwej konfiguracji produktu, zgodnie z oczekiwaniami klientów.

„Mamy zamiar za pomocą Teamcenter, automatyzując procesy, uwolnić kreatywność i innowacyjność pracowników i dzięki temu dostarczać klientom bardzo szybko nowy wyrób. Dążymy ku temu, aby każdy klient współpracował z nami przy tworzeniu rozwiązań i natychmiast, za pomocą tabletu czy komputera, mógł zamówić dowolny, dopasowany dla siebie produkt”, mówi prezes zarządu firmy GERDA, Zbigniew Mendel.

GERDA oferuje zindywidualizowane produkty i jest liderem w swojej branży

GERDA w swojej ofercie oprócz szerokiego portfolio okuć, posiada również drzwi zewnętrzne. Oferta firmy obejmuje szeroki wachlarz wzorów, począwszy od klasycznych po bardzo nowoczesne – dla wymagających klientów przygotowano szeroki pakiet rozwiązań zawierający m.in. drzwi energooszczędne, przeciwpożarowe oraz dymoszczelne.

Uważnie obserwując rynek, na którym postępuje indywidualizacja i tzw. customizacja produktów, firma wyszła naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy chcą otrzymać produkt dopasowany do swoich upodobań i przygotowała drzwi do domów GERDA NTT oraz GERDA ALTUS. Podczas tworzenia dokumentacji dla linii NTT okazało się, jak przydatnym narzędziem jest system Teamcenter – o tym piszemy więcej w dalszej części artykułu.

Współpraca GM System z GERDA – od CAD do PLM

Aby sprawnie zarządzać danymi produktu, firma GERDA wdrożyła we współpracy z firmą GM System Sp. z o.o. rozwiązanie Teamcenter – system PLM należący do portfolio Siemens PLM. GM System Sp. z o.o. już od 17 lat wdraża na polskim rynku najnowocześniejsze systemy CAD/CAM/CAE i PLM (obecnie: NX CAD/CAM, Solid Edge, Simcenter, Femap, STAR CCM+, Teamcenter i inne). Dzięki zdobytemu doświadczeniu i wysokiej klasy specjalistom w działach technicznym czy IT, GM System okazała się wiarygodnym partnerem w przeprowadzeniu wdrożenia systemu do zarządzania cyklem życia produktu. Rozwiązanie Teamcenter standaryzuje pracę działów R&D, zwiększa ich kreatywność, a docelowo ma umożliwić firmom handlowym – poprzez mobilne nośniki – konfigurację produktu (drzwi) dla klienta, biorąc pod uwagę jego wymagania. Po przedstawieniu i zaakceptowaniu wizualizacji gotowego projektu będzie można natychmiast zlecić zamówienie do fabryki. Efektem jest także skrócenie procesu dostarczenia drzwi do klienta końcowego.

Biuro konstrukcyjne spółki GERDA, dzięki współpracy z firmą GM System, korzysta od 10 lat z oprogramowania CAD – Solid Edge. Dotychczasowe zarządzanie dokumentacją i jej obiegiem w firmie polegało na tworzeniu archiwum z papierową wersją oryginałów oraz kopii dla innych użytkowników. Wersje elektroniczne dokumentacji (2D, 3D) miały tylko rangę roboczych – zawsze konieczna była konfrontacja z oryginałami w wersji wydrukowanej. Niektóre, historycznie najstarsze wyroby mają tylko dokumentację papierową.

3 kroki wejścia w świat cyfryzacji Teamcenter i uwolnienie kreatywności i potencjału drzemiącego w firmie

Presja rynku, wymuszająca konieczność szybkiego opracowywania nowych wyrobów w sposób umożliwiający ich łatwą indywidualizację, zgodnie z oczekiwaniami klientów, postawiła przed Gerdą wyzwanie – w jaki sposób to osiągnąć? Pierwszym, naturalnym krokiem w tym kierunku była aktualizacja oprogramowania do najnowszych wersji oraz specjalistyczne szkolenie w zakresie wizualizacji (narzędzie Keyshot w Solid Edge) i stosowania parametryzacji, przeprowadzone przez GM System.

Drugim było przeprowadzenie audytu standardów pracy w dziale R&D oraz zoptymalizowanie wszelkich procesów oraz wprowadzenie sprawnej komunikacji na poziomie budowania cyfrowych modeli tzw. bliźniaków. Mówiąc wprost, nastąpiło doprowadzenie do sytuacji, w której cały dział postępuje wg jednego standardu i metodologii pracy, podczas projektowania, wykorzystywania odpowiednich szablonów oraz danych około produktowych.

Trzecim krokiem było zmierzenie się z wdrożeniem systemu pozwalającego w sposób niezawodny i bezpieczny zarządzać tworzeniem nowych wyrobów, ich archiwizowaniem oraz obiegiem dokumentacji. Dodatkowym, bardzo ważnym aspektem była rezygnacja z archiwum dokumentacji w formie papierowej. W wyniku konsultacji i negocjacji, jako spełniające wymagania firmy GERDA, wybrane zostało rozwiązanie Teamcenter, które już na etapie wdrażania pokazało następujące walory:

  • Możliwość pracy w środowisku testowym na etapie szkolenia i samodzielnego uczenia się;
  • Wymuszenie jednakowego, zestandaryzowanego sposobu tworzenia dokumentacji 3D, 2D;
  • Śledzenie, bez możliwości wyczyszczenia historii, wszelkiej aktywności związanej z pracą w tym środowisku, co eliminuje niebezpieczeństwo nieautoryzowanych zmian w dokumentacji;
  • Możliwość umieszczania obiektów w formacie PDF z jednoznacznym opisem (indeksowaniem) umożliwiającym stworzenie cyfrowej wersji dokumentów papierowych – w rezultacie likwidacja archiwum papierowego;
  • Możliwość ustalenia przebiegu ścieżki walidacji nowej dokumentacji konstrukcyjnej oraz ścieżki opiniowania i walidacji takich dokumentów jak np. karty zmian, karty odstępstw, itp.;
  • Możliwość udostępnienia dokumentacji innym działom bez ryzyka pomyłki co do jej aktualności.

Innowacyjna linia NTT jako pierwsza wykorzystała możliwości Teamcenter

Kolejne kluczowe wyzwanie pojawiło się podczas tworzenia dokumentacji dla linii drzwi NTT. Innowacyjność tego projektu to wyjątkowe wzornictwo i związana z tym technologia jego realizacji. W sposób zestandaryzowany można tworzyć wiele wariantów wyglądu skrzydeł. Taka zmienność ich wyglądu, dodatkowo zwielokrotniona przez wymiary szerokości skrzydeł i sposób ich otwierania (do wewnątrz lub na zewnątrz), wymagała nowego podejścia, aby efektywnie opracowywać dokumentację konstrukcyjną. Założenie, że sposób tworzenia dokumentacji powinien odpowiadać standardom i możliwościom stwarzanym przez Teamcenter, doprowadziło dzięki parametryzacji do takiej formy zapisu konstrukcji, która nie pozwoliła na nadmierne zwiększenie ilości dokumentów.

Jak mówi Piotr Kozłowski, szef działu Badań i Rozwoju, trudna do przecenienia jest też oszczędność czasu, będąca następstwem wprowadzonych zmian, już na etapie analizowania i rozwijania koncepcji drzwi NTT. Oszczędności szacuje się w miesiącach pracy.

Wizualizacja drzwi NTT i pomieszczenia wykonana w module KeyShot w Solid Edge

Wizualizacja wnętrza i drzwi NTT

Środowisko Teamcenter wprowadza swoistą rewolucję w pracy biura konstrukcyjno-technologicznego, gdyż pozwala na:

  1. Tworzenie jednego, wiarygodnego i bezpiecznego archiwum firmy;
  2. Przechowywania know-how firmy;
  3. W pełni elektroniczną formę opiniowania i walidacji dokumentów;
  4. Panowanie nad zmiennością wyrobów, zwłaszcza posiadających dziesiątki i więcej wariantów wymiarowych wykonania;
  5. Ułatwienie procesu tworzenia i potem zarządzania dokumentacją w tak specyficznej dziedzinie jak wzornictwo skrzydeł drzwi.
  6. Zarządzania wszelkimi dokumentami związanymi z produktem;
  7. Natychmiastowy dostęp do wszelkich cyfrowych informacji dotyczących wyrobu;

Całość wdrożenia przeprowadziła firma GM System, Platynowy Partner producenta systemu Teamcenter, czyli Siemens PLM i jednocześnie jego wiodący partner w zakresie wdrożeń PDM/PLM. Praca w środowisku Teamcenter wprowadza firmy w sferę Industry 4.0, w rewolucję technologiczną polegającą – między innymi – na digitalizacji procesu produkcji. Partnerska współpraca miedzy firmami polegająca na zrozumieniu potrzeb, odpowiedniej komunikacji i otwartości to wzór do naśladowania w branży.

Cyfryzacja zmienia wszystko – najlepiej rozumieją to takie firmy jak Kodak czy Nokia. Duża, znana marka nie gwarantuje dziś jednoznacznego sukcesu i istnienia na rynku przez lata. Sztaby specjalistów od rozwoju pracują nad tym, aby uwolnić kreatywność i innowacyjne myślenie. Aby to zrealizować, należy bezwzględnie zautomatyzować powtarzalne procesy i skupić się na tym, co jest dla odbiorców najważniejsze – realizację ich potrzeb. Taką samą ścieżką podążył kiedyś Elon Musk – właściciel SpaceX oraz Tesli, firm korzystających z NX oraz Teamcenter. Na tę ścieżkę wkracza coraz więcej firm także w Polsce.